شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران  بیانیه‌ی پایانی اتحادیه عرب را بی‌ارزش خواند

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نسبت به بیانیه‌‌ پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب واکنش نشان داده و گفته است: «ایران از دولتمردان عربستان سعودی دعوت می‌کند برای نتیجه‌بخش بودن این‌گونه بیانیه‌ها، هر چه سریع‌تر به تهاجم وحشیانه بر علیه هم‌نوعان عرب خود در یمن پایان دهند، تا کودکان و زنان و غیر نظامیان یمن این‌گونه طعمه آتش کینه توزی آنها واقع نشوند.»
به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه ۲۹‌آبان، گفت: «راه‌حل مشکلات جاری در منطقه که بخش عمده آن نتیجه‌ سیاست‌های عقیم عربستان سعودی است، صدور این‌گونه بیانیه‌های فاقد ارزش نیست، بلکه راه‌حل، دست‌برداشتن از دنباله‌روی از سیاست‌های اسراییل و پایان دادن به زورگویی و تغذیه تروریسم و پذیرش خواست ملت‌ها و دولت‌های منطقه برای نیل به استقلال و آزادی و رشد و پیشرفت و زندگی همراه با کرامت و عزت است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «ایران همچنین از عربستان‌سعودی می‌خواهد به سیاست مبتنی بر فشار بر برادران عرب خود در لبنان و قطر و کل منطقه خاتمه دهد و با پایان دادن به لشکرکشی در بحرین اجازه دهد مردم این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران جاری دست یابند.»

هم‌زمان حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه، نیز درباره‌ بیانیه‌ی پایانی نشست سران اتحادیه عرب گفت: «عربستان سعودی باید از حمایت از سیاست‌های صهیونیست‌ها در منطقه دست بردارد، به حمایت‌هایش از جریان‌های تروریستی پایان دهد و از تلاش‌هایی که در سطح منطقه و جهان برای حل بحران‌های جاری در حال انجام است، حمایت کند. این‌ها راه‌حل‌های شناخته شده‌ای است و عربستان سعودی نمی‌تواند با تکرار ادعاهای دروغین و تحریف واقعیت‌ها مسائل را به پیش ببرد و با صدور بیانیه دروغین و تکراری با فشار عربستان اتفاقی نمی‌افتد.»
وی ادامه داد: «امروز سیاست‌های عربستان زمینه گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و جهان است و این امری مشخص است و با صدور بیانیه‌های دروغین و تکراری تغییری در واقعیت‌ها ایجاد نمی‌شود.»

اتحادیه عرب، روز یکشنبه ۲۸آبان‌، پس از نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در قاهره، در بیانیه‌‌ی پایانی خود با تأکید بر تشکیل جبهه‌ای متحد برای مقابله با «مداخله‌های ایران»، از کشورهای عضو خواسته است که برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در مورد تهدیدهای منطقه‌ای ایران تلاش کنند. بیانیه‌ی پایانی نشست اتحادیه عرب  بر لزوم توقف حمایت ایران از انصارالله یمن و حزب الله لبنان و توقف اقدامات تحریک آمیز در بحرین و لزوم پایبندی به سیاست حسن همجواری، تأکید کرده است.
نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب به درخواست عربستان سعودی و حمایت امارات متحده عربی، بحرین و کویت، با هدف گفت‌و گو در مورد مقابله با مداخله‌های ایران در منطقه برگزار شد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More