شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روز پنجم اعتراضات در ایران؛ وزارت اطلاعات از دستگیری برخی از محرکان این اعتراض ها خبر داد

 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی افراد که این بیانیه آنها را از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکان ناآرامی های اخیر نامیده، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا ، متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به این شرح است :   «همانگونه که هموطنان عزیز ومردم فهیم کشور آگاه هستند، تجمعات چند روز اخیر که به واسطه ی طرح برخی مطالبات به صورت آرام انجام پذیرفت ، در ادامه به جهت حضور عناصر مشکوک و خشونت طلب به ناآرامی هایی تبدیل گردید و موجب وارد آمدن خسارت های مادی و جانی به تعدادی از هموطنان و اموال عمومی کشور شد.

در ادامه این بیانیه آمده: ضمن تشکر از هموطنانی که هوشمندانه صف خود را از اغتشاشگران و اخلالگران نظم عمومی  جدا کرده‌اند به آگاهی می رساند ، با اقدامات اطلاعاتی ماموران امنیتی و کمک‌های مردم در ایفای نقش اطلاعات 80 میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می باشند که بزودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

 

  • شریف: موارد کوچک‌تر از آن بود که سپاه دخالت کند

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران درباره نقش سپاه در برخورد با اعتراض‌های اخیر به اعتماد آنلاین گفت: "تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد."

شریف گفت در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به ناجا صورت گرفته است "که از طریق سردار غیب‌پرور، رئیس محترم بسیج هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و به دوستان کمک کردند. اما تا این لحظه شرایط و درخواستی که نیازمند به ورود سپاه باشد، گزارش نشده است."

او افزود: «با تدبیری که وزارت کشور به کار بسته، حفاظت از اموال مردم و برقراری امنیت صورت گرفته است. البته در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به ناجا صورت گرفته است که از طریق سردار غیب‌پرور، رئیس محترم بسیج هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و به دوستان کمک کردند. اما همانطور که گفته شد تا این لحظه شرایط و درخواستی که نیازمند به ورود سپاه باشد، گزارش نشده است.»

 

  • تلویزیون ایران : ۱۰ نفر در تظاهرات دیروز کشته شدند

شبکه خبر  تلویزیون ایران اعلام کرد که در پی اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور  ۱۰  نفر کشته شدند.

به گزارش رویترز، این شبکه جزئیات بیشتری در مورد این کشته‌گان نداده است ولی اعلام کرد: "آشوبگران که بعضی از آنها مسلح بودند، سعی کردند پایگاه‌های نظامی و انتظامی را اشغال کنند که با مقابله جدی مأموران نظم و امنیت روبرو شدند."

امروز چهارمین روز اعتراضات در ایران است که از عصبانیت مردم به خاطر کمبود کار و وضعیت اقتصادی ایران شروع شد. ایران که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت است، خود را درگیر جنگ در سوریه کرده‌ است و این باعث واکنش مردم شده است. تظاهرکنندگان می‌گویند که عصبانیتشان به خاطر فساد و مشکلات اقتصادی است.

بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته نرخ بیکاری به ۲۸/۸ در بین جوانان رسیده است.
بسیاری از کشورها همانند حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شبکه‌های مختلف خبری در سراسر جهان این اعتراضات را پوشش دادند.

 

  •  چهار کشته در اعتراضات روز چهارم ایذه و دورود

هدایت‌الله خادمی، نماینده‌ی ایذه و باغ‌ملک در استان خوزستان، از کشته‌شدن دو نفر در اعتراضات شب گذشته‌ی این شهر خبر داد.

خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «این‌که تیراندازی در روز گذشته، ازجانب تجمع‌کنندگان بوده یا نیروی انتظامی، هنوز اطلاعی ندارم و این مسأله، در حال بررسی است».

این نماینده‌ی مجلس افزود: «مردم این شهرستان، در ادامه‌ی اعتراضات خود، شیشه‌ی تعدادی از بانک‌های این شهرستان را شکسته و تجمع را تا نیمه‌های شب ادامه دادند، به‌طوری که منجربه اختلال در امنیت سایر شهروندان شد؛ از این رو، نیروی انتظامی برای برقراری نظم و آرامش وارد عمل شد».

