شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران جنگ افزارهای خود را به اقیانوس اطلس می فرستد

 

ایران بعد از وضع تحریم‌های جدید آمریکا بودجه نظامی خود را به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش داد.

بعد ازاعلام بودجه نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری، مقامات ایران می گویند این کشور در حال آماده شدن برای ارسال یک ناو جنگی به اقیانوس اطلس است. مقامات ایران این اقدام را در پاسخ به تحریم‌های جدید اقتصادی آمریکا علیه ایران انجام داده‌اند.

به گزارش واشنگتن فری بیکان (Washington Free Beacon)، سرمایه‌گذاری‌های نظامی ایران پس از هفته‌ها تنش در روابط ایران و آمریکا در آب‌های منطقه‌ای اعلام شده است. طی هفته های اخیر ناوهای ایرانی در آب‌های منطقه‌ای چند مانور خطرناک در نزدیکی تانکرهای آمریکایی انجام داده‌اند.

تنش میان ایران و آمریکا باعث برآشفتگی رهبران نظامی آمریکا شد و باعث شد تا دولت ترامپ موضع سختی علیه ایران اتخاذ کند و در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای لغو تعهدات خود به توافق هسته‌ای با ایران است.

رفتار خصمانه ایران در حالی تداوم داشته است که  گزارش سازمان ملل متحد  نشان می دهد ایران بارها و بارها توافقنامه‌های بین‌المللی را مبنی بر ممنوعیت موشک‌های بالستیک نقض کرده است.

قانونگذاران کنگره آمریکا و بعضی از کارشناسان سیاسی‌  نیز بر این باورند که ایران مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

با تشدید تنشها بر سر تحریم‌ها و افزایش تردید دراینکه ایران باید به توافق پای‌بند بماند یا نه، نمایندگان  پارلمان ایران به افزایش بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری برای هزینه‌های نظامی رای دادند. تصویب این بودجه حداقل دومین مورد از اقدامات اخیر ایران در افزایش بودجه نظامی خود پس از توافق هسته‌ای است. به دنبال توافق هسته‌ای ایران با غرب، میلیارد ها دلار از دارایی‌های  ایران آزاد شد و امریکا میلیون ها دلار پول نقد به ایران تحویل داد.

بنابر گزارش‌های رسیده، قانونگذاران ایرانی در حالی‌که فریاد مرگ بر آمریکا سر می دادند این لایحه را تصویب کردند. این لایحه ۲۶۰ میلیون دلار از این بودجه را به برنامه های موشکی ایران اختصاص داده است.

این لایحه همچنین تحریم هایی را علیه مقامات نظامی آمریکا در منطقه اعمال می کند. علاوه بر این، مقامات ایران در حال ایجاد دادگاه‌هایی هستند که در آنها به پیگرد قانونی آمریکا برای تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران خواهند پرداخت. ایران مدعی است آمریکا مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرده است. در همین حال، پس از چندین حمله تهاجمی به تانکر‌های آمریکایی در خلیج فارس، رهبران نظامی ایران اعلام کردند که آنها یک ناو جنگی را به اقیانوس اطلس هدایت خواهند کرد.

 

مقامات نظامی آمریکا روز دوشنبه ۲۳ مرداد اعلام کردند که یک درگیری خطرناک دیگر در خلیج فارس با ایران داشتند که در آن یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به دنبال یک ناو هواوپیما بر آمریکایی در حرکت بوده است  و به قدری به یک جت اف ۱۸ آمریکایی  نزدیک شده است که جان خلبان را به خطر انداخته است.

در عملیات مشابه دیگری که در ماه گذشته انجام شد، هواپیمای بدون سرنشین به اخطارات رادیویی آمریکا پاسخ نداد. اگرچه گفته می شود که هواپیما مسلح نبوده است اما قادر به حمل موشک است.

مقامات ایرانی همواره تاکید کرده اند که برنامهٰ‌های موشک‌های بالستیک خود را متوقف نخواهند کرد. موشک‌های بالستیک می توانند برای حمل سلاح هسته ای استفاده شوند.

به دنبال این رفتار ایران، آمریکا سری جدیدی از تحریم ها را علیه ایران وضع کرده است، اما سازمان ملل می گوید  باید اول به ایران برای این رفتار تذکر دهد. اگرچه گزارشات اخیر نشان می دهند که ایران با رفتار خود قطعنامه‌های جهانی را زیر پا گذاشته‌اند.

تاکنون ایالات متحده رفتار ایران را با اعمال تحریم ها پاسخ داده است. سازمان ملل و اعضای آن تا کنون نسبت به رفتار ایران واکنش نشان نداده‌اند. شان دافی (Sean Duffy) یک طرفدار دوآتشه سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران به «فری بیکان» گفت دولت ترامپ باید در مورد رفتارهای نظامی ایران در منطقه بیشتر به جامعه جهانی هشدار دهد.  

مایکل روبین، مشاور و کارشناس سابق پنتاگون در زمینه رژیم های سرکش، می گوید که رفتار اخیر ایران نشان می دهد که رفتار رژیم ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای ملایم‌تر نشده است. دولت اوباما این معامله را به امید اینکه تهران به جامعه جهانی باز گردد با ایران انجام داد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More