شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعید مرتضوی ۱۸ مهرماه برای پرونده کهریزک دوباره به دادگاه می‌رود

 

 

میرمجید طاهری، وکیل‌مدافع اولیای‌دم محسن روح‌الامینی، از برگزاری جلسه‌ی بعدی رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران در رابطه با ماجرای کهریزک، در تاریخ ۱۸مهرماه خبر داد.

محسن روح‌الامینی یکی‌از قربانیان حوادث بازداشت‌گاه کهریزک (واقع‌در شهرری در جنوب تهران) در سال ۱۳۸۸ بود؛ بازداشتگاهی که سعید مرتضوی به‌عنوان دادستان وقت تهران، دستور انتقال تعدادی زیادی از بازداشت‌شدگان مربوط به اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری جنجال‌برانگیز سال ۸۸ را به آنجا داده بود و در آن‌جا، دست‌کم سه‌نفر به نام‌های محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر، بر اثر ضرب و جرح و شرایط بد نگهداری کشته شدند؛ رامین آقازاده‌قهرمانی نیز یکی‌دیگر از زندانیان کهریزک بود که چندی پس‌از آزادی، بر اثر شکنجه‌های دوران بازداشت، درگذشت.

پس‌از رسانه‌ای‌شدن بازداشت و نگهداری معترضان در کهریزک در شرایط نامناسب و شکنجه و ضرب‌و‌جرح احتمالی و درنهایت، کشته‌شدن تعدادی از آن‌ها، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی، بر رسیدگی به مسأله‌ی کهریزک تأکید کرد و در مجلس هشتم، کمیته‌ی ویژه‌ای برای بررسی موارد مطرح‌شده تشکیل شد.

براساس گزارش این کمیته‌ی مجلس، انتقال ۱۴۷ نفر از بازداشت‌شدگان به کهریزک، اشتباه و غیر‌قانونی و سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، فرد آمر در این امر معرفی شد؛ براساس آن گزارش، مرتضوی دلیل مرگ آقایان روح‌الامینی، کامرانی و جواد‌ی‌فر، سه‌تن از بازداشت‌شدگان کهریزک را «مننژیت» عنوان کرده بود.

پس از انتشار گزارش کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس هشتم، مرتضوی ضمن انتقاد از گزارش، آن را «تبلیغاتی، سیاسی، تخریبی و ابهام‌آور» توصیف کرد.  

در مردادماه سال ۱۳۹۴، با شکایت اولیای دم محسن روح‌الامینی، پرونده‌ی مرتضوی در رابطه با حوادث کهریزک مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت، دادستان پیشین تهران، تبرئه شد.  

وکیل عبدالحسین روح‌الامینی در شهریورماه سال ۱۳۹۵، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که سعید مرتضوی در پرونده‌ی کهریزک که با شکایت اولیای‌دم روح‌الامینی تشکیل شده بود، در دادگاه کیفری تبرئه شده بود؛ درنتیجه، با اعتراض و تجدیدنظرخواهی شاکی، پرونده به دیوان‌عالی کشور ارجاع شد که دیوان‌عالی نیز آن را برای رسیدگی مجدد، به شعبه‌ی ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داد.  

جلسه‌ی نخست رسیدگی به پرونده‌ی سعید مرتضوی در ارتباط با حادثه‌ی کهریزک، در دادگاه تجدیدنظر، نهم شهریور ۹۵ و جلسه‌ی دوم  آن، ۲۱ شهریورماه ۹۵، در شعبه‌ی ۲۲ برگزار شد. مرتضوی ‌هم‌زمان با جلسه‌ی دوم دادگاه تجدیدنظر، با نگارش نامه‌ای خطاب‌به ریاست دادگاه و هیأت قضایی، از وقایع پیش‌آمده در تیرماه سال ۸۸، ابراز شرمندگی کرد.

به گزارش ایسنا، وکیل عبدالحسین روح‌الامینی، روز شنبه ۲۵ شهریورماه، گفته است که برای رسیدگی به شکایت عبدالحسین روح‌الامینی (پدر محسن روح‌المینی)، دادگاه وقت جدیدی تعیین کرده و قرار است هجدهم مهرماه، در ادامه‌ی جلسات برگزارشده‌ی قبلی، در شعبه‌ی ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهامات سعید مرتضوی در رابطه با پرونده‌ی کهریزک رسیدگی شود.

گفتنی است که سعید مرتضوی، دو پرونده‌ی قضایی دارد که یکی از آنها مربوط‌به دوران ریاست او بر سازمان تأمین اجتماعی است و دیگری در رابطه با حوادث کهریزک در سال ۱۳۸۸.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More