ازسوی دیگر، ماشاالله نعمتی، فرماندار دورود در استان لرستان نیز صبح روز دوشنبه یازدهم دی‌ماه،  از کشته‌شدن دو نفر دیگر از معترضان در آن شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار دورود با اعلام این‌که در روز اول، دو نفر کشته و شش نفر  زخمی شده‌اند، گفت که هنوز آمار دقیق از افرادی که در روز دوم کشته یا زخمی شده‌اند، نداریم.

نعمتی به‌نقل از رئيس آتش‌نشانی گفت که یکی‌از ماشین‌های آتش‌نشانی که برای خاموش کردن آتش در یکی از بانک‌ها اعزام شده بوده، زمان برگشت به آشیانه، توسط معترضان، به‌زور از نیروهای آتش‌نشانی گرفته و روی پل «وحدت»، رها می‌شود. به گفته‌ی فرماندار دورود، این ماشین در زمان عبور از بغل میدان، یک فرد میان‌سال و یک بچه‌ی ۱۲ تا ۱۵ ساله را زیر می‌گیرد و این دو نفر کشته می‌شوند.

 

  • وزیر دفاع: دشمن به‌دنبال تحریک مردم است

به گزارش خبرگزاری فارس، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در جمع مدیران و کارشناسان این وزارت‌خانه، در واکنش به اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف، گفت: «باید با همبستگی، اتحاد و انسجام ملی، توطئه‌ها و فتنه‌های بیگانگان را ناکام بگذاریم».

 

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

 

وزیر دفاع  افزود: «در شرایط کنونی، تمامی دشمنان قسم‌خورده‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران، کمر همت خود را برای تحریک مردم و تهییج آن‌ها به تجمع و ایجاد ناآرامی بسته‌اند».

او ضمن تأکید بر حفظ آرامش و نظم، تمکین به قانون و قانون‌گرایی، گفت که دولت از هیچ کوششی برای برطرف‌کردن مشکلات مردم، فروگذار نخواهند.

 

  • تهدید معترضان ازسوی معاون استانداری تهران

محسن نسج همدانی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، ضمن تهدید معترضان، گفت: «کسانی که ساختارها و ارزش‌های دینی و ملی ما را رعایت نکنند، قابل مدارا نیستند».

نسج همدانی در آخرین ساعات شامگاه یک‌شنبه دهم دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، در این زمینه افزود: «روز گذشته، مبنای نیروهای انتظامی و امنیتی براساس مدارا بود و تلاش کردیم با معترضان و کسانی که در خیابان‌ها حضور یافته‌اند، به‌عنوان یک هم‌وطن برخورد کرده و به یک تذکر دوستانه اکتفا کنیم».

معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران اعلام کرد: «کسانی که پرچم کشورمان را آتش بزنند و شعارهای ساختارشکنانه سر بدهند، هیچ فرد و گروهی این اقدامات را نمی‌پذیرد و مورد پذیرش هیچ فرد میهن‌پرست و ارزش‌مدار و قانون‌گرایی نیست».

او در پاسخ به سؤالی درباره‌ی تعداد بازداشت‌شدگان، گفت که اطلاع دقیقی از  بازداشت‌شدگان ندارد.

 

  • یک نماینده‌ی مجلس: شعارهای معترضان نشان از دخالت آمریکا و سعودی دارد

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، خواست که به‌صورت سفت و سخت با افرادی که به گفته‌ی او، «دست به اقدامات هنجارشکنانه زده و به حقوق مردم تعرض می‌کنند»، برخورد کنند.

به گفته‌ی نماینده‌ی کبودرآهنگ در مجلس، حمایت مسؤولان آمریکایی و سران سعودی از تجمعات، بیانگر این است که قطعاً تعدادی از عوامل آن‌ها میان صفوف معترضان وجود دارند که شعار‌های هنجارشکنانه سرمی‌دهند.

 

 

  • دستگیری ۱۰نفر از معترضان در ارومیه

علیرضا رادفر، معاون سیاسی- امنیتی استاندار آذربایجان غربی

 

علیرضا رادفر، معاون سیاسی- امنیتی استاندار آذربایجان غربی، از دستگیری ۱۰ نفر که طی سه روز اخیر اقدام به تحریک مردم ارومیه برای تجمع کرده بودند، خبر داد. او افزود که این افراد، هم‌اکنون درحال طی مراحل قانونی‌اند.

