شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گزارش نهادهای دولتی آمریکا بر‌ ضد ترامپ

هشدار درباره اثرات زیانبار تغییرات اقلیمی بر اقتصاد آمریکا

 

روز جمعه، ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸ (۲ آذر ۱۳۹۷)، ۱۳ موسسه دولتی آمریکا گزارشی منتشر کردند که درباره پیامدهای تغییرات آب‌و‌هوایی این کشور هشدار جدی داده است. بر‌اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود اگر برای مقابله با گرمایش زمین اقدامات ضروری صورت نگیرد، صدها میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد آمریکا تحمیل شده، و آسیب ناشی از آن اقتصاد آمریکا را تا پایان قرن بیست‌و‌یکم دست‌کم ۱۰٪ کوچک‌تر می‌کند. این گزارش می‌تواند به ابزار قانونی قدرتمندی مبدل شود که مخالفان دونالد ترامپ با استفاده از آن می‌توانند از اقدامات ترامپ برای لغو سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی ممانعت کنند.

به‌گفته مایکل اوپنهایمر، استاد علوم زمین‌شناختی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا، «این گزارش منجر به تضعیف اقدامات قانونی دولت ترامپ برای لغو مقررات تغییرات آب‌و‌هوایی خواهد شد و دست کسانی را که در اعتراض به آن به دادگاه می‌روند بازتر خواهد گذاشت».

این گزارش ۱۶۰۰ صفحه‌ای، که با همکاری کنگره آمریکا تهیه شده و کاخ سفید آن را در اختیار عموم قرار داده، نه‌ فقط از لحاظ دقت محاسبات و صراحت نتیجه‌گیری، بلکه تفاوت یافته‌ها و نقض دیدگاه دونالد ترامپ در خصوص نقش تغییرات اقلیمی بر اقتصاد، حائز اهمیت است. دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود تغییرات آب‌و‌هوایی منجر به رشد اقتصادی آمریکا می‌شود.

جفری ساکس، مدیر مرکز توسعه پایدار دانشگاه کلمبیا، طی یادداشتی، که در سی‌ان‌ان منتشر شده، نوشته دونالد ترامپ، ریک اسکات فرماندار فلوریدا، سناتور مارکو روبیو از فلوریدا، و سایر مخالفان اقدام در خصوص تغییرات اقلیمی باید به‌خاطر جرایم اقلیمی علیه بشریت پاسخگو باشند. از دیدگاه جفری ساکس، این افراد تنظیم‌کنندگان و مجریان سیاست‌های سازمان‌یافته‌ای هستند که حقوق اولیه شهروندان خود و مردم سراسر دنیا را انکار می‌کنند.

دیوید ایسترلینگ، مدیر واحد حمایت فنی مرکز ملی اطلاعات اقلیمی، در گفتگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد که در تهیه این گزارش هیچ‌گونه مداخله برون‌سازمانی صورت نگرفته، و کره زمین شاهد تغییرات اقلیمی بی‌سابقه‌ای است.

دونالد ترامپ حدود یک سال پیش، با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس (۲۰۱۵) را اعلام کرد. بر‌اساس پیمان اقلیمی پاریس کشورهای عضو متعهد می‌شوند میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند. وزارت امور‌خارجه آمریکا در این نامه تصریح کرد که تا زمان خروج نهایی این کشور از پیمان پاریس در سال ۲۰۱۹ میلادی، واشنگتن در مذاکرات و نشست‌های این پیمان جهانی شرکت نخواهد کرد.

خروج از پیمان پاریس، یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او در کمپین انتخاباتی‌اش گفته بود در صورت اجرای پیمان پاریس تا سال ۲۰۲۵، دست‌کم دو و نیم میلیون شغل در آمریکا از بین می‌رود. از سال ۲۰۱۱ به‌این‌سو، دونالد ترامپ تقریبا هر سال در توییتی از سردی هوا نوشته و گرمایش زمین را زیر سوال برده است.

 

 

گزارشی که ترامپ آن را قبول ندارد؛ گزارش ارزیابی تغییرات اقلیمی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More