شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: توسعه‌ی پایدار بدون تعامل مؤثر با جهان امکان‌پذیر نیست

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد، در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری خود، در سخنانی، از تعامل سازنده و مؤثر با جهان گفت و تصریح کرد: «امروز که جامعه‌ی جهانی به‌مانند مللی درهم‌تنیده در همسایگی هم قرار دارد، نمی‌توان توسعه‌ی پایدار را بدون تعامل با جهان میسر ساخت».

روحانی در سخنان خود، بار دیگر توافق اتمی وین را «نشانه‌ی حسن نیت ایران و تعامل» دانست و گفت: «کشور ما اگرچه از سر عزت‌مندی، هزینه‌ی استقلال خود را می‌پردازد، اما هیچ‌گاه تحمیل انزوا را ازسوی دشمنان نمی‌پذیرد». او با بیان این‌که پس از چهاردهه، همه‌ی گروه‌ها و جریان‌ها به این مهم رسیده‌اند که فرا‌تر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز ساختن جامعه‌ی عادلانه و معتدل نداریم، گفت: «احقاق حقوق مردم، جز با تکیه بر اعتدال، دوری از افراط و حاکیمت قانون و قانون‌مداری حاصل نمی‌شود».
 

  • جمهوری اسلامی ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است

حسن روحانی در این مراسم، جمهوری اسلامی را ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت خواند که  نباید هیچ‌یک از این دو، نادیده گرفته شوند. او با تأکید بر این‌که تنوع‌ قومیتی و تفاوت‌ها باید به‌رسمیت شناخته شوند، افزود: «زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت؛ چه اینکه همه‌ی اقوام ایرانی، پاره‌ی تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه‌ی کشور محقق شود».
 

  • تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی فاصله داریم

روحانی با بیان این‌که علی‌رغم گام‌های بلند، هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی تأثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم، یادآور شد: «می‌دانیم تحولات منطقه‌ای، جهانی و ملی، بر حال و آینده‌ی کشور تأثیر دارد و اذعان داریم برای ساختن کشور و آینده‌‌ی آن، نیازمند به تکیه و استفاده از توانمندی‌های مردمان هستیم».
 

  • حقوق مردم

رئیس دولت دوازدهم در این مراسم، حقوق مردم را برشمرد و تأکید کرد: «تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه‌کن شدن فقر و از بین رفتن فساد، حق مردم است. سربلند شدن ایران در مجامع بین‌المللی حق مردم است. دست‌یابی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی حق مردم است. رشد فضای آزاد و معنوی، حق مردم است. آسانی دسترسی به اطلاعات، حق مردم است. عدالت و برابری در برابر قانون، حق مردم است. داشتن آینده‌ای مطمئن، حق مردم است. اظهارنظر، ‌گفت‌وگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، حق مردم است».

 

  • احقاق حقوق مردم جز با همدلی و اعتدال حاصل نمی‌شود

روحانی با بیان اینکه احقاق حقوق مردم، جز با همیاری و همدلی، اعتدال و دوری از افراط و حاکیمت قانون و قانون‌مداری حاصل نمی‌شود، گفت: «پس از گذشت ۳۹ سال از حیات جمهوری اسلامی ایران، همه‌ی مردم و جریان‌های سیاسی اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی ایران، میزان رأی ملت است و ملت از طریق صندوق‌های رأی نظر خود را اعلام می‌کنند و نظام، امین رأی مردم است و رأی مردم را حق‌الناس می‌داند و بر این اساس، اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رأی جلب می‌کند».

 

  • صدای مردم را بار دیگر شنیدیم

حسن روحانی در ادامه، با اشاره به حضور گسترده‌ی مردم در انتخابت ۲۹ اردی‌بهشت، گفت: «مردم در این انتخابات، با تمام وجود به میدان آمدند تا دوباره با نظام، رهبری، دولت و منتخب خود تجدید پیمان کنند. ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند. باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، اقتدار نظام و خدمت به ایرانیان؛ صدای مردم را بار دیگر شنیدیم و باید به امید و اعتماد آنان با همه‌ی وجود، توجه کنیم». رئیس قوه‌ی مجریه، در ادامه تشریح کرد: «نخستین برکت آن است که مردم می‌بیننند علایق و خواسته‌هایشان از طریق نامزدهای مختلف مطرح می‌شود و سپس از طریق نامزد مورد نظر خود، احساس می‌کنند در تعیین سرنوشتشان مشارکت دارند؛ این فرآیند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد».