رادفر، روز دوشنبه یازدهم دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: «طی سه روز اخیر، افراد و گروه‌هایی، ازطریق فضای مجازی مورد حمایت دشمنان نظام، مردم ارومیه را به تجمع دعوت می‌کردند. در این راستا، تجمعاتی محدود در شهر ارومیه و برخی شهرهای استان برگزار شد که با توجه به تمهیدات صورت گرفته و پیش‌بینی‌های لازم و البته با هوشیاری و بصیرت مردم که پی به اهداف نامبارک این افراد برده بودند، خاتمه یافت».

معاون سیاسی- امنیتی استاندار آذربایجان غربی، تأکید کرده است که به‌جز دو مورد تجمع محدود و آنی در ارومیه، در سطح استان، اتفاق خاصی نیفتاده است.

رادفر درمورد تخریب اموال عمومی در تجمعات اخیر ارومیه هم گفت: «خوشبختانه با هوشیاری و آگاهی مردم در استان، اتفاق خاصی نیفتاده؛ فقط در یکی از مناطق شهر ارومیه، دور از محل فراخوان تجمعات، شیشه‌ی یکی‌از مؤسسات مالی توسط افراد ناشناس شکسته شده که این موضوع تحت پی‌گرد قانونی است».

 

  • دستگیری چندین‌نفر در تاکستان قزوین

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در خلال اعتراضات روز یکشنبه دهم دی‌ماه، در تاکستان، چندین‌نفربازداشت شد‌ه‌اند.

در این گزارش، به نقل از یک «مقام مطلع» آمده است که عده‌ای از مردم، بدون مجوز، برای اعتراض نسبت‌به وضعیت معیشتی و گرانی به خیابان‌ها آمدند، اما گروهی به‌زعم او، اغتشاش‌گر، با ورود به میان مردم، دست‌به اقدامات هنجارشکنانه زدند.

این مقام به خبرگزاری ایلنا گفته که این افراد، با سوءاستفاده از موقعیت، اقدام به تخریب حوزه‌ی علمیه‌ی تاکستان و برخی از اماکن دولتی کرده‌اند که با ورود نیروهای یگان ویژه، آرامش به این شهر برگشته است.

 

  • اوضاع خیابان‌های تهران در یک‌شنبه شب

یکی‌از خیابان‌های پایتخت در یک‌شنبه شب

 

گزارش خبرگزاری فارس در یک‌شنبه شب (دهم دی‌ماه)، حاکی از آرام‌شدم اوضاع خیابان‌های تهران است.

بنابر این گزارش، مأموران نیروی انتظامی با حضور در مناطقی مانند خیابان انقلاب، چهارراه ولی‌عصر و میدان فردوسی، اجازه‌ی تشکیل تجمعات را نداده‌اند.

هم‌زمان، نیروهای پلیس راهور نیز با درخواست از مردم به ترک محل، در تلاش برای باز کردن مسیر عبور و مرور بوده‌اند.

با وجود این تمهیدات، نیروی انتظامی برای متفرق کردن جمعی از معترضان، مجبور به استفاده‌از ماشین‌های آب پاش شده است. مأموران شهرداری تهران نیز در خیابان انقلاب، به تعمیر خرابی‌های تجمع روز شنبه اقدام کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارش مشابهی از عادی‌شدن اوضاع در خیابان انقلاب تهران خبر داد. این گزارش، ضمن اشاره به عادی‌شدن روند عبور و مرور مردم و خودروها در میدان انقلاب و خیابان‌های منتهی به آن، از حضور پراکنده‌ی نیروهای بسیجی در اطراف دانشگاه تهران خبر داده است.

 

  • روحانی با مردم سخن نگفت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیشب بر آنتن سیمای جمهوری اسلامی نرفت. این درحالی است که از عصر دیروز، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری، از برنامه‌ریزی برای پخش گفت‌وگویی تلویزیونی با حسن روحانی ، شامگاه یک‌شنبه دهم دی‌ماه، پس‌از «اخبار ساعت ۲۱» خبر داده بودند.

خبرگزاری ایسنا، روز یک‌شنبه گزارش داده بود که دوربین‌های تلویزیونی، با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری، سخنان روحانی را ضبط کرده‌اند و این سخنان از صداوسیما پخش خواهد شد. در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود که قرار است سخنان رئیس جمهوری، در ارتباط با اعتراضات و حوادث چند روز اخیر در ایران باشد.

در روزهای گذشته، پس از شروع اعتراضات در شهرهای مختلف، بسیاری‌از کاربران شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در توئیتر، با هشتگ #روحانی_بگه و #روحاني_حرف_بزن، خواستار اظهارنظر و پاسخ‌گویی رئیس جمهوری به مطالبات مطرح‌شده ازسوی معترضان شده‌اند.

