شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی در جلسه‌ی رأی اعتماد وزرا: دنبال این نبودم که ۱۷قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در جلسه‌ی رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی برای کابینه‌ی دوازدهم، از کار حرفه‌ای و نگاه کارشناسی رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی روز یکشنبه ۲۹ مردادماه، در صحن علنی مجلس، با اشاره به شرایط دشوار پیش رو و مشکلاتی که از پیش باقی‌مانده، گفت: «در شرایط امروز دنیا، برای اروپا، آمریکا، آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر ساده و هموار نیست؛ چه برسد به منطقه‌ی پرآشوب ما و مشکلاتی که از گذشته برای همه‌ی ما باقی مانده است».

 

  • با بودجه‌ی سی‌صدهزار میلیارد تومانی، شرایط دشواری پیش رو داریم

رئیس‌جمهوری، کل بودجه‌ی دولت را در سال جاری، حدود سی‌صدهزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که سازمان برنامه و بودجه باید برمبنای محاسبات اخیر، شرایط جدید را به همه‌ی وزرا ابلاغ کند. او افزود: «زمانی که می‌گفتیم خزانه‌ی خالی را تحویل گرفتیم، در حقیقت صندوق‌های ما هم علاوه‌بر خزانه خالی بود؛ به‌گونه ای که هیچ صندوقی امروز، قادر نیست به تعهدات خودش عمل کند».

روحانی در توضیح شرایط دشوار پیش رو، این نکته را توضیح داد که حالا دولت باید از بودجه‌ی سی‌صدهزار میلیارد تومانی، ۴۰هزار میلیارد تومان به صندوق‌ها و بیش از ۴۰هزارمیلیارد تومان برای یارانه‌ی نقدی پرداخت و حدود ۶۰هزارمیلیارد تومان هم به صندوق توسعه واریز کند، که این حدود نیمی از بودجه است و اگر بخواهد بدهی دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران، بانک‌ها و بانک مرکزی را نیز بپردازد، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

 

  • نمایندگان مجلس به هر ۱۷ وزیر، رأی قاطع بدهند تا دولت، کارش را زودتر شروع کند

رئیس‌جمهوری در سخنان خود از مجلس خواست که پس از دادن رأی اعتماد به وزرا، علاوه‌بر انجام وظایف نظارتی از طریق سؤال و تذکر و استیضاح، آنها را از لحاظ مادی و معنوی مورد حمایت قرار دهند و گفت: «مادی قوانین شماست و معنوی آن روحیه و تشویق و هدایت‌هایی که باید انجام دهید».

روحانی ابراز خشنودی کرد که در انتخابات سال جاری، «خوشبختانه این‌بار صداوسیمای ما هر روز تبلیغش این بود که مردم، رأی به فرد نمی‌دهید؛ رأی به برنامه می‌دهید و حواستان باشد از کاندیداها برنامه بخواهید».

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه برنامه‌ی رئیس‌جمهوری که به مجلس ارائه می‌شود، یک‌بار در انتخابات به رأی مستقیم مردم ‌گذاشته شده است، تأکید کرد که این برنامه، ازسوی نمایندگان بررسی می‌شود، اما به رأی گذاشته نمی‌شود. او افزود: «به اعتقاد من، آئین‌نامه در این‌باره درست پیش‌بینی کرده؛ چراکه  خیلی زیبا نیست برنامه‌ای که مردم یک‌بار مستقیماً به آن رأی داده‌اند، دوباره در مجلس به رأی گذاشته شود؛ اما درعین‌حال، نمایندگان به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنند و نقد می‌کنند و ما باید نقد نمایندگان را مورد توجه قرار دهیم و اگر برنامه‌ی ما نقص و اشکالی دارد، آن اشکال را تصحیح کنیم.

روحانی ضمن ابراز امیدواری از اینکه نمایندگان مجلس به هر ۱۷ وزیر، رأی قاطع بدهند تا دولت، کارش را زودتر شروع کند، گفت که او همه‌ی تلاشش را به‌کار گرفته و با همه‌ی آنهایی که لازم می‌دیده، مشورت کرده و بهترین‌هایی که توانسته است انتخاب کند، همین‌هایی است که به مجلس عرضه کرده است و «اگر برای هر وزارت‌خانه‌ای فردی قوی‌تر، صالح‌تر، توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌کرد، تردید به خودم راه نمی‌داد».