 

  • نظام جمهوری اسلامی نظامی عاریتی نیست

رئیس دولت دوازدهم، در ادامه به مردم‌سالاری اشاره کرد و گفت: «مردم‌سالاری باعث شده تا نظام جمهوری اسلامی، برخلاف نظام‌های پیشین در ایران، نظامی عاریتی نباشد. امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد». او با بیان اینکه دومین برکت مردم‌سالاری آن است چون نظام جمهوری اسلامی ایران برخاسته از آرای مردم است، به انجماد و بن‌بست دچار نمی‌شود، تصریح کرد: «در نظام‌های دیکتاتوری، چون حکومت خود را فارغ از خواسته‌ی مردم می‌داند و اصولاً در پی فهم و اطلاع از آن نیست، امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می‌رود؛ بنابراین با یک انقلاب یا شورش، حاکمان گویا ناگهان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند».
 

  • ریشه‌کن کردن فقر

حسن روحانی در سخنان خود، به وضعیت فقر و نابرابری هم اشاره کرد و گفت: «هنوز وضعیت فقر و نابرابری زیبنده‌ی نظام و مردم ما نیست. همان‌طور که در زمان انتخابات وعده داده‌ام، یکی از اهداف، ریشه‌کن کردن فقر مطلق و ایجاد نظام تأمین اجتماعی است. امیدوارم در پایان دولت دوازدهم، کارنامه‌ی درخشانی در کاهش نابرابری‌ها ارائه دهم».

او تأکید کرد: «دست‌یابی به عدالت اجتماعی باید به‌همراه ایجاد ثروت باشد والّا به‌جای رفع فقر، توزیع فقر می‌شود. رفع فقر، لازمه‌اش ایجاد اشتغال است. امروز با موج افراد جویای شغل مواجه هستیم و به همین دلیل، کشور نیازمند آن است که در سال‌های آینده، شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال، فراهم کند».

 

  • دستانم را به سوی کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در این محفل اعلام می‌کنم که بعد از پایان انتخابات، فصل همدلی آغاز شده است،  اظهار داشت: «وقت آن است که در سایه‌ی اسلام، با استفاده از تمام توان خود، کارآمدی نظام را ارتقا دهیم تا رضایت مردم را به‌دست آوریم. دستانم را به‌سوی کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم و از آن‌ها کمک می‌طلبم».  

حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶، با کسب ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رأی، یعنی۵۷ درصد آرا، به پیروزی رسید. براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم، از جمله وظایف و اختیارات رهبری است. قرار است مراسم تحلیف دوره‌ی دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی نیز عصر شنبه، ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
 

  • رحمانی فضلی: با کمبود تعرفه مواجه نشدیم

مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری دوازدهم

 

در آغاز مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری حسن روحانی، ابتدا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری ایران ارائه داد. او در گزارش خود، تأکید کرد که  در هیچ یک از استان‌ها و شهرستان‌ها با کمبود تعرفه مواجه نشدیم.

سخنان رحمانی فضلی درحالی است که اصول‌گریان، وزارت کشور را به تخلفات مهندسی‌شده‌ی آرا، از جمله ارسال نکردن تعرفه‌ به شعب اخذ رأی، در انتخابات متهم می‌کنند. این اتهام‌ها از سوی ابراهیم رئیسی و حامیان او مطرح شده است؛ اتهامی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آن را رد کرد و در پاسخ اعلام کرد به حوزه‌هایی که کمبود تعرفه داشتند، تعرفه‌ی لازم، ارسال شده است.

از سوی دیگر، حسن روحانی، روز سوم خردادماه، با اعلام اینکه چهار میلیون راأی به صندوق ریخته نشد، تلویحاً «شورای نگهبان» را متهم کرد که مانع بالا رفتن رأی او تا مرز ۲۸ میلیون شده است و با طعنه به رقبای اصول‌گرای خود گفت: «رأی بالا که نگرانی ندارد».

ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، به‌ترتیب، در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی رسیده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More