شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی خطاب به عربستان: جای حرف‌زدن علیه ملت‌های منطقه، مشکلات داخلی خود را حل کنید

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، موضع‌گیری‌های اخیر عربستان سعودی را نسبت‌به دیگر کشورها، همچون ایران و لبنان و متهم کردن آن‌ها به اعلان جنگ علیه آن کشور را اقداماتی برای تحت‌الشعاع قرار دادن مشکلات داخلی عربستان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی، روز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه، در جلسه هیأت دولت، با تأکید بر آن‌چه توطئه‌گری و دشمنی آمریکا و اسرائیل نسبت‌به منطقه خواند، گفت: "این‌ها همواره و در طول سالیان دراز، بدخواه ملت‌های منطقه بوده و پیوسته برای حضور و سلطه خود در منطقه، بهانه‌تراشی می‌کردند تا بدین‌وسیله، نفت و ثروت منطقه را غارت کرده و در مقابل، تسلیحات خود را به‌فروش برسانند و دولت اخیر آمریکا، مهارت خاصی در این زمینه و جیب‌بری نسبت‌به کشورهای منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی دارد".

رئیس‌جمهور، با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه‌‌ میان ملت ایران و ملت عربستان در طول تاریخ، از آن‌چه که دشمنی‌های عربستان سعودی نسبت‌به مردم منطقه خواند، ابراز شگفتی کرد و گفت: "حالا بر فرض که عربستان با ملت ایران دشمنی می‌کند؛ چرا با ملت یمن خصومت می‌ورزد و ملتی را که در همسایگی‌اش قرار دارد، مرتباً بمباران می‌کند". او در ادامه، خطاب‌به سران عربستان سعودی گفت: "با مردم سوریه و عراق چرا دشمنی می‌کنید و چرا داعش را تقویت کرده و به جان مردم منطقه انداختید؟"

حسن روحانی با اشاره به آن‌چه که دخالت عربستان سعودی در امور و حکومت لبنان خواند، تأکید کرد: "در تاریخ، موردی را سراغ نداریم که کشوری برای دخالت در امور کشور دیگر، مسؤول آن کشور را آن‌چنان که به‌نظر می‌رسد، در کشورش مجبور به استعفا کند. این در تاریخ منطقه بی‌سابقه است".

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، روز شنبه سیزدهم آبان‌ماه، زمانی‌که در ریاض، پایتخت عربستان، به‌سرمی‌برد، با انتشار بیانیه‌ای، به‌طور ناگهانی از مقام خود استعفا داد.  

رئیس دولت دوازدهم، در ادامه سخنان خود، با اشاره‌ی غیرمستقیم به بازداشت اخیر تعداد زیادی از شاهزادگان و مقامات فعلی و اخیر عربستان، تحت عنوان مبارزه با فساد، رفتارها و موضع‌گیری‌های اخیر عربستان سعودی را نسبت‌به دیگر کشورها، با مشکلات داخلی آن کشور مرتبط دانست و گفت: "اگر در عربستان با مشکلات داخلی مواجه هستید، به‌دنبال برطرف کردن آن مشکل باشید؛ چرا به‌خاطر مشکل داخلی خود، قصد دارید دیگران را با مشکل مواجه کنید و علیه همه ملت‌های منطقه حرف بزنید؟"

چهاردهم آبان‌ماه، یک روز پس‌از پرتاب موشک ازسوی حوثی‌های یمن به‌سمت فرودگاهی در ریاض، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد. عربستان، یک روز بعد از آن، لبنان را نیز به‌دلیل خشونت‌های اعمال‌شده ازسوی حزب‌الله، به اعلان جنگ متهم کرد.  

روحانی در ادامه سخنانش، با اشاره به قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، خطاب به مقامات عربستان گفت: "بزرگ‌تر از شماها نتوانستند علیه ملت ایران کاری از پیش ببرند. آمریکا و اذنابش تمام امکانات و قدرت خود را بسیج کردند، اما نتوانستند کاری بکنند".

رئیس‌جمهور، خواست ایران را در منطقه، صلح، امنیت، ثبات و توسعه و پیشرفت برای همه‌ کشورها عنوان کرد و  افزود که برای رسیدن به این هدف، "راهی جز برادری، دوستی و کمک به همدیگر وجود ندارد". او بار دیگر ایران را دوست عربستان دانست و خطاب به مقامات آن کشور، افزود که اگر آمریکا و اسرائیل را دوست خود می دانید، "چنین تفکری خطای راهبردی و محاسباتی است".

روحانی با اشاره به آن‌چه که مشکل همیشگی قدرت‌های بزرگ جهانی و غربی با وحدت ملت‌های منطقه عنوان کرد، گفت که آن‌ها برای غلبه بر این مشکل، ایجاد "شکاف و دودستگی را دنبال می‌کنند" و افزود: "از نظر ما، شیعه و سنی و همه اقوام با یکدیگر برادرند و در کنار یکدیگر قرار دارند و امیدوارم حاکمان جدید عربستان سعودی، از دشمنی با ملت‌های منطقه دست برداشته و مسیر دوستی را انتخاب کنند".

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More