 

  • دولت دوازدهم، فرااصول‌گرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرااعتدال‌گرایی است

رئیس‌جمهوری، دولت دوازدهم را فرااصول‌گرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرااعتدال‌گرایی دانست، اما افزود که این دولت، «به اصول، اصلاح و اعتدال» اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه‌ی توانش، مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، به‌کار گیرد.

روحانی با اشاره به تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل هرچه سریع‌تر دولت، در خطبه‌های نماز عید فطر امسال در تیرماه، به وظایف سنگین پیش روی دولت برای ایجاد تحول در کشور تأکید کرد و با اشاره به رفع تحریم‌ها و بازشدن راه برای حرکت، گفت: «امروز راه باز است و همه‌ی ما باید به صحنه آمده و تلاش کنیم؛ اینجا دیگر مخالف و این جناح و آن جناح و ۲۰میلیون و ۱۶میلیون نداریم؛ همه باید به صحنه بیایند».

 

  • اشتغال، مهم‌ترین اولویت دولت دوازدهم؛ اشتغال به فناوری و سرمایه نیاز دارد

رئیس‌جمهوری یکی از اولویت‌های دولت را موضوع اشتغال دانست و گفت که در دولت یازدهم نیز با تک‌تک وزرا در مورد این موضوع صحبت کرده و گفته است: «شما باید کاری کنید که علاوه‌بر میزان معمول اشتغال، فرصت اشتغال بیشتری را به‌وجود آورید». او «امنیت»، «آزادی» و «آرامش» در کشور را از مهم‌ترین لازمه‌ها برای ایجاد اشتغال دانست و گفت که برنامه‌ی دولت دوازدهم به‌دنبال همین موارد و در پی آن، ایجاد پیشرفت است.

روحانی سرمایه و فناوری را از عوامل مؤثر در توسعه‌ی اشتغال دانست و تأکید کرد که باید در راستای جذب سرمایه‌ی داخلی و خارجی و فناوری‌های جدید تلاش کنیم. او در این زمینه، به صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت «با وجود آن‌که ۵۰ سال است خودرو ساز هستیم و یکی از صنعت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب در آن خیلی کار کردیم خودرو است، اما نتوانستیم با خودروی داخلی بازار صادراتی آسیا، اروپا، شرق و غرب را به دست آوریم». رئیس‌جمهوری علت این مسأله را آن دانست که ما «یک ماشین و خودرو را می‌آوریم و برای فناوری امروز درست می‌کنیم؛ اما بعد از ۱۰سال، این فناوری تغییر می‌کند و دیگر با آن فناوری، کسی خودروی با مصرف زیاد را نمی‌خرد». او افزود: «مگر می‌شود در یک تکنولوژی بایستیم و بگوییم این تکنولوژی بومی خودمان است و تکان نمی‌خوریم. پس خودمان باید مصرف کنیم و آن وقت دیگر نمی‌توانیم بازار صادراتی داشته باشیم».

رئیس دولت دوازدهم، توسعه‌ی صادرات غیرنفتی را از ضرورت‌ها برای تحول در کشور دانست و در ضمن، با تأکید بر لزوم دست‌یابی به سرمایه و تکنولوژی برتر برای رقابت با دنیا در زمینه‌ی صادرات نفتی گفت: «بدون تکنولوژی بسیار خوب، تا ۲۰ الی ۳۰ سال دیگر، از یک میدان نفتی، روزانه ۵۰هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و بعد تمام می‌شود؛ ولی با تکنولوژی پیشرفته، اولاً این ۲۰سال، ممکن است بشود ۳۰ الی ۴۰ سال و نفتی که استخراج می‌کنید، به‌جای ۵۰هزار بشکه در روز، ممکن است ۱۰۰هزار بشکه بشود».

روحانی با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال برای جوانان، تأکید کرد که اشتغال به فناوری و سرمایه (داخلی و خارجی)نیاز دارد. او اقزود که هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده و بنابراین، یکی از بزرگ‌ترین وظایف وزارت خارجه‌ی ما در این دوره، فعالیت اقتصادی است.

