شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی در دیدار با روحانی بر حل مشکلات از طریق قانون اساسی عراق تاکید کرد

 

نیچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، در خلال دیداری رسمی از تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش وبسایت‌ کردستان ۲۴، نیچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، یکشنبه یکم بهمن، در دیداری با حسن روحانی، رئیس‌جمهور در خصوص مسایل سیاسی و امنیتی مورد علاقه طرفین بحث و گفتگو کرد.

حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران با کردهای عراق بر تلاش برای تقویت بیش از پیش این روابط تاکید کرد. او همچنین ضمن اشاره به حفظ یکپارچگی کشورهای منطقه، گفت که اقلیم کردستان عراق به عنوان بخش مهمی از این کشور، نقش و مسئولیت مهمی در تقویت ثبات و امنیت عراق دارد. رئیس جمهور در این دیدار همچنین از آمادگی سرمایه گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های اقتصادی اقلیم کردستان خبر داد.

نیچیروان بارزانی که قباد طالبانی، معاون نخست وزیر و فواد حسین، رئیس دفتر حکومت اقلیم‌کردستان، وی را در این دیدار همراهی می‌کنند، ضمن اشاره به تحولات اخیر در سردشدن روابط عراق و اقلیم کردستان به دنبال رفراندوم، تاکید کرد که باید همه طرف‌ها برای حل مشکلات به قانون اساسی متکی باشند. او همچنین ضمن تشکر از کمکهای جمهوری اسلامی ایران به عراق و کردستان از سرمایه‌گذاران ایرانی برای مشارکت در طرح‌های توسعه ای اقلیم کردستان عراق دعوت کرد. او همچنین از‌سرگیری فعالیت گذرگاه‌های مرزی میان ایران و اقلیم کردستان را مثبت ارزیابی کرد.

قبل از دیدار با حسن روحانی، بارزانی با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه یکم بهمن، دیدار کرد. شمخانی در این دیدار ضمن اشاره به سیاست های جدید اربیل و تمرکز بر گفت وگو و همکاری با بغداد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای پشتیبانی از حل موانع و عادی‌سازی روابط  طرفین استفاده خواهد کرد.

شمخانی با مهم خواندن «مقوله» امنیت به عنوان خط قرمز ایران، از فعالیت گروه‌هایی که آنان را  ضد انقلاب می خواند (احزاب معارض کرد ایرانی) در اقلیم کردستان انتقاد کرد و گفت این امر قابل تحمل نیست. او همچنین با اشتباه خواند برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان تاکید کرد که امنیت کشورها در منطقه از هم جدا نیست و همه باید بر مبارزه با تروریسم تمرکز کنند.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان در این دیدار، ضمن اشاره به روابط دیرین طرفین و نیز کمک‌های امنیتی-نظامی ایران به اقلیم در مبارزه با داعش، گفت که اقلیم اجازه نخواهد داد تا روابط دو طرف با فعالیت‌های گروه‌های معارض خدشه‌دار شود.

 «نیچیروان بارزانی»  همچنین در ادامه دیدارهایش با مقامات ایران، عصر روز یکشنبه یک بهمن، با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده و مسائل فیمابین را مورد بحث و گفتگو قرار داد.  

در این دیدار، علی یاریجانی ضمن اظهار تاسف از سرد‌شدن روابط بین اربیل و بغداد در پی حوادث چندماه گذشته پس از رفراندوم، تاکید کرد که ایران از تمامی تلاش‌های اقلیم کرستان در عادی‌سازی روابط با بغداد حمایت می‌کند.

او همچنین خواستار گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با اقلیم کردستان شد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان هم در این دیدار، ضمن بااهمیت شمردن نقش ایران در مذاکرات اربیل و بغداد، گفت که اقلیم کردستان در تلاش است تا از طریق مذاکرات و با تکیه بر قانون اساسی عراق بر مشکلات بین دو طرف فائق آیند.

سفر نیچیروان بارزانی و هیات همراهش، بعد از سفر یک روز پیش وی به بغداد صورت گرفت. این دیدارها به منظور عادی سازی روابط بغداد با اربیل و نیز از سرگیری پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اقلیم است که دولت عراق به دلیل برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم مسدود کرده‌است. در خلال دو هفته گذشته نیز به دنبال یک‌سری مذاکرات در سطح وزیران، هیات‌های مذاکره کننده از دولت عراق و دولت خودگردان اقلیم کردستان در دو دیدار رسمی در بغداد و اربیل یک سند شش ماده‌ای امضا کردند که به موجب آن پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه از سر گرفته می‌شود.

پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در اوایل پاییز سال جاری، دولت عراق سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای درقبال اقلیم کردستان اتخاذ کرد. در این راستا، بغداد پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اقلیم کردستان را مسدود کرد و کنترل مناطق سرزمینی مورد مناقشه‌ با کردستان را در اختیار گرفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More