شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حاشیه‌های مراسم تحلیف حسن روحانی

 

مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه چهاردهم مرداد ماه در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد. در این مراسم که به طور زنده از بسیاری از رسانه‌ّای داخلی و خارجی پخش شد، علاوه بر سران سه قوه و مسئولان ارشد نظام از قوای سه گانه و نیروهای مسلح، بیش از ۱۰۵ هیات خارجی حضور داشتند. ۱۹ رئیس مجلس، ۸ رئیس جمهور، ۸ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۳۴ فرستاده ویژه، ۱۴ رئیس گروه دوستی و ۳ رئیس کمیسیون مجالس از جمله میهمانان این برنامه بودند.

وجود برخی از چهره‌های سیاسی و مردمی و رفتارهای آنان در این مراسم، باعث شد که سوژه بسیاری از عکاسان حاضر در این مراسم شوند.

 

ورود عفت مرعشی همسر مرحوم آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی به همراه محسن هاشمی از سوژه‌های عکاسان امروز بود. حضور همسر و دختران حسن روحانی وهمچنین حسن خمینی همراه با  برخی از اعضای خانوادگی نیز از جمله مهمانانی بودند که توجه بسیاری از عکاسان به آن‌ها جلب شده بود.

 

 

 

برخی شخصیت‌های ورزشی و هنری از جمله علی دایی، کریم باقری، علی پروین، داریوش ارجمند و علی‌رضا افتخاری از دیگر مهمانان در این مراسم بودند.

 

 

 

لبخندهای پی‌درپی محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه که نشانگرخوشحالی ورضایتمندی‌اش برای مراسم امروز بود. خمیازه‌های پی‌درپی میرسلیم رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و چشمان بسته برخی از مهمانان حاضر در مراسم از لنز دوربین  عکاسان و فیلم‌بردارن دور نماند و آن‌ها را به سوژه‌های خبری تبدیل کرد.  

 

 

حسین فریدون، برادر و دستیار ارشد رئیس جمهور که اخیرا به دلیل اتهامات مالی بازداشت و با وثیقه آزاد شده است نیز، از دیگر دعوت شدگان به این مراسم است که در صحن مجلس حضور یافت. جایگاه او در ردیف آخر و در کنار نمایندگان تعبیه شده بود.

 

 

دومین تحلیف روحانی غایبان مهمی نیز داشت. علاوه بر سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، رقبای انتخاباتی روحانی هم برای مراسم تحلیف دعوت شده بودند، اما سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جلسه تحلیف حضور نداشتند و به این ترتیب، از رقبای روحانی در انتخابات اردیبهشت ماه، فقط سیدمصطفی میرسلیم حضور داشت.از محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین نیزهیچ تصویری منتشر نشده است. این‌که او دراین مراسم دعوت بوده یا خیر علامت‌ سوالاتی است که در حال حاضر پاسخی برای آن وجود ندارد. پیشتر برخی از رسانه‌ها از عدم دعوت او خبر داده بودند.

 

 

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که در بیست و نهم اردیبهشت برگزار شد، مجموع آرای مأخوذه ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ رأی بود که از این تعداد حسن روحانی توانست ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۶۱۶ رأی را به خود اختصاص دهد. بر این اساس روحانی با کسب ۵۷ درصد از آرای مأخوذه به عنوان رئیس جمهوری مردم ایران انتخاب شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More