 

  • محافظت از برجام و جذب سرمایه و فناوری خارجی، مهم‌ترین وظایف وزارت‌خارجه

رئیس‌جمهوری، بزرگ‌ترین وظیفه‌ی وزیر خارجه را در این دوره، محافظت از «نهال نوپای» برجام در برابر «آمریکا و دشمنان ایران» دانست و گفت: «آمریکا این‌قدر کمک نمی‌خواهد که برخی می‌خواهند کمک کنند و به‌اندازه‌ی کافی در دنیا کمک دارد؛ شما به ملت ایران کمک کنید».

به گفته‌ی روحانی، دومین وظیفه‌ی وزارت‌خارجه، که شاید در این مقطع، «مهم‌ترین وظیفه» باشد، فعالیت در بخش اقتصادی و تسهیل جذب سرمایه و فناوری خارجی است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط امروز دیگر برای پیشرفت ایران، نمی‌توان «روش سعی و خطا» در پیش گرفت، گفت: «۴۰سال سپری شده است؛ شاید در سال اول، اتخاذ سعی و خطا ازسوی مردم پذیرفتنی بود؛ اما امروز دیگر از ما پذیرفته نیست. باید از تمام تجربه‌ی ۴۰سال خودمان و تجربه‌ی جهانی استفاده و بهره‌برداری کنیم و کشور را به حرکت درآوریم».

 

  • به‌دنبال این نبودم که ۱۷قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم

روحانی یکی از اهدافش را در تیم دولت دوازدهم، کمک و هم‌افزایی افراد تیم به یکدیگر عنوان کرد و با تأکید بر اهمیت هماهنگی در دولت، گفت: «به‌دنبال این نبودم که ۱۷قهرمان ناهماهنگ معرفی کنم. در فکر یک تیم و هیأت وزیران هماهنگ بودم. همچنان که در ورزش، اگر تیم ورزشی ناهماهنگی را به میدان بفرستیم، اگر هم تک‌تک ورزشکاران خیلی هم خوب و توانمند باشند، نمی‌توانند کاری بکنند. علت اینکه می‌گویم ای‌کاش به کل وزرا یک‌جا رأی داده می‌شد، به‌خاطر اینکه تلاش شده تیم هماهنگ ۱۸ نفره‌ای کنار هم باشند».

 

  • برای جذب سرمایه، وزیری می‌خواهم که در دنیا، اسمش برند باشد

رئیس دولت دوازدهم، با اشاره به اصرار بر حضور بیژن نامدارزنگنه در وزارت نفت، گفت: «البته در ابتدا مهندس زنگنه پیشنهاد دیگری به من داشت؛ جوانی را به من معرفی کرده بود، تا به‌عنوان وزیر نفت انتخاب کنم؛ همان‌جا به ایشان گفتم که من صدمیلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی می‌خواهم؛ این جوان می‌تواند بیاورد؟ به تردید افتاد».

روحانی در ادامه تأکید کرد که برای جذب سرمایه، وزیری می‌خواهد که «در دنیا، اسمش برند باشد».

او افزود: «امروز، دکتر ظریف در دنیای سیاست، یک چهره‌ی جذاب است همه افتخار می‌کنند با آقای ظریف صحبت کنند و این برای حیثیت و کشورمان مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من، کسی باشد که بتواند سرمایه‌ی خارجی را بیاورد و وزیر راه من، کسی باشد که بتواند ۱۸میلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی را به کشور بیاورد، بدون این‌که از دولت گارانتی بخواهد».

 

  • وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید «هواپیما می‌خرم»

رئیس‌جمهوری درمورد «وزیر راه‌وشهرسازی»  گفت: «آقای آخوندی را می‌خواهم که اگر خواستیم هواپیما بخریم، هر روز به من نگوید از کدام منابع و پول استفاده کنم و چه‌طوری بازپرداخت شود. وزیری می‌خواهم که با شهامت بگوید که هواپیما می‌خرم، پول و بودجه‌ی کشور را نیاز ندارم؛ خودم با این هواپیما بازپرداخت می‌کنم؛ قرارداد بزرگ می‌بندم، دنیا هم اعتماد می‌کند».

 

  • وزیر کاری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد

روحانی درمورد وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی گفت: «وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. آقای ربیعی در دل کار و کارگر رشد پیدا کرده و بزرگ شده است. برای کارگرها، یعنی بزرگ‌ترین سرمایه‌ی ملی مهم است فردی به‌عنوان وزیر باشد که کارگران کشور به او اعتماد داشته باشند».

