شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه ایران اظهارات محسن رضایی درباره نقش اقلیم کردستان در اعتراضات اخیر را رد کرد

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری گفت که اظهارات محسن رضایی درباره نقش اقلیم کردستان عراق و بارزانی‌ها در ناآرامی‌های اخیر کشور نمی‌تواند با دقت لازم بیان شده باشد.
روز دوشنبه ۱۸ دی‌ماه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن تایید اظهارات نیچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان در تکذیب ادعای محسن رضایی، گفت: «با توجه به مناسبات ایران و اقلیم بعید می‌دانم مقامات اقلیم کردستان اقدامی علیه امینت ملی ایران انجام داده باشند. تکذیب آقای بارزانی برای ما اهمیت بسیاری دارد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجمعات اعتراضی اخیر در ۹۰ شهر ایران را نتیجه‌ یک برنامه‌ریزی خارجی دانست و گفته بود:««چند ماه پیش، رییس میز عملیات ویژه‌ سیا در اربیل عراق، با رییس‌دفتر پسر صدام و هانی التلفا، برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

نزدیک به یک هفته پس‌از طرح این اتهامات از جانب محسن رضایی، سفین‌دزه‌یی،سخنگوی دولت اقلیم کردستان، روز شنبه ۱۶ دی‌ماه، به این اتهامات پاسخ داد و ضمن رد دخالت اقلیم کردستان در امور همسایگان گفت:«این اتهامات، هیچ پایه و اساسی ندارد و ما آن را صریحاً رد می‌کنیم».  

به گزارش وبسایت «کردستان ۲۴»، روزیکشنبه  ۱۷ دی، نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در یک کنفرانس خبری، متهم کردن اقلیم کردستان به سازماندهی کردن تظاهرات ایران را کمدی و طنزآمیز خواند. اظهاراتی که مورد تایید سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز قرار گرفت.

در طول دو هفته‌ی اخیر، مردم در بیش‌از ۹۰ شهر کوچک و بزرگ ایران، در اعتراض به فساد ادرای-مالی گسترده و نیز گرانی کالاهای اساسی، دست‌به راهپیمایی‌های دامنه‌دار زدند که در پی آن، دست‌کم ۲۲نفر کشته و بیش‌از هزار و هفتصد نفر دستگیر شده‌اند. روز دوشنبه این هفته مرگ یکی از دستگیرشدگان اعتراض‌ها به نام سینا قنبری که در زندان اوین در بازداشت بود توسط مقامات ایران تایید شد.

به گفته‌ی ناظران، این اعتراض‌ها بزرگ‌ترین حضور اعتراضی گسترده در ایران، پس‌از اعتراض‌های سال ۸۸ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است که مقامات جمهوری اسلامی ایران را با چالشی جدی روبرو کرده است. مقامات ایران در واکنش به این اعتراض‌ها انگشت اتهام را به سوی عوامل خارجی نشانه رفته‌اند و سعی در لاپوشانی سرکوب مردم معترض توسط نیروهای امنیتی می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More