شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی مجید انصاری برای مناظره با اعضای شورای نگهبان در مورد «سپنتا نیکنام»

 

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام آمادگی کرد، که با یکی از اعضای شورای نگهبان در مورد وضعیت سپنتا نیکنام «مناظره فقهی» داشته باشد.

سپنتا نیکنام، منتخب مردم یزد در شورای شهر است که به‌دلیل زرتشتی بودن، با دستور شورای نگهبان از فعالیت در این شورا منع شده است.شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری نیز حکم تعلیق فعالیت این عضو شورای شهر یزد را تأیید کرده است.

مجید انصاری در اینستاگرام خود، اقدام دیوان عدالت اداری (به استناد نظریه شورای نگهبان) در تعلیق فعالیت سپنتا نیکنام در شورای  شهر یزد را اقدامی «ناموجه» دانسته و گفته: « آنچه تاکنون در توجیه این اقدام نادرست صورت گرفته، خصوصاً مطالبی که از سوی دو تن از اعضای شورای نگهبان در شبکه دوم سیما گفته شد، بسیاری از فضلای حوزه و اساتید حقوق کشور را متعجب و متأسف نمود! و ضربه شدیدی بر اعتبار شورای نگهبان وارد ساخت.»

به گزارش ایسنا، معاون پیشین رئیس‌جمهور «مطالب مطرح‌شده در مورد سپنتا نیکنام را از سوی اعضای شورای نگهبان «ناسازگار با مبانی فقهی، قانون اساسی، مصلحت نظام و اصول اندیشه آیت‌الله خمینی(بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران)  ذکر کرد.»

وی همچنین برای مناظره با یکی از اعضای شورای نگهبان درباره این موضوع اعلام آمادگی کرد.

در روزهای گذشته، آیت الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد که «این شورا به اتفاق آرا فعالیت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد را از نظر شرعی تایید نمی‌کند و آن را دچار اشکال شرعی می‌داند.»

این در حالی است که عزت الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صدا وسیما با انتشار عکسی از سپنتا نیکنام در صفحه اینستاگرامش به حمایت از وی پرداخته و نوشته است: «ضرورت احترام به افکار عمومی به ویژه مردم یزد (مسلمان و زرتشتی) که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای نیکنام رای داده‌اند، بهترین دلیل در تائید عضویت آقای وی در شورای شهر یزد است.»

به گزارش خبرآنلاین، وی در این زمینه گفته است: «مسلمان‌ها در شوراهای شهری چه تخم دو زرده‌ای برای مردم کردند که حالا یک زرتشتی نمی‌تواند؟!»

از سوی دیگرعباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه ۲۶مهر، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند، حکم شورای نگهبان مبنی بر تعلیق فعالیت «سپنتا نیکنام» را لازم الاجرا دانست.

محمد علی وكيلی، عضو هيات رئيسه مجلس شورای اسلامی نیز در مورد اینکه چگونه است كه اين قانون ٤سال قبل برای  سپنتا نيكنام مشكلی ایجاد نکرد و در دور جديد مشكل شرعی پيدا كرده است، اظهار داشت: «اينها اشكالاتی است كه ما داريم اما قانون اساسی تفسير قانون را به عهده شورا گذاشته است و كشف اين مغايرت نيز با شورای نگهبان است، ما به لحاظ محتوایی اين اشكال را وارد نمی‌دانيم اما به لحاظ شكلی شورای نگهبان می‌تواند اين مغايرت را كشف و تفسير كند.»

وكيلی تاکید كرد: «از نظر ما شايد اين ايراد وارد نباشد اما شورای نگهبان می‌تواند در هر ساعتی كه تشخيص دهد مغايرت قوانين با شرع را اعلام كند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More