 

  • شریعتمداری تجربه دارد؛در بخش‌های صنعت و معدن، کمبود با انتصاب معاونان قوی جبران شود

رئیس‌جمهوری در مورد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «آقای شریعتمداری کسی است که تجربه داشته و در دولت یازدهم به همه‌ی استان‌ها سفر کرده و همه‌ی استان‌ را خوب شناخته و همه‌ی پروژه‌ها را بررسی کرده و همه‌ی کشور را خوب می‌شناسد؛ اما به هر حال وزارت صنعت، معدن، تجارت وزارت‌خانه‌ی بزرگی است و تجربه‌ی معدن و صنعت می‌خواهد که به ایشان از اول گفتم که این باید با انتصاب معاونین قوی جبران شود؛ هرچند نیازی نیست که وزیر در جزئیات امور دخالت کند؛ وزیر، مدیریت قوی می‌خواهد که بتواند معاونان خودش را هماهنگ کرده و در هیأت وزیران با بقیه‌ی وزرا همگام باشد».

 

  • وزیر آموزش‌وپرورش، کاری کند تا مهارت دانش‌آموز را بالا ببریم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه‌ی اشتغال را در کشور، نیازمند تحول در وزارت‌خانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «آموزش و پرورش» دانست و در مورد صحبتش با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: «اولین صحبتم با آقای بطحائی این بود که باید کاری کنید تا مهارت دانش‌آموز را بالا ببریم و باید دانش‌آموزی تربیت کنیم که بنگاه‌های اقتصادی در کلاس ۱۱ و ۱۲ برای به‌کارگیری آنان پیش‌قدم باشند».

رئیس‌جمهوری در سخنان خود، همچنین به مسائلی مانند «حقوق شهروندی»، «شفافیت»، «مبارزه با فساد»، «محیط زیست و مسائل زیست‌محیطی»، «اشتغال زنان و جوانان»، «استفاده از اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی» اشاره کرد و گفت که همه‌ی وزیران، باید آنها را در نظر بگیرند و مراعات کنند.

 

  • وزیر ارتباطات، باید مسائل امنیتی را بلد باشد

روحانی معرفی یک جوان را برای تصدی «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، اولین تجربه در این زمینه دانست و گفت: «وقتی وزیر جوان بیاوریم، می‌گویند همه‌ی پلکان را طی نکرده؛ همه‌ی پلکان را طی کند، می‌گویند چرا جوان‌تر نیاوردید، سن آن بالاست. به اعتقادم می‌توانیم جوان را بیاوریم؛ کما اینکه در اول انقلاب این کار را کردیم و در بسیاری از موارد موفق بودیم ».

رئیس دولت دوازدهم با رد دیدگاهی که امنیت و آزادی را ناسازگار می‌داند، تأکید کرد که این دو باید در کنار هم قرار گیرند و افزود: «ما آزادی مسؤولانه را می‌خواهیم؛ ما امنیتی را می‌خواهیم که این امنیت بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی یک ملت باشد. امنیت تنها با تفنگ و اسلحه نیست؛ با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعی است؛ البته سلاح هم نیاز داریم دنبالش هستیم و خواهیم بود».

روحانی با اشاره به سابقه‌ی حضور محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسات «شورای عالی فضای مجازی» و اهمیت‌دادن او به هر دو مسأله‌ی «امنیت» و «آزادی»، تأکید کرد: «این حرف نسبت‌به ایشان ناحق است؛ اگر کسی فکر کند ایشان آزادی را به مذبح می‌برد، این‌طور نیست».

رئیس‌جمهوری علت اصرارش را بر حضور آذری‌جهرمی در این‌ وزارت‌خانه، وجود مسائل پیچیده‌ی فراوان در این بخش دانست و گفت: «علت این‌که باید مسائل امنیتی را بلد باشد، این است که اگر بلد نباشد، همان روز اول گیرش می‌اندازند و چون مخالف‌اند، استدلال امنیتی می‌کنند؛ البته من اگر خودم حضور داشته باشم، من هم به‌اندازه‌ی آنها، مسائل امنیتی را بلدم و جواب می‌دهم؛ ولی اگر در جلسه حضور نداشته باشم، باید یک کسی باشد که مسائل امنیتی را هم بلد باشد؛ تا بتواند از آزادی مردم، از شبکه‌های اجتماعی و از اشتغال مردم در فضای مجازی، حراست کند. ما باید همه‌ی ابعاد مسأله را درنظر بگیریم».

