شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه تجمعات سهامداران زیان‌دیده بورس؛ این بار مقابل مجلس شورای اسلامی

 

سهامداران زیان‌دیده بورس پس از چند روز تجمعات مختلف در برابر شعبه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران، روز یکشنبه ۲۵ آبان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این سهامداران که به دنبال سقوط پیاپی شاخص بورس زیان دیده‌اند به عملکرد مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار معترضند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، معترضان در این تجمع از جمله شعارهایی علیه حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس ایران، سردادند و خواستار کناره‌گیری او شدند.

 

تجمع این سهامداران معترض مقابل مجلس در حالی است که شاخص بورس تهران در روزها و هفته‌های اخیر به طور پیاپی کاهش یافته است.

 

چهارشنبه گذشته نیز گروهی از سهامداران بازار بورس برای سومین روز پیاپی مقابل یکی از شعبه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند و با شعار «‌وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» خواهان کنار رفتن فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، شدند.

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، روز سه‌شنبه گفته بود که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه اختصاص پیدا کرده است. با این حال معترضان شعار «دروغگو دروغگو، صندوق ملی پس کو» سر دادند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز جمعی از سهامداران معترض مقابل یکی از شعب ساختمان سازمان بورس و همچنین مقابل سازمان بورس در حوالی میدان ونک تجمع کرده بودند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در این شورا مصوب شد تا همه سهامداران حقوقی ملزم به بازارگردانی شوند.

علیزاده در گفت‌وگو با سایت خبری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه‌ای به حسن قالیباف اصل خبر داد و گفت: «از رییس سازمان بورس خواسته‌ایم تا سهامداران حقوقی را که برخلاف قانون بازارگردانی نمی‌کنند، به قوه قضاییه و مجلس معرفی کند.»

همزمان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: «سهامداران حقوقی که عمده بازار سرمایه را در اختیار دارند، به صورت عامدانه تلاش کردند تا با خروج از بازار سرمایه به تعهدات خود عمل نکنند.»

او دولت حسن روحانی را به نداشتن «عزم و تعهد» برای سامان دادن وضعیت بازار بورس متهم کرد و از دستگاه قضایی خواست تا «با ورود جدی به این موضوع بتواند اوضاع را سر و سامان دهد.»

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، پیشتر بازار بورس را یک موضوع «امنیتی» خوانده و نسبت به زدوبند شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای دیگر بر تاثیر بر سهام بورس هشدار داده بود.

پیش از این شماری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به حبابی بودن برخی سهم‌ها یا حتی حبابی بودن بورس، پیامدهای ترکیدن این حباب را پیش‌بینی کرده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More