شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد از انفعال روحانی درباره محصوران؛ تشکیل کمیته رفع حصر در مجلس

 

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی که امروز، سه‌شنبه ۱۷ مرداد با خبرگزاری ایسنا داشت از تشکیل «کمیته رفع حصر» در این فراکسیون خبر داد و از نقش تعیین کننده محمدخاتمی، رئیس‌جمهور پیشین درانتخابات و انتظارات از دولت دوازدهم سخن گفت.

این نماینده مجلس اعلام کرد: «فراکسیون امید پیگیری‌های غیررسانه‌ای در زمینه رفع حصر داشته اما با توجه به انتقادات برخی اعضا نسبت به کندی روند کار،  قرار شد این فعالیت‌ها به شکل رسانه‌ای‌تر دنبال شود.»

حیدری افزود: «همین صحبت‌ها منجر به این شد که کارگروه خاصی برای پیگیری مطالبه رفع حصر به دستور دکتر عارف و با محوریت ایشان تشکیل شود که امیدواریم اقدامات صورت گرفته در این کارگروه به نتیجه برسد؛ به ویژه اینکه محصورین در شرایط جسمانی خوبی قرار ندارند.»

محمدرضا عارف دی‌ماه سال گذشته گفته بود موضوع حصر خانگی رهبران معترض به نتیجه انتخابات سال ۸۸، «روند مثبتی» دارد اما نباید رسانه‌ای شود. او از کسانی بود که می‌گفت نباید موضوع حصر را «چالشی» کرد. حال این عضو اصلاح‌طلب فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از محمدرضا عارف، رئیس این فراکسیون انتقاد کرده که چرا به‌شکل جدی پیگیر مطالبه رفع حصر نیست و همین موضوع موجب تشکیل کمیته پیگیری مطالبه رفع حصر در فراکسیون امید شده است: «من به شخصه از آقای دکتر عارف انتظارم این بود که برای پیگیری جدی مطالبه رفع حصر محور قرار بگیرد و گلایه‌ام را به ایشان هم منتقل کردم.»
غلامرضا حیدری با اشاره به وضعیت سلامت محصوران گفت: «اگر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد در شأن نظام نیست و در چنین شرایطی بزرگان اصولگرا باید بیش از اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع باشند.» او تاکید کرد: «اگر کمیته رفع حصر بتواند موضوع را به‌طور جدی از رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور پیگیری کند، قطعا این موضوع نتیجه خواهد داد چرا که اگر روسای سه قوه چنین اراده‌ای داشته باشند موضوع حل می‌شود.»

این نماینده مجلس در این‌خصوص گلایه خود از حسن روحانی را نیز پنهان نکرد و گفت: «من از آقای روحانی در این زمینه گلایه‌مندم و نمی‌دانم که ایشان هم این اراده را کرده یا خیر. برای من یک پارادوکس است که مردم چنین مطالبه‌ای از ایشان داشتند و ایشان هم چیزهایی گفتند اما در عمل از این‌که چه اقدامی در این زمینه انجام شده، بی‌اطلاع هستیم. البته ما نمی‌گوییم که صرفا رئیس‌جمهور در این زمینه تصمیم‌گیر است اما به هر حال ایشان رییس شورای‌عالی‌امنیت ملی است و موضوع رفع حصر از وعده‌های انتخاباتی ایشان در سال ۹۲ و ۹۶ بوده، ضمن اینکه رییس‌جمهور طبق قانون اساسی خواستار حقوق اساسی ملت است و باید مطالبه‌گر باشد و اکنون هم این موضوع به مطالبه اکثریت تبدیل شده است.»

 

تشکیل کمیته پیگیری مطالبه رفع حصر در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درحالی است که طی هفته‌های گذشته انتشارخبرها از وضعیت سلامت مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که از سال ۸۹ در حصر خانگی به‌سر می‌برند، بالا گرفته است. مهدی کروبی از دوشنبه، دوم مرداد به دلیل شمار پایین ضربان قلب در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی آنژیوگرافی قلب قرار گرفت. روز یکشنبه ۱۵ مرداد، محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، اعلام کرد که  پس از دو بار آنژیوگرافی به‌علت پایین بودن ضربان قلب پدرش، برای قلب او باتری کار گذاشته شد.

خانواده آقای کروبی روز شنبه ۷ مرداد، در بیانیه‌ای از تلاش نماینده وزارت اطلاعات در مختل کردن عامدانه روند درمانى  ​انتقاد کرده و گفته بودند روند درمان به‌دلیل دخالت‌های وزارت اطلاعات نیمه‌کاره مانده است.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز به گفته‌ی فرزندان‌شان در وضعیت مناسبی قرار ندارند. دختران میرحسین موسوی در مصاحبه‌ای که اخیرا با روزنامه جمهوری اسلامی داشتند از وضعیت نامناسب شرایط حصر و بیماری والدینشان خبردادند. پس از رسانه‌ای شدن موضوع سلامت محصوران،  بسیاری از فعالان سیاسی، اجتماعی، تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان مجلس خواستار آزادی محصوران شد‌ه‌اند.
در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ تقریباً در همه شهرهای ایران، یکی از شعارهای اصلی هواداران حسن روحانی این بود: «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه.» حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران در کارزار انتخاباتی وعده داد که تلاشش را برای رفع حصر به‌کار می‌گیرد اما این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.
 

  • عارف و پرچم اصلاح‌طلبی در غربت

غلامرضا حیدری، دربخش دیگری از مصاحبه خود به نقش محمدرضا عارف در جریان اصلاح‌طلب اشاره کرد و گفت: «در زمان غربت اصلاح‌طلبان پرچم اصلاح‌طلبی را در دانشگاه‌ها افراشته نگه داشته بود و مجموعه این‌ها باعث شد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ با محوریت آقای خاتمی به طور جدی به میدان بیایند.»

 

  • کابینه دوازدهم باید با وعده‌های روحانی همخوانی داشته باشد

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه مصاحبه خود تصریح کرد: «مهم‌ترین درخواست از آقای روحانی پاسخگویی به مطالبات عمومی مردم و تحقق وعده‌هایی است که ایشان در انتخابات و در همه میتینگ‌ها مطرح کرد. یکی از ابزارهای تحقق این وعده‌ها کابینه دوازدهم، چینش استانداران، فرمانداران و سفرا و همچنین تحقق شعارهای اقتصادی دولت و تعامل مثبت با دنیا است.»
حیدری با بیان این‌که رویکرد کابینه دوازدهم باید با رویکرد رییس‌جمهور و وعده‌هایی که به مردم داده شده همخوانی داشته باشد، گفت: «متاسفانه درباره کابینه برخی برای آقای روحانی ایجاد هزینه می‌کنند و حاشیه درست می‌کنند. رویکرد این افراد تحقق شعارهای انتخاباتی نیست. نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت به سوگند خود برای پاسداری از حقوق مردم وفادار هستند و نحوه رای اعتماد آنها بر اساس ارزیابی‌ها خواهد بود.»

 

  • اصولگرایان به نقش تعیین‌کننده خاتمی در انتخابات اذعان دارند

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود گفت: انتخابات با احزاب عجین است و این احزاب هستند که باید به مردم پاسخگو باشند اما در کشور ما احزاب خیلی در انتخابات میدان‌دار نیستند. در دو دوره انتخابات گذشته آقای خاتمی بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای داشت، هم در سازماندهی نیروها و هم پیام ایشان به جامعه‌ای که مورد اقبال قرار گرفت. خود بزرگان اصولگرا هم به نقش تعیین‌کننده آقای خاتمی اذعان داشتند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More