شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت مادر ستار بهشتی و گروه‌های صنفی از اعتصاب سراسری کارگران در چهارمین روز

 



در چهارمین روز اعتصاب سراسری کارگران شرکت‌های پالایشگاهی، تعداد دیگری از کارگران به این اعتصاب پیوستند و مادر ستار بهشتی و گروه‌های صنفی دیگر از این اعتصاب حمایت کردند.

روز جمعه چهارم تیر کارگران شرکت‌هایی از جمله زلال پالایشگاه اصفهان، تلمبه‌‌خانه شماره ۵ بندرعباس، پتروپالایش کنگان و جهان‌پارس عسلویه هم اعتصاب کردند.

کارگران شرکت‌های پیشرو صنعت در پالایش آدیش، شرکت رادیو گراف نیروگاه بیدخون، شرکت دریا ساحل جفیر و سیکل ترکیبی جهرم از جمله دیگر کارگرانی‌اند که به این اعتصاب پیوسته‌اند.

پیش از این خانواده جان‌باختگان آبان ۹۸ از این اعتراضات حمایت کرده بودند. در همین حال، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، نیز در پیامی از این اعتصابات سراسری حمایت کرد.

او با اشاره به ابراهیم رئیسی نوشت که مقامات جمهوری اسلامی «با انتصاب فردی معلوم‌الحال» و «خالی از درایت و علم و سیاست» بر مسند بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی تلاش دارند تا «با ایجاد رعب و وحشت و سرکوب خشن ما مردم را به سکوتی اجباری فرو برند، اما زهی خیال باطل».

مادر این کارگر وبلاگ‌نویس جان‌باخته زیر شکنجه با اشاره به تحریم انتخابات نوشت: «حاکمیت اسلامی سیلی محکم و قدرتمند مردم را هنوز دریافت نکرده، نتیجه فراخوان «نه به انتخابات» و «رای بی رای» تنها مشتی بود نمونه خروار.»

گوهر عشقی تاکید کرد: «از همه کارگران چه روزمزد، قراردادی، رسمی خاضعانه درخواست دارم که در برابر این بی‌عدالتی‌ها و‌ جنایات ضد مردمی میهنی مقاومت نمایید… از اخراج فردی و دسته جمعی نهراسید، افرادی که باید اخراج و در نتیجه از محاکمه خویش در هراس باشند، کسانی هستند که مملکت ما را اشغال اشغال درآورده و به سوی نابودی کشانده و هویت و اصالت ما را خدشه دار کرده‌اند.»

تعدادی از گروه‌های صنفی از جمله تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته نیز از این اعتصاب‌ها حمایت کردند.

فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال نیز از این اعتصاب‌ها اعلام حمایت کرده و کمال اوزکان، مشاور دبیرکل این کنفدراسیون، گفته است که کارگران ایرانی «یک بار دیگر نشان دادند که در مقابله با سرکوب چه شجاعتی دارند و با عمل دسته جمعی خود، از خود و مطالباتشان دفاع می‌کنند.»

افزایش سطح دستمزد، پرداخت حقوق معوق و تغییر نوبت مرخصی از جمله خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان است. این اعتصاب‌ها تحت عنوان «کمپین ۱۴۰۰» از روزهای گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اعلام شده که قرار است کارکنان رسمی صنعت نفت نیز از روز ۹ تیر اعتصاب کنند. کارگران شرکت نفت در مرداد ماه سال گذشته نیز به صورت سراسری اعتصاب کرده بودند. در خرداد ماه نیز صدها تن از کارکنان رسمی و کارگران شرکت نفت ایران در چند شهر ایران اعتصاب کردند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More