شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سند ادعایی وزارت بهداشت؛ خرید کیت حتی قبل از تشخیص ویروس کرونا در چین

«کانال خبری پزشکان» در تلگرام که خبرهای مربوط به این حوزه را پوشش می‌دهد با اشاره به این که تاریخ درج شده روی سند ادعایی وزارت بهداشت ایران درباره خرید کیت‌های کرونا مربوط به قبل از شناسایی این ویروس در چین است از این سند به عنوان  «‌گاف تاریخی عمله‌های وزارت بهداشت» یاد کرد.

ایران اینترنشنال روز جمعه  گزارشی مستند درباره فساد وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام در واردات کیت از کره جنوبی منتشر کرد. وزارت بهداشت در پاسخ به این گزارش سندی از یک تراکنش ناموفق سوییفت منتشر کرد و مدعی شد این تراکنش مربوط به واردات کیت کرونا بوده و به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است. 

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت ایران در پاسخ به گزارش ایران اینترنشنال در توییتی با انتشار یک سند متعلق به شرکت کره‌ای میکوبایومد گفت که این شرکت، در تاریخ دوم ژانویه توزیع کیت‌های تشخیص ویروس کرونا را به شرکت اوجی ورلد برای خاورمیانه و آسیا واگذار کرده است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم روز گذشته با متهم کردن ایران اینترنشنال به این که با گزارش خود زمینه تحریم ایران در واردات تجهیزات پزشکی را فراهم کرده، خبرنگاران این شبکه را «‌عمله‌های رسانه‌ای ضد ایران» خوانده بود.  همزمان برخی از رسانه‌های وابسته به حکومت ایران از جمله پرس‌‌ تی‌وی و کاربران حامی حکومت هم این اتهام را تکرار کردند.

سندی با اطلاعات غیرمنطبق با واقعیت

در سند منتشر شده از سوی مقام‌های وزارت بهداشت که مربوط به اعطای نمایندگی از شرکت میکوبایومد به شرکت اوجی‌ورلد است، تاریخ به شکل 2020/01/02 درج شده (مطابق و با فرمت ثبت تاریخ در کره جنوبی به شکل روز/ماه/سال  و تمامی تاریخ‌های درج شده در بخش گواهی نامه‌های رسمی مربوط به همین محصولات در وبسایت شرکت کره‌ای) و نام دستگاه، محصول تشخیص ملکولی ( تنها برای ناول کرونا ویروس) ذکر شده است.

 ناول کرونا ویروس (Novel Coronaviruse) یا کرونا ویروس جدید  به اختصار nCov-2019 نامی است که در ابتدای تشخیص این ویروس به صورت موقت بر آن نهاده شد و سپس نام ویروس به Sars Cov-2 تغییر کرد.

نگاهی به تایملاین کووید ۱۹ نشان می‌دهد تا روز دوم ژانویه هنوز عامل بیماری جدید، شناسایی نشده و ویروس جدید تازه یک روز بعد از نمونه‌های به دست آمده از یک بیمار در ووهان، ژنوم آن توالی داده شده و مشخص شد که عامل بیماری یک ویروس جدید از خانواده کروناها است و سپس به صورت موقت کرونا ویروس جدید 2019 یا nCov-2019 نام گرفت.

 خلاصه گزارش سازمان بهداشت جهانی از وضعیت بیماری تا تاریخ ۲۰ ژانویه هم به صراحت ذکر کرده تا سوم ژانویه یک بیماری «با عامل ناشناخته» باعث بستری شدن ۴۴ فرد شده است. بنابراین مشخص نیست که چطور شرکت میکوبایومد یک روز پیش از مشخص شدن عامل بیماری، موفق به ساختن کیت تشخیصی آن و دادن مجوز توزیع به شرکت دیگری شده است.

 از طرف دیگر بررسی خبرهای منتشر شده در وب‌سایت‌های کره‌ای انگلیسی زبان مانند «هرالد کره» نشان می‌دهد، خبر ساخت کیت تشخیص ویروس کرونای جدید نخستین بار در تاریخ ۵ فوریه منتشر و در خبر ذکر شده است که این شرکت در انتظارکسب اجازه استفاده اورژانسی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی یا KCDC است؛ یعنی دستگاهی که مجوز توزیع آن در دوم ژانویه صادر شده حتی بیشتر از یک ماه بعد هم هنوز مجوز استفاده نداشته است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More