 

  • بازداشت ۶۰ نفر در کاشان

محمد تکبیرگو، دادستان کاشان، یک‌شنبه شب، دهم دی‌ماه، اعلام کرد درپی آن‌چه که اقدامات خرابکارانه خواند، در کاشان حدود ۶۰ نفر بازداشت شده‌اند و درحال تفهیم اتهام‌اند.

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، تکبیرگو گفت: «روز گذشته، پس‌از حضور نیروهای انتظامی و برخورد با هنجارشکنان، حدود ۶۰ نفر بازداشت شده‌اند که در حال تفهیم اتهام هستند».

او اعلام کرد که از میزان خسارت‌ها برآورد دقیقی وجود ندارد و باید منتظر جلسه شورای تأمین باشیم، اما در پاسخ به سؤالی درمورد به‌آتش کشیده‌شدن چند وسیله‌ی نقلیه، به‌دست معترضان گفت: «خودروهایی که در حیاط دادسرای کاشان آسیب دیده، از اموال دادستانی نبوده است».

دادستان کاشان با اشاره به عادی‌شدن شرایط پس‌از حضور نیروهای انتظامی، اعلام کرد که دادسرای کاشان، روز یک‌شنبه، بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه داده است.

 

  • احمد جنتی معترضان را «اشرار» خواند

احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان و مجلس خبرگان جمهوری اسلامی ایران 

احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان و مجلس خبرگان جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به اعتراضات جاری در شهرهای مختلف ایران، تظاهرکنندگان را «اشرار» خواند .

به گزارش خبرگزاری میزان، جنتی یک‌شنبه دهم دی‌ماه، درباره‌ی اعتراضات مردمی در ایران گفت: «در این اغتشاشات شاهد بودیم که برخی اشرار در کنار افرادی که به مشکلات اقتصادی معترض بودند، قرار گرفتند و کار را به جایی کشاندند که دشمنان کشور و به‌خصوص برخی مسؤولان آمریکا از این اغتشاشات حمایت کردند».

رئیس شورای نگهبان ایران، در ادامه‌ی سخنان خود، با اشاره به عملکرد مؤسسات مالی و بانک‌ها و نیز قاچاق در ایران، گفت که این عوامل باعث بروز مشکلات اقتصادی برای کشور شده است. او با اشاره به نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی، دستگاه‌های نظارتی را به کوتاهی در مبارزه با عوامل مشکلات اقتصادی متهم کرد.

 

  • دادستان تهران آمریکا را پشت پرده‌ی تحرکات اعتراضی روزهای اخیر دانست

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یک‌شنبه دهم دی‌ماه، در جلسه‌ی شورای معاونان دادسرای تهران، با اذعان به دستگیری تعدادی از معترضان گفت که «تحرکات ضد امنیتی و تخریب اموال عمومی، در زمره‌ی جرایم عادی نیست» و خواستار برخورد قاطع و سریع دستگاه قضایی با این موارد شد.

دادستان تهران همچنین با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی‌بر حمایت از معترضان، سعی کرد نوک اتهامات برای ناآرامی‌های چند روز اخیر را متوجه عوامل خارجی کند. او افزود: «این که اعتراض به گرانی برخی کالاها و یا سیاست‌های اقتصادی دولت، به اقدامات ساختارشکنانه تبدیل شده، مؤید آن است که آمریکا پشت پرده‌ی این تحرکات است».

از روز پنج‌شنبه هفتم دی‌ماه، درپی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی» در فضای مجازی، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند؛ تجمعاتی که در بعضی موارد به خشونت کشیده شد و به دستگیری ۵۲ نفر در مشهد منجر شد. روز جمعه هشتم دی‌ماه نیز معترضان در شهرهایی دیگر مانند کرمانشاه، تهران و بیرجند تجمعاتی تشکیل دادند. با گسترده‌تر شدن دامنه‌ی این تجمعات از روز شنبه نهم دی‌ماه، اعتراضات مردمی، به دیگر شهرهای کوچک و بزرگ ایران نیز کشیده شد.

اگرچه عامل اصلی این اعتراضات، گرانی و فساد گسترده‌ی مالی و اداری در ایران عنوان شده است،اما براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و اظهارات شاهدان عینی، خواست‌های اجتماعی و سیاسی نیز در تجمعات اعتراضی مطرح شده است.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More