شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست برای ثبت مصوبات نشست سوچی به عنوان سند سازمان ملل

 

روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل و ارسال متن بیانیه مشترک روسای جمهور در سوچی خواستند که این متن به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.
به گزارش ایلنا، ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی، روز شنبه چهارم آذرماه، با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت و ارسال متن بیانیه مشترک روسای جمهور سه کشور در مورد سوریه که روز پنجشنبه در سوچی به تصویب رسید، درخواست کردند که این متن به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود.
این نامه به صورت مشترک به امضای غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران، واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه و فریدون سینیرلیگلو سفیر و نماینده دائم ترکیه نزد سازمان ملل متحد رسیده است.
در این بیانیه که سه روز پیش و در جریان دیدار سه جانبه روسای جمهور به تصویب رسید، بر عزم سه کشور برای ادامه همکاری‌های سه‌جانبه با هدف استقرار صلح و ثبات در سوریه تاکید شده است. در این بیانیه همچنین با اذعان بر نقش سازنده پروسه آستانه در ایجاد مناطق تنش‌زدایی و کاهش خشونت‌ها، بر لزوم ادامه روند آستانه تاکید شده است.

روسای جمهور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه روز چهارشنبه اول آذرماه و پس از نشست یک روزه در سوچی روسیه درباره «آینده سوریه»، با صدور بیانیه‌ای تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید مجدد قرار دادند و گفته‌اند که به همکاری خود تا شکست نهایی گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند.

حسن روحانی طی سخنانی در این نشست گفت که آینده سوریه به دست نیروهای خارجی نخواهد بود: «مردم سوریه به بیگانگان اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمی دهند و با هر اقدامی که به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی کامل؛ وحدت و استقلال آن کشور،خدشه وارد کند مقابله خواهند کرد.»
روسای جمهور سه کشور دربیانیه پایانی این نشست همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که حل بحران سوریه از طریق همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه تاثیر مثبتی بر وضعیت عمومی منطقه داشته باشد و از خطر تنش های قومی و فرقه‌ای خواهد کاست.

روز سه شنبه 30آبان قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در پیامی به آیت‌الله علی خامنه‌ای پایان عملیات آزادسازی شهر بوکمال در عراق را پایان داعش اعلام کرد و این پیروزی را به وی و ملت‌های عراق، سوریه و ایران تبریک گفت.
نشست سوچی درحالی برگزار شد که دو روز پیش از این اجلاس، بشار اسد، رییس جمهور سوریه به طور غیرمنتظره به سوچی رفت و بعد از دو سال با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دیدار کرد.
همچنین پیش از این نشست کارشناسان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در تهران و نشست وزرای خارجه سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در آنتالیای ترکیه برگزار شد که در آن وزیر امور خارجه ایران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با یکدیگر در ارتباط با چگونگی ادامه روند نشست‌های آستانه رایزنی کردند.
هم‌زمان با نشست روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در سوچی، مخالفان حکومت بشار اسد نیز در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گرد هم آمدند تا درباره هیات شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای صلح به رایزنی بپردازند.
رایزنی‌های بین‌المللی درباره آینده سوریه درحالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران بارها حفظ بشار اسد در قدرت را تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، سال ۲۰۲۱ میلادی، «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده‌اند.
این درحالی است که آمریکا و کشورهای عربی همواره ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، از جمله سوریه متهم کرده‌اند و اسرائیل نیز بارها تاکید کرده که اجازه تثبیت حضور ایران در سوریه را نخواهند داد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More