شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خاتمی: بیانیه اخیر جنتی نظر شخصی اوست نه شورای نگهبان

احمد خاتمی، سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان، بیانیه اخیر احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان درمورد برجام را نظر شخصی او دانست و گفت که آن بیانیه، ازسوی اعضای مجلس خبرگان منتشر نشده است.

احمد جنتی، روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، از حسن روحانی خواسته بود که از مردم به‌خاطر عدم رعایت خطوط قرمز تعیین‌شده توسط رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کند.

احمد خاتمی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، در یک نشست خبری اعلام کرد که بیانیه جنتی در مورد برجام، در وب‌سایت مجلس خبرگان، به‌دلیل «عجله» بیانیه خبرگان مطرح شده، اما این بیانیه نظر شخصی احمد جنتی است.

او با تأکید بر این‌که احمد جنتی «حق اظهارنظر» دارد، اضافه کرد که این بیانیه ازسوی احمد جنتی به‌عنوان صاحب‌نظر و فقیه منتشر شده است.

خاتمی گفت که عده‌ای به بهانه این بیانیه، به‌دنبال تخریب «خبرگان و نمازجمعه» هستند، اما «نهاد خبرگان از سرمایه‌های نظام» است و تخریب آن کار درستی نیست.

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان افزود که بیانیه جنتی دخالت در کار نهادهای دیگر نیست، بلکه به معنی توصیه است.

خاتمی افزود: «در برخی از نقدها هم آمده بود که وظیفه خبرگان تعیین رهبر و نظارت بر ایشان است؛ درحالی‌که در قانون اساسی کلمه نظارت وجود ندارد و آنچه که هست مراقبت بر داشتن شرایط است و این عجیب است که همه حق اظهار نظر در مسائل را دارند، اما خبرگان این حق را نداشته باشند».

او با اشاره به تأکید بر «بدعهدی آمریکا و قابل اطمینان نبودن اروپایی‌ها» در بیانیه جنتی، گفت این «بند» را افراد موافق برجام هم قبول دارند.

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در نامه‌ای خطاب به ریاست مجلس خبرگان، اظهارات احمد جنتی درباره برجام را «تعریض نا‌خواسته به خواست رهبر» دانست و پرسید که «تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می کنید یا مجلس؟».  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More