شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت‌ ایرگان‌مهر گزارش ایران اینترنشنال درباره  فساد واردات کیت را تایید کرد

 

شرکت ایرانی «ایرگان مهر» با انتشار اطلاعیه‌ای روی وب‌سایت خود، گزارش منتشر شده در ایران اینترنشنال مبنی بر فساد وزارت بهداشت، سپاه پاسداران و دو نهاد زیر نظر رهبری برای واردات کیت کرونا از کره‌جنوبی را تایید کرد.

گزارش روز جمعه ۲۹ فروردین ایران اینترنشنال درباره نامه این شرکت به دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت بود  که در آن روند رقابت سپاه پاسداران و بنیاد برکت برای بستن قرارداد با شرکت کره‌ای میکوباید به‌منظور واردات کیت تشخیص کرونا تشریح شده بود.

در بخشی از سند ایران اینترنشنال اشاره شده بود در حالی که ایرگان مهر در حال مذاکره با شرکت‌ اوجی‌ورلد به عنوان واسطه کره‌ای در این واردات بود، شرکت کی‌ بی‌ سی وابسته به بنیاد برکت و از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام بدون مجوز از وزارت بهداشت وارد این معامله شد و با «استفاده از دسترسی‌های حکومتی خود» با اوجی‌ورلد قرارداد بست. در این نامه، ایرگان مهر رفتار شرکت کی‌ بی سی را «‌غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای» خوانده بود. 

اطلاعیه‌ این شرکت که در ۳۱ فروردین منتشر شده نه تنها به کار رفتن این توصیف‌ها درباره شرکت کی‌بی سی‌ را تایید کرده بلکه نوشته «فرصت طلبی صورت گرفته محدود به شرکت کی‌بی‌سی نبوده و شرکت‌های متعدد دولتی-حکومتی و نیز خصوصی دیگر به دفعات به دنبال تصاحب و حتی منحرف کردن» پروژه خرید کیت از کره جنوبی بوده‌اند.

ایرگان مهر همچنین اشاره کرده که «فرصت طلبی» شرکت کی‌بی‌سی ممکن است «‌مصداق نوعی از فساد» باشد. 

ایران اینترنشنال در گزارش خود افشا کرده بود سه مقام عالی‌رتبه وزارت بهداشت که هر سه از فعالیت‌های اقتصادی شرکت کی‌بی‌سی منتفع بوده‌اند در اقدامی که کاملا نمایانگر «‌تضاد منافع» است با شرکت کره‌ای به نیت سود اقتصادی قرارداد بسته‌اند.

طبق این گزارش نصر‌الله فتحیان مشاور وزیر بهداشت، نایب رییس هیات مدیره کی‌بی‌سی است، اکبر برندگی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، مدیرعامل کی‌بی‌سی است و حمیدرضا جمشیدی رییس هیات مدیره برکت است که کی‌بی‌سی وابسته به آن است.

ماجرای تحریم و سود واردات کیت

شرکت ایرگان مهر در اطلاعیه خود موضوع تحریم‌های آمریکا برای واردات کیت را طرح کرده اما آورده که این شرکت توانسته بوده طرف واسطه‌ کره‌ای را نسبت به چگونگی مدیریت تحریم‌ها متقاعد کند. این شرکت تاکید کرده که «‌مسئولان امر» بعدا از مدیریت تحریم‌ها غفلت کردند.

اشاره ایرگان مهر به غفلت مقام‌ها از «‌مدیریت تحریم‌ها»‌ در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت ایران بعد از انتشار گزارش مستند ایران اینترنشنال، کارزاری را برای متهم کردن این رسانه به ممانعت از واردات تجهیزات پزشکی به راه انداختند. 

آنها در همین راستا سندی را از یک تراکنش ناموفق مالی منتشر کردند و مدعی شدند این سند مربوط به خرید کیت از کره‌جنوبی بوده و به دلیل گزارش‌ ایران اینترنشنال با تحریم‌های آمریکا روبرو شده است. تاریخ منتشر شده در این سند مربوط به پیش از انتشار گزارش ایران اینترنشنال بود. 

علاوه بر این مقام‌های وزارت بهداشت در سند دیگری مدعی شدند در تاریخ دوم ژانویه با شرکت واسط کره‌ای به نام اوجی‌ورلد برای خرید کیت‌های کرونا قرارداد بسته‌اند حال آن که در ‌آن زمان اساسا ویروس جدید کرونا به صورت رسمی شناسایی نشده و نامی برای آن انتخاب نشده بود.

مقام‌های وزارت بهداشت در آخرین اقدام نامه‌ای از شرکت‌ اوجی‌ورلد خطاب به تلویزیون ایران اینترنشنال منتشر کردند که این شرکت ادعا کرده در معامله برای واردات کیت به ایران «دیدی انسان‌دوستانه» داشته و تقریبا سودی به دست نیاورده است.

ادعای اوجی‌ورلد در حالی است که ایرگان مهر در اطلاعیه خود این شرکت واسطه‌ کره‌ای را به «‌سوءاستفاده و طمع‌ورزی» متهم کرده است. ایرگان مهر تاکید کرده که تحریم‌های آمریکا به همراه «‌تسریع فراهم شدن امکان تشخیص کرونا» باعث شد شرکت اوجی‌ورلد «‌در راستای حداکثری کردن منافع خود، میان طرف‌های ایرانی «‌به نوعی بازی تجاری را برخلاف توافقات» دست بزند. 

در گزارش مستند ایران اینترنشنال از فساد واردات کیت به نقل از نامه شرکت ایرگان مهر آمده بود که شرکت میکوباید به عنوان شرکت مادر کره‌ای، برای خرید بالای ۵۰۰ هزار عدد، رقم ۶ دلار به ازای هر کیت را در نظر گرفته است.

 ایرگان مهر در اطلاعیه خود تاکید کرده که اطلاع‌رسانی درباره قیمت به مسئولان در نامه مورد نظر به دلیل «‌جلوگیری از سوء استفاده طرف کره‌ای و زیان طرف ایرانی» بوده است.

شرکت اوجی‌ورلد در بیانیه‌ خود خطاب به ایران اینترنشنال، رقم ۶ دلار برای هر تست کرونا را «‌یک شوخی مضحک» خوانده است.

سوال‌های بی‌پاسخ درباره واسطه‌های واردات

نکته جالب توجه این که سند ادعایی منتشر شده از سوی مقام‌های وزارت بهداشت نشانگر توافق واردات کیت با شرکت اوجی‌ورلد در تاریخ دوم ژانویه (۱۲ دی) است، اما شرکت ایرگان مهر می‌گوید که اوجی‌ورلد در تاریخ ۳۰ بهمن آمادگی خود را برای واردات کیت به این شرکت اعلام کرده است و نمایندگان آن روز ۱۳ اسفند به ایران آمده‌اند.

سوال بی‌پاسخ این است که اگر طبق ادعای مقام‌های وزارت بهداشت، شرکت اوجی‌ورلد به عنوان واسطه واردات از تاریخ دوم ژانویه با ایران قرارداد داشته، چطور دوباره در تاریخ ۳۰ بهمن وارد مذاکره با شرکت ایرگان مهر شده و اصولا چگونه برخلاف توافق قبلی با شرکت‌های ایرانی مانند کی‌بی‌سی وارد معامله شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More