شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
فراخوان اعتراض‌های گسترده در بلاروس؛

لوکاشنکو از پوتین کمک خواست

در حالی که سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس، خواستار برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در سراسر کشور شده، الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس، ضمن تاکید بر ضرورت تماس با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، اعلام کرد اعتراضات در بلاروس فقط «تهدیدی» علیه این کشور به شمار نمی‌رود.

لوکاشنکو، روز شنبه ۲۵ مرداد، به خبرگزاری دولتی بلاروس، بلتا، گفت: «تجاوزی علیه بلاروس در حال انجام است. تماس با پوتین ضروری است تا بتوانم همین الان با او صحبت کنم، زیرا این [اعتراض‌ها] فقط یک تهدید برای بلاروس نیست.»

رییس جمهوری بلاروس که از بیست و شش سال پیش در قدرت است، ادامه داد: «امروز دفاع از بلاروس، چیزی نیست جز دفاع از کلیت فضای ما، دولت اتحاد، و نمونه‌ای برای دیگران... آنهایی که به خیابان‌ها آمده‌اند، اغلب آنها این را نمی‌فهمند.»

این اظهارات لوکاشنکو در حالی است که بلاروس از متحدان روسیه به شمار می‌رود.

نزدیک به یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، اعتراض‌ها به انتخاب دوباره لوکاشنکو همچنان ادامه دارد. 

تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان و رقیب اصلی لوکاشنکو در این انتخابات که به لیتوانی پناهنده شده، برای برگزاری تظاهرات گسترده مسالمت‌آمیز در سراسر کشور در روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه فراخوان داده است.

در مینسک، پایتخت بلاروس، معترضان قصد دارند در روز شنبه تظاهراتی را به مناسبت تشییع جنازه یکی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر برگزار کنند. این تظاهرات قرار است در نزدیکی ایستگاه پوشکین که این معترض کشته شد، برگزار شود.

در واکنش به سرکوب اعتراضات بلاروس از سوی نیروهای امنیتی، اتحادیه اروپا، روز جمعه از تصمیم خود برای تحریم علیه مقامات بلاروس خبر داد که در سرکوب معترضان نقش دارند.

شامگاه جمعه، هزاران نفر مقابل مقر دولت در پایتخت تجمع کردند و در دیگر شهرهای بلاروس نیز تجمعات مشابهی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر خلاف روزهای آغازین اعتراضات، تظاهرات در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با خشونت نسبتا کمتری از سوی نیروهای امنیتی برگزار شد.

همچنین پلیس از آزادی بیش از دو هزار نفر از شش هزار و هفتصد نفری که در جریان اعتراضات بازداشت شدند، خبر داد.

لوکاشنکو که پیشتر با لحنی تند علیه معترضان سخن گفته بود، روز جمعه از نیروهای امنیتی خواست که مقابل معترضان از خود «خویشتن‌داری» نشان دهند.

پیشتر بسیاری از دولت‌های غربی سرکوب معترضان در بلاروس را محکوم کردند، اما لوکاشنکو که از حمایت پوتین برخوردار است، این کشورها را به «مداخله» در امور داخلی بلاروس متهم کرد.

پوتین، انتخاب لوکاشنکو برای ششمین بار به عنوان رییس جمهوری بلاروس را تبریک گفته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More