شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: آمریکا می‌خواهد کاری کند که ایران از تعهدش به برجام دست بردارد

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در واکنش به تحریم‌های جدید اعمال‌شده ازسوی آمریکا علیه افراد و نهادهای ایرانی، «توطئه‌ی جدید امریکا» را این دانست که به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند تا ایران دست از تعهد و امضای خود، پای برجام بردارد،اما او معتقد است که آمریکا هرگز موفق به این کار، نخواهد شد.

روز گذشته، ساعاتی پس از تمدید مجدد «توقف تحریم‌های کنگره‌ی آمریکا علیه ایران» ازسوی مقامات آمریکا، وزارت خزانه‌داری آن کشور، درپی دستور دونالد ترامپ، ۱۸ فرد و گروه حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی، روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه، در جلسه‌ی هیأت دولت، با اشاره  به آنچه که «رفتار ناصحیح آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی‌اش» خواند، گفت: «آنها تعهد پاریس، تعهد با کوبا و بسیاری از تعهداتی که در قراردادهایشان با آمریکای شمالی و نیز بخشی از تعهداتی که نسبت‌به آسیای شرقی دارند را زیر پا گذاشته‌اند و این نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند مروج حقوق بشر، قانون‌گرایی و  ثبات و امنیت در جهان باشد». او افزود، کسی که خودش ثبات ندارد، به قوانین و مقررات احترام نمی‌گذارد و به امضای خود پایبند نیست، نمی‌تواند دیگران را دعوت به ثبات، امنیت و آرامش کند.

رئیس‌جمهوری، یکی از «توطئه‌»های امروز آمریکایی‌ها را این دانست که به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند تا ایران بگوید دست از تعهدات خود برداشته و به امضای خود متعهد نیست، اما گفت که به اعتقاد او، آمریکا هرگز موفق به این کار، نخواهد شد.

روحانی تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران، همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایدار خواهد ماند، هرچند که آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا به پیش می‌کشند». او نمونه‌ی این کار را همزمانی گزارش رسمی به کنگره، مبنی‌بر وفاداری ایران به تعهداتش براساس برجام و همزمان اعمال تحریم‌های جدید دانست که به گفته‌ی او، «با هیچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است».

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: «امروز آمریکایی‌ها از فضایی که بعد از برجام ایجاد شده، ناراحت‌اند و نسبت‌به اینکه ایران با آسیا و اروپا، روابط اقتصادی بهتری دارد، نگران‌اند و طبیعی هم هست که نگران باشند؛ چون از این وادی، سودی نصیب آنها نمی‌شود».

روحانی به پاسخ متقابل به تحریم‌های مصوب در کنگره‌ی آمریکا علیه ایران، از طریق  مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت استفاده از فضای خوب به‌وجود آمده در جهان برای ایران، در پی برجام ازسوی مردم و مسؤولان، گفت: «امروز برخی، از این‌که می‌خواهیم از این فضا به‌درستی استفاده کنیم، ناراحت می‌شوند. چرا باید از بهره‌برداری درست از فضایی که ملت ایجاد کرده، ناراحت شویم؟ نباید چنین باشد و همه باید نسبت‌به منافع ملی متحد باشیم و راهی را که انتخاب کرده‌ایم، به خوبی ادامه دهیم».

 

  • واکنش متقابل وزارت امور خارجه‌ی ایران، در برابر تحریم‌های جدید آمریکا

وزارت امور خارجه‌ی ایران، در واکنش به تحریم‌ها‌ی جدید آمریکا، آن‌ها را «سخیف و بی‌ارزش» خواند و از واکنش متقابل ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران نیز، دیشب، ۲۷ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای، افزودن اسامی افراد جدید حقیقی و حقوقی ایرانی به فهرست تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد، این اقدام را «سخیف و بی‌ارزش» خواند و اعلام کرد که ایران، متقابلاً به تحریم تعداد دیگری از اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی که براساس این بیانیه «در ضدیت با مردم ایران و سایر ملل مسلمان منطقه گام برداشته‌اند»، اقدام خواهد کرد و اسامی آنها به‌زودی اعلام می‌شود.

در این بیانیه آمده است که با وجود اذعان مقامات آمریکا به «پای‌بندی ایران به برجام» و همچنین، تمدید مجدد «توقف تحریم‌های کنگره‌ی آمریکا علیه ایران»، دولت آمریکا به‌منظور جبران ناکامی خود در قانع کردن متحدان اروپایی برای خروج از برجام، اقدام به اضافه کردن نام تعداد دیگری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی، به فهرست تحریم های یکجانبه و غیرقانونی خود به بهانه کمک به برنامه موشکی ایران کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More