شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرزند مهدی کروبی: بحث رفع حصرهیچ‌وقت به شکل جدی مطرح نبوده است

 

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به سخنان مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس ایران، گفت بحث رفع حصر هیچ‌وقت به صورت جدی مطرح نبوده و ادعای اخلال در روند رفع حصر به دلیل نامه‌های اخير مهدی كروبی «بهانه‌گيری» است.

ذوالنوری در گفت‌وگویی با سایت انتخاب مدعی شده بود که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، «در شرف عذرخواهی» بودند، اما اصلاح‌طلبان مانع آنