شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ شهریور ماه

اجاره‌ خانه با سکه و دلار به‌جای ریال

 

دو نطق متفاوت در روزنامه‌های امروز انعکاس یافته: یکی گفته‌های احمد جنتی در اجلاس خبرگان رهبری که همه مشکلات را به گردن دولت و مجلس انداخته است و از رهبری رفع مسئولیت کرده و یکی هم نطق پروانه سلحشوری در مجلس که به‌نوعی همه معضلات را به گردن رهبری انداخت و درخواست رفراندوم کرد. با این حال، گفته‌های نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، یعنی خانم سلحشوری و غلام‌رضا حیدری، به‌نظر می‌رسد با ترس و لرز کار شده و روزنامه‌ها سعی کرده‌اند در تحلیل آن محافظه‌کار عمل کنند و از همان حرف‌های غیر‌منتظره نمایندگان پیش‌تر نروند. البته در این گیرودار، روزنامه آفتاب یزد تیتر یک را به رفتن موگرینی از اتحادیه اروپا اختصاص داده و عکس بزرگی از موگرینی-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- در صفحه اول کار کرده و تیتر زده است: خداحافظ فدریکا.

 

اعتماد: از این نطق‌ها می‌خواهیم

 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «در اهمیت گفته‌های نمایندگان مجلس»، نطق میان‌دستور پروانه سلحشوری را منتشر کرده و با استقبال از رویه‌ای که برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب درپیش گرفته‌اند و بی‌پرده حرف می‌زنند، نوشته است:

باید توجه داشته باشیم که پس از پیروزی «لیست امید» در انتخابات مجلس دهم، همواره بیشترین انتقادها به «فراکسیون امید» و سکوت اعضای این فراکسیون درقبال مسائل مهم کشور بوده، اما حالا در نخستین ماه‌های سومین سال این مجلس، می‌بینیم لااقل برخی از این نمایندگان مسیری دیگر پیش گرفته‌اند. مثال آن نیز البته فقط دو نطق دیروز نیست. به‌یاد بیاوریم نطق قاسم میرزایی‌نیکو، علیرضا رحیمی و به‌خصوص محمدجواد فتحی را در هفته گذشته. این‌چنین است که باید بگوییم فرصت ایراد نطق میان‌دستور، فرصتی بی‌نظیر برای هر نماینده مجلس است که با طرح مشکلات و معضلات اساسی کشور، زمینه‌ساز حل آن‌ها شود. نطق‌هایی که برای همیشه در پرونده پارلمان ثبت خواهد شد و بهترین شاخص‌ برای قضاوت آیندگان است.

 

قانون: پرچم‌دار امید

 

روزنامه قانون، با چاپِ تصویری از پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح‌طلب، در پشت تریبون مجلس و تیتر پرچمدار امید، نشان داده است که از تمامی گفته‌های سلحشوری حمایت می‌کند و طعنه‌ای هم  به محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید می‌زند و شاید هم پروانه سلحشوری را شاخص اطلاح‌طلبان و لیست امید می‌داند. قانون نوشته است: روزی که گذشت را باید در تاریخ مجلس دهم ثبت کرد؛ زیرا روزی درخشان بود و بعد از مدت‌ها، سلحشوری و حیدری به نمایندگان، به‌ویژه اعضای فراکسیون امید که این روزها به‌دنبال فعالیت‌های حزبی خود هستند، یاد دادند که باید مشکلات مردم را باصدای بلند فریاد زد و با معامله و لابی‌گری، گرهی از کار ملت باز نخواهد شد.

 

روزنامه جهان صنعت
جهان صنعت: نابودی اقتصاد را تماشا می‌کنیم

 

روزنامه جهان صنعت، سکوت بانک مرکزی درقبال دلار ۱۴هزار تومانی را نشانه وادادگی و بی‌سیاستی دانسته و پیش‌بینی کرده است که افزایش نرخ دلار ادامه پیدا خواهد کرد و از دولت هم با سیاست‌های اقتصادی شکست‌خورده‌اش، کاری ساخته نیست. گزارش جهان صنعت با لحن غمگینی به پایان می‌رسد:

تا همین یک سال پیش، دولت هرچه می‌شد، پای تورم کنترل‌شده در دولتِ اولش را پیش می‌کشید و برای رساندن تورم ۴۰درصدی به زیر ۱۰درصد، به خود می‌بالید. امروز اما دولت برای افزایش قیمت‌های بازار چه دفاعیه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ برای بازاری که هر روز قیمت‌هایش درحال افزایش است و روزبه‌روز سفره معیشتی اقشار پایین درآمدی را بیشتر از قبل به زیر می‌کشد. با همه این‌ها، آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، موجی که قیمت‌ها سوار بر آن درحال تاختن هستند، دیگر خیال پهلو گرفتن بر ساحل اقتصادی کشور را ندارد.

