شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: آمریکا برای توبه آمده است

در پی برگزاری نخستین روز کمیسیون مشترک برجام در وین، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، گفت آمریکا برای توبه بازگشته و منتقدان دولت باید اعتراف و عذرخواهی کنند.

روحانی روز چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه در جلسه هیات دولت اشاره کرد: «دشمن آماده است برای اجرای برجام و بازگشت به تعهداتش بنشیند و مذاکره کند. بازگشت به تعهدات به معنای دینی توبه است و [آمریکا] آمده و می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام بازگردم.»

رییس‌جمهور ایران این مذاکرات و بازگشت آمریکا را «فصلی جدید» خواند و اضافه کرد: «اگر آمریکا جدیت لازم و صداقت کافی را به خرج دهد، می‌توانیم مذاکره کنیم.» 

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، کشورهای اروپایی عضو برجام از ایران خواسته بودند بیش از پیش تعهدات برجامی خود را نقض نکند و «آخرین فرصت» حفظ توافقنامه هسته‌ای را از دست ندهد.

در مقابل تهران نیز با افزایش سطح غنی‌سازی، ذخایر اورانیوم و نصب تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای خود از آمریکا خواسته بود «آخرین فرصت» بازگشت به برجام را از دست ندهد.

بیایید اعتراف و عذرخواهی کنید

روحانی در ادامه سخنانش از مخالفان و منتقدان دولتش خواست اقدام به «اعتراف و عذرخواهی» کنند.

او گفت: «به دروغ گفتید که رفتیم برجام را امضا کردیم تا قدرت هسته‌ای کشور را از بین ببریم. حالا اعتراف کنید و بیایید در برابر دروغتان عذرخواهی کنید.»

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از روز سه‌شنبه با حضور هیات‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی و آمریکا و همچنین کشورهای عضو توافقنامه هسته‌ای در وین، ‌پایتخت اتریش، ‌آغاز شد. این مذاکرات که کشورهای اروپایی نقش میانجی بین تهران و واشینگتن را در آن ایفا می‌کنند قرار است در سطح کارشناسی و برای بررسی فنی رفع تحریم‌ها ادامه داشته باشد.

آمریکا مذاکرات برجام را «گامی به جلو» خوانده و پیش‌بینی کرده این گفت‌وگوها سخت و طولانی باشد. رابرت مالی، ‌رییس هیات آمریکا در وین، طی مصاحبه‌ای گفته بود واشینگتن پس از حل مساله‌ هسته‌ای در پی پرداختن به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

برای شکست آمریکا فیلم درست کنید

رییس‌جمهور ایران در بخشی دیگر از سخنانش به تولید و پخش سریال تلویزیونی «گاندو» از سوی صداوسیما واکنش نشان داد.

او گفت:‌ «اگر قرار است از پول ملت فیلم درست کنید، واقعیت‌ها را نشان دهید. چرا برای شکست‌های آمریکا فیلم درست نمی‌کنید.»

پخش این سریال که در آن سپاه پاسداران به کشف و برخورد با مساله «نفوذ در وزارت امور خارجه و تیم مذاکره دولت روحانی» می‌پردازد،‌ از سوی مقام‌های دولت با انتقاد مواجه و سپس بدون اطلاع قبلی متوقف شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More