شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست خانواده زاغری از دولت جدید بریتانیا

 

 

خانواده نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، با انتشار نامه‌ای مشترک دولت جدید بریتانیا را خطاب قرار دادند که بایستی وظیفه قانونی خود را در دفاع از اتباع بریتانیا در خارج از کشور به عمل آورد.

 در بخشی از این نامه، از شخص بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا از حزب محافظه‌کار، خواسته شده که «اشتباه‌های گذشته» را جبران کند.

این نامه با امضا گروهی تازه‌بنیاد، با عنوان حقوق بریتانیایی‌های خارج از کشور، منتشر شده است. این گروه متشکل از پنج خانواده بریتانیای است که به گفته آن‌ها یکی از اعضای خانواده در خارج از بریتانیا، به طور خودسرانه‌‌ بازداشت و زندانی شده است.

نازنین زاغری، که دوران محکومیت پنج ساله خود را در زندان اوین تهران می‌گذراند در اواخر خرداد ماه گذشته، برای بار دیگر در اعتراض به «ادامه حبس غیرعادلانه‌اش» دست به اعتصاب غذا زد.

همزمان با اعتصاب غذا زاغری در تهران، ریچارد رادکلیف، همسرش هم در همراهی با او در برابر سفارت جمهوری اسلامی در لندن دست به تحصن و اعتصاب غذا زد. اقدامی که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مقام‌های بریتانیایی قرار گرفت و برخی از چهره‌های سیاسی بریتانیایی نظیر صادق خان، شهردار لندن و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، به منظور اعلام همبستگی با نازنین زاغری، با ریچارد رادکلیف در برابر سفارت ایران، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ریچارد رادکلیف و گروه‌های حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت سلامتی جسمی و روحی زاغری در زندان ابراز نگرانی کرده‌اند.

کارزار آزادی نازنین زاغری، دو هفته پیش به نقل از خانواده زاغری در تهران اعلام کرد که او به سبب مشکلات روحی، زیر نظر سپاه پاسداران، به بخش اعصاب و روان «بیمارستان امام خمینی» در مرکز تهران منتقل شده است.

نازنین زاغری در فرودین‌ماه سال ۱۳۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت شد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «توطئه برای تضعیف نظام» به پنج سال زندان محکوم کرد. زاغری هم‌اکنون در زندان اوین تهران دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More