و تنها باید به تماشای نابودی ذره‌ذره اقتصادِ آلوده به سیاست‌های شکست‌خورده دولت باشیم.

 

jomhouri
جمهوری اسلامی: شما باید امید بدهید

 

مثل اینکه نطق نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، چندان به مذاق روزنامه جمهوری اسلامی و مدیر مسئولش، مسیح مهاجری، خوش نیامده است. سرمقاله روزنامه به اتفاق دیروز مجلس پرداخته و گفته که حرف‌های نمایندگان، نکات درست و نادرست داشت، اما نتیجه‌اش تزریق ناامیدی به مردم است:

متاسفانه بعضی از نمایندگان، تصور می‌کنند پاسداری از حقوق مردم، بدون توجه به مبانی نظام جمهوری اسلامی میسر است.

در حساس‌ترین شرایطی که دشمنان قسم‌خورده نظام و ملت با تمام امکانات، درصدد براندازی این نظام برآمده‌اند و این هدف شوم را آشکارا به زبان می‌آورند، از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در برابر این توطئه سنگین، بایستند و به مردم امیدواری بدهند. شاید تجدیدنظر در قانون اساسی، مراجعه به آراء عمومی در پاره‌ای موضوعات و توصیه‌هایی به نهادهای نظامی، در زمان خودش مناسب باشد، ولی تردید نباید کرد که در شرایط کنونی که آمریکای ترامپ با پول و تزویر و تبلیغ و جمع‌آوری عناصر ضدانقلاب و ضدمردم، هر روز علیه اساس نظام جمهوری اسلامی رجز می‌خواند، تزریق ناامیدی به جامعه، کمک به دشمنان همان مردمی است که شما به تصور دفاع از حقوق آن‌ها چنین مطالبی را مطرح می‌کنید.

 

ایران: اجاره‌ خانه با سکه و دلار به جای ریال

 

گویا افزایش نرخ دلار و بی‌ارزش شدن پول ملی، بلاهایی تازه‌ای بر سر بازار مسکن نازل کرده است و برخی از صاحب‌خانه‌ها اجاره‌خانه و یا پول فروش خانه را به سکه و طلا مطالبه می‌کنند و نه ریال. سهیلا یادگاری، خبرنگار روزنامه ایران، گزارشی میدانی نوشته از بنگاه‌های املاک در شمال و مرکز تهران و از آنچه دیده، روایت کرده است:

در یکی از بنگاه‌های شمال شرق پایتخت، شاهد گفت‌و‌گوی مشاور املاک با فردی هستم که برای اجاره خانه مراجعه کرده است. او خانه ۹۰متری با رهن ۱۰۰میلیون و اجاره ماهانه یک سکه را پیشنهاد می‌دهد. وقتی مشاور املاک اعتراض مشتری را می‌بیند، می‌گوید که ما نیز به مالک توصیه کرده‌ایم از این پیشنهاد منصرف شود و ملک را براساس عرف و قانون، با پول مملکت اجاره دهد؛ اما با اینکه امکان اجاره رفتن خیلی کم است، یا ممکن است با این شرایط اصلاً اجاره نرود، مالک حاضر نیست شرط اجاره را تغییر دهد. اما نکته مهم این است که سکه یا دلار، قیمت ثابتی ندارد و با این اوضاع بازار، هرماه قیمت آن افزایش دارد؛ پس مستأجر باید هر ماه، اجاره بیشتری نسبت‌به ماه قبل بپردازد که کمتر مستأجری زیر بار می‌رود. یکی از مشاوران املاک در مرکز شهر تهران می‌گوید، شرط پرداخت دلار و سکه به‌جای اجاره، بیشتر در مناطق شمالی شهر دیده می‌شد، اما گرانی‌های اخیر این موضوع را به مناطق دیگر هم منتقل کرده است؛ هرچند قبول چنین شرایطی ازطرف متقاضیان بسیار کم است. اجتناب از این نوع معامله ازسوی مشتری، باعث می‌شود که مالکان از تصمیم غلط خود صرف‌نظر کنند. او می‌گوید اگر بنگاه‌ها زیر بار هر شرط غیرقانونی و غیرمنطقی مالکان نروند، دیگر شاهد این پیشنهادات از طرف آنها نخواهیم بود. شرط دیگر برخی مالکان، فروش ملک و دریافت پول آن به دلار است. مثلاً اگر قیمت ملکی ۴۰۰ میلیون تومان باشد، آنها از خریدار می‌خواهند معادل دلاری این مبلغ را بپردازد. کاهش ارزش پول ملی و تغییرات شدید قیمت ملک، دلیل صاحب‌خانه‌ها برای این شرط است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More