شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شعارهای تند علیه روحانی در راهپیمایی روز قدس

 

راهپیمایی  روز قدس در تهران امروز با سردادن شعارهایی علیه حسن روحانی، دولت عربستان  و سند ۲۰۳۰  و توزیع پوسترها و بولتن‌هایی علیه دولت همراه بود.

این معترضان که خبرگزاری ایلنا آن‌ها را «برخی نیروهای تندور» خوانده، حسن روحانی را با ابوالحسن بنی‌صدر مقایسه کردند و شعار دادند: «روحانی- بنی‌صدر پیوندتان مبارک». عده‌ای نیز با تجمع اطراف حسن روحانی شعار «مرگ بر آخوند آمریکایی»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر بنی‌صدر» سردادند.

 

 

در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی پخش شده که نشان می‌دهد هم‌زمان با تجمع معترضان اطراف روحانی و سردادن شعار علیه او، محافظان رئیس‌جمهور،  او را سوار خودرو می‌کنند و از محل دور می‌شوند. رسانه‌های مخالف دولت نوشته‌اند که رئیسجمهوری مجبور به ترک راهپیمایی شده‌است.

شعارهای امروز معترضان ادامه جدال لفظی اخیر میان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی است؛ در حالی‌که تنها چند هفته از پیروزی او در انتخابات‌ریاست جمهوری می‌گذرد و هنوز مراسم تحلیف او برگزار  نشده است. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۲۲ خرداد، درباره تکرار اتفاقات زمان ابوالحسن بنی‌صدر هشدار داد. او  در دیدار با روسای قوای سه‌گانه و جمعی از مقامات کشور گفت: «در سال ۵۹، رئیس‌جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.»

اخیراً جدال لفظی میان حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای در مسائل مختلف بالا گرفته است. حسن روحانی  گفته بود نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت از موافقت اکثریت مردم با یک دیدگاه مشخص در مقابل دیدگاه رقیب دارد. در واکنش، آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت، خطاب به جوانان به‌عنوان «افسران جنگ نرم» گفت : «جایی که احساس می‌کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید.»
شامگاه پنجشنبه اول تیرماه، آقای روحانی در سخنانی در ضیافت افطار با فعالان اقتصادی با انتقاد تلویحی از نقش پررنگ سپاه پاسداران  در اقتصاد کشور گفت:«بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت باتفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست».
 

  • حمله به سند ۲۰۳۰

تعدادی از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان خبر داده‌اند که در راهپیمایی امروز روز قدس شعارهایی نیز علیه سند ۲۰۳۰ سر داده شد.

خبرگزاری میزان، گزارش داده که در راهپیمایی روز قدس کمپینی ضد سند ۲۰۳۰ یونسکو تشکیل شد و بروشورهایی جهت اطلاع مردم درباره سند ۲۰۳۰ پخش شده است. خبرگزاری مهر گزارش داد که پارچه‌نوشته و پوسترهایی نیز با این مضمون‌ها در راهپیمایی روز قدس به چشم می‌خورد:  «نه به ۲۰۳۰»، «امنیت خانواده در خطر است»، «با ابطال ۲۰۳۰ من را مطمئن کنید که معلم فرزندم، خودش او را تربیت می‌کند نه نسخه یونسکو»، «من یک دانش‌آموز هستم، ابطال ۲۰۳۰ را می‌خواهم» و «ابطال ۲۰۳۰ برابر با قطع طمع نفوذی‌هاست».

در بیانیه پایانی این راهپیمایی نیز اعلام شد که اسرائیل از طریق نهادهای بین‌المللی قصد «استحاله فرهنگ و هویت جوامع اسلامی» و «تحمیل برخی سندهای به اصطلاح جهانی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو» را دارد. نویسندگان این بیانیه با اشاره به توقف اجرای این سند در ایران، از همه کشورهای اسلامی خواسته‌اند که «با هوشیاری و دقت نقشه‌ها و توطئه‌های شبکه شیطانی سلطه در این عرصه را با شکست مواجه سازند».
 

  • واکنش‌ها به توهین به حسن روحانی
  •  

حملات لفظی و هتاکی علیه حسن روحانی در مراسم راهپیمایی روز قدس واکنش‌‌های زیادی به‌دنبال داشت. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در توئیتی به این موضوع اشاره کرده و گفت: «اقدام زشت عده قليلی با هتاكی و توهين به رئیس‌جمهور نمی‌تواند وحدت ملی، اقتدار مردم ايران و حمايت قاطع از آقای روحانی را خدشه‌دار كند».
محمود صادقی نیز در توئیتر خود نوشت: «اهانت به رئیس‌جمهورمنتخب ملت، برخلاف رهنمود رهبرانقلاب، جامعه را دوقطبی می‌کند. اهانت به رئیس‌جمهور مستقر و منتخب ملت با فلسفه‌ی روز قدس، که نماد وحدت مسلمین است، تعارض دارد.»

 

جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس‌جمهوری نیز در توئیتر خود نوشت: «اهانت به رييس‌جمهوری، معاون اول و نايب رييس مجلس، آن هم در روزی كه نماد وحدت عليه دشمنان اسلام است، مصداق واقعی بازی خوردن از دشمن است».

مصطفی تاج‌زاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز به توهین علیه رییس‌جمهور در مراسم روز قدس امروز واکنش نشان داد و در حساب توییتری خود نوشت: «بدترین دو قطبی ممکن تلاش برای بنی‌صدر سازی روحانی است. نه طرفین قابل قیاس‌اند و نه شرایط کشور و منطقه یکسان است. ملت نیز این تقابل را بر نمی‌تابد.»

شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در واکنش به توهین‌های صورت گرفته به رئیس‌جمهوری در توئیتر خود نوشت: «وحدت‌شکنی در روز قدس همگامی با تلاش‌های بی‌وقفه اشغالگران قدس برای انحراف جهان اسلام از مسأله فلسطین است».
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More