شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سوال‌ها و ابهام‌های جدید درباره قتل علیرضا شیرمحمدعلی

در حالی که ابهامات پیرامون قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی جوان در زندان فشافویه، همچنان ادامه دارد؛ مادر او سوالات و ابهامات جدیدی را درباره دسترسی قاتلین به بند زندانیان سیاسی و فشارهای پس از قتل او مطرح کرده است. قوه‌قضاییه و مجلس نیز به این پرونده ورود کرده‌اند.

مهناز سرایی در گفت‌و‌گویی که با وبسایت خبرآنلاین انجام داده، با اشاره به شنیده‌های خود از ارتباط خوب قاتلین با افسر کشیک، باز گذاشته شدن در بند از سوی  او را مورد سوال قرار داده است. او همچنین گفت که پسرش به او گفته بود که «زنگ خطر زندان قطع شده است و در صورت به جان‌هم افتادن زندانیان، کسی متوجه نخواهد شد.»

سازمان زندان‌های ایران، دوشنبه ۲۷ خردادماه در اطلاعیه‌ای باز ماندن در بند زندانیان خطرناک و بند زندانیان سیاسی-امنیتی را به دلیل تعمیرات سیستم فاضلاب تایید کرده بود.

یک روز پس از این اطلاعیه، برزان محمدی، زندانی هم‌بند شیرمحمدعلی، با نوشتن نامه‌ای اعلام کرد علی‌رغم آگاهی مسئولین زندان از امکان این قتل و تهدیدهای قاتلین، آن‌ها درست در زمان اجرای نقشه، در هردو بند را همزمان باز گذاشتند و مقدمات این قتل را فراهم کردند.

مادر شیرمحمدعلی با اشاره به رفتار خوب شیرمحمدعلی در دوران زندان به تایید هم‌بندی‌های او، نسبت به عدم رعایت ملاحظات امنیتی در زندان انتقاد کرده است. پیشتر نیز وکیل این زندانی سیاسی نیز نسبت به «عدم رعایت اصل تفکیک جرائم» در زندان انتقاد کرده بود و ۳۰ ضربه چاقو هنگام قتل را موضوعی مبهم دانسته بود.

مادر این زندانی سیاسی کشته‌شده در گفت‌و‌گوی خود اظهار کرد که «وکیل علیرضا خوشبین بود که او در دادگاه تجدیدنظر بخشیده و آزاد می‌شود.»

اجازه برگزاری مراسم ختم را هم ندادند

سرایی با انتقاد از فشارهای امنیتی پس از قتل، توضیح داد که اجازه برگزاری مراسم ختم برای پسرش به او داده نشده است.

او گفت: «موتور برق را قطع کردند و صندلی را از زیر پای مهمان‌ها کشیدند؛ عیبی ندارد اما از بزرگان مسئول می‌خواهم که پرونده پسرم را پیگیری کنند.»

روز گذشته، بعضی از رسانه‌های ایران خبر دادند که حسن خمینی، نوه رهبر پیشین جمهوری اسلامی،‌ با مادر شیرمحمدعلی تماس گرفته و قول پیگیری پرونده او را داده است. سایت فرارو در همین مورد نوشته است که در این مکالمه تلفنی سرایی خطاب به خمینی گفته: «آیا راضی هستی فرزند خودت یک سوزن بخورد؟»

یکی از عناوین اتهامی شیرمحمدعلی «توهین به بنیانگذار انقلاب»، روح‌الله خمینی، بوده است. سایر اتهامات او اهانت به رهبری، تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات در فضای مجازی بود.

شیرمحمدعلی،‌ ۲۱ سال سن داشت و در تیرماه  ۱۳۹۷ به ۸ سال زندان محکوم شده بود. شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد، دو زندانی با حمله به علیرضا شیرمحمد‌علی در زندان فشافویه، او را به قتل رساندند.

ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده

همزمان،‌ چهارشنبه ۲۹ خردادماه،‌ فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی با نوشتن نامه‌ای به رییس قوه قضاییه از تدوین طرحی در این فراکسیون برای سپردن مسئولیت سازمان زندان‌ها به وزارت دادگستری خبر داده است.

عبدالکریم حسین‌زاده در این نامه اشاره کرده که مرگ زندانیان سیاسی در سال‌های گذشته نشان‌دهنده یک مشکل جدی در زندان‌های ایران است.

پیش از این،‌ سخنگوی قوه‌قضاییه از دستور ابراهیم رییسی برای رسیدگی ویژه به این پرونده و تشکیل‌ تیم‌هایی برای یافتن قصور ماموران زندان درباره این قتل خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More