 

  • علوی، آزادی را نمی‌برد پای درخت امنیت، هر روز قربانی کند

حسن روحانی، وزارت اطلاعات دولت یازدهم را در مبارزه با «گروهک‌های تروریستی» موفق دانست و در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «آقای علوی جزو آنهایی است که آزادی را نمی‌برد پای درخت امنیت، هر روز قربانی کند و این مسأله برایم مهم است. وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم از اسم وزیر اطلاعات و مأمور اطلاعاتی نترسند؛ فقط باید خائنین و آدم‌هایی که ضد منافع ملی هستند، بترسند؛ منتقد نباید از وزیر اطلاعات بترسد». او در ادامه تأکید کرد که البته وزیر اطلاعات، در این ۴سال، کاری به کسی نداشت و دیگران به او کار داشتند.

رئیس‌جمهوری، وزارت اطلاعات را در زمینه‌ی مقابله با جاسوسی متخصص و در این زمینه موفق دانست و گفت: «بعضی‌ها اگر کسی با خارجی‌ها صحبت کند، می‌گویند این جاسوس است؛ می‌گوییم چرا جاسوس است؟ می‌گویند با یک خارجی حرف زده است؛ وزارت اطلاعات در این زمینه تخصص دارد و چون پرونده‌های ضدجاسوسی را معمولاً می‌خواهم و اطلاعات می‌گیرم، بسیار خوب و دقیق و حساب‌شده عمل کرده و جایی هم که دیگران غیرفنی و غیرحرفه‌ای انجام دادند، همین معاونت با شجاعت ایستاده و گفتند که این کار، کار نادرست و ناصحیحی است».

 

  • اگر وزارت کشاورزی نبود، در ۹۴ ممکن بود رشد ما منفی شود

روحانی با اشاره به رشد بالای ۵درصد در حوزه‌ی کشاورزی، در دفاع از وزیر پیشنهادی برای «وزارت جهاد کشاورزی»، کار محمود حجتی را در این حوزه، کار بزرگی دانست و گفت: «براساس آمار و ارقام، اگر وزارت کشاورزی نبود، در ۹۴ ممکن بود رشد ما منفی شود».

ر‌ئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد که دو وزارت‌خانه‌ی «جهاد کشاورزی» و «نیرو» باید امروز همه‌ی توانشان را برای حل مسأله‌ی آب و همچنین، تأمین امنیت غذایی و حفظ محیط زیست به‌کار گیرند.

حسن روحانی، حجتی را یکی از وزرای پاک و کاملاً متخصص در حوزه‌ی خودش دانست که همه به او اطمینان و اعتماد دارند و همه‌ی جناح‌ها قبولش دارند و افزود: حجتی«در مواردی از من اجازه می‌گیرد که دچار تعجب می‌شوم».

 

  • خدمات قاضی‌زاده‌هاشمی را همگان به‌خوبی می‌شناسند

رئیس دولت دوازدهم، دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی را از وزرایی دانست که همگان خدمات او را به خوبی شناخته و می‌دانند کار بسیار بزرگی را در اجرای طرح تحول سلامت به انجام رسانده است .

 

  • از وزیر دادگستری انتظار زیادی نداریم؛حقوق بشر، حقوق شهروندی و تعزیرات و ضمیمی‌تری کردن روابط سه قوه

روحانی، علیرضا آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری را فردی صادق و باتجربه توصیف کرد که در این کار، مراحل مختلف قضایی را طی کرده است. او افزود: «ما خیلی از ایشان انتظار زیادی نداریم و می‌خواهیم مسائل مربوط به حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط‌به تعزیرات را مقداری سامان دهد و روابط سه قوه را هم صمیمی‌تر کند».

 

  • با حضور حاتمی در وزارت دفاع، باید همه‌ی سپاهیانمان خیال راحت داشته باشند

رئیس‌جمهوری، در مورد وزیر پیشنهادی دفاع، با اشاره که وزرای پیشین دفاع از «برادران عزیز سپاه بوده‌اند»، گفت که از امیر حاتمی می‌خواهد که اولاً «وحدت سپاه و ارتش باید تقویت شود» و با حضور او در وزارت دفاع، «باید همه‌ی سپاهیانمان خیال راحت داشته باشند». روحانی دومین خواسته‌اش از وزیر دفاع دولت دوازدهم را نیز تلاش در راستای تأمین فناوری‌های روز عنوان کرد که «برای تکمیل سلاح‌هایمان به آنها نیاز داریم».

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اهمیت «به‌روز کردن سلاح‌ها برای ما در شرایط فعلی منطقه»، تأکید کرد که «صنعت دفاعی تا جایی که می‌شود باید به مردم واگذار شود. آنجایی که محرمانه است هیچ، اما بقیه را بیرون ببرند، تا ما بتوانیم این صنعت را فعال‌تر کنیم».

 

  • وزیر کشور، رئیس شورای امنیت است و کار پیچیده‌ای دارد

روحانی در دفاع از عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای وزارت کشور، او را از وزرای بسیار خوب دولت دانست و گفت: «آن‌چه که از آقای رحمانی فضلی خواسته بودم، این بود که شایسته‌سالاری جای جناح بنشیند. از هرکه شایسته‌سالار هست و شایستگی‌اش بیشتر و دلسوزتر است و البته معتدل است، استفاده شود. شرط ما اعتدال است؛ از هر جناحی می‌خواهد استفاده شود. اگر افراط باشد ما با آن کاری نداریم. از معتدلین همه‌ی جناح‌ها باید استفاده و بهره‌برداری شود و البته این کار مشکلی است».رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه وزیر کشور، رئیس شورای امنیت کشور است، تأکید کرد که او باید با «دادگستری» و «قوه‌ی قضائیه» و «ارتش» و «سپاه» و «نیروی انتظامی» و «اقوام و اقلیت‌ها و طوایف» کار کند، که کار پیچیده‌ای است.

 

  • اگر کارهای فرهنگی به‌عهده‌ی وزیر ارشاد است، لطفاً بگویید دیگران مداخله نکنند

روحانی با ابراز امیدواری از ایجاد نشاط در هنرمندان با حضور عباس صالحی در وزارت‌ «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، در دفاع از وزیر پیشنهادی برای این وزارت‌خانه، او را شخصیت ارزشمند علمی، حوزوی و دانشگاهی دانست و ، گفت: «توقع ما از ایشان این است که هم خواست رهبری و هم خواست مردم اجرایی شود و این شدنی است».

رئیس‌جمهوری با اشاره به گلایه‌ی مردم از دولت در حوزه‌ی فرهنگ، گفت: «شما به‌عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اگر کارهای فرهنگی به‌عهده‌ی وزیر ارشاد است، لطفاً بگویید دیگران مداخله نکنند؛ اگر بناست دیگران مداخله کنند، به ما بگویید وظیفه‌ی ما نیست و دولت کنار برود و آنها هرکاری می‌خواهند، انجام دهند. از ۱۰جا مجوز صادر می‌شود، بعد یک نفر می‌گوید آقای فلانی شکایت کرد؛ بعد در آن را قفل می‌کنند؛ قفل کردن آسان است؛ کلید پیدا کنید و قفل را باز کنید؛ مدام در را قفل می‌کنند».

 

  • کرباسیان توان‌مندی برعهده گرفتن مسؤولیت‌های وزارت «امور اقتصادی و دارایی» را داراست

روحانی در دفاع از مسعود کرباسیان برای وزارت «امور اقتصادی و دارایی»، مسؤولیت بخش‌های مختلف این وزارت‌خانه‌ی بسیار مهم، ازجمله سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، خصوصی‌سازی و سهام عدالت را برعهده‌ی او دانست و تأکید کرد که کرباسیان، توان‌مندی این کار را دارد.

 

  • امیدوارم به‌زودی شاهد یک تحول در زمینه‌ی وزارت نیرو باشیم

رئیس‌جمهوری همچنین در دفاع از وزارت حبیب‌الله بی‌طرف برای وزارت نیرو ، او را توانمند و متخصص و باتجربه دانست و گفت: «مسأله‌ی آب بسیار مهم است؛ البته برق هم مهم است؛ اما آب اهمیت ویژه‌ای دارد». او ابراز امیدواری کرد که نمایندگان با رأی قاطعی که به بی‌طرف می‌دهند، به‌زودی شاهد یک تحول در زمینه‌ی وزارت نیرو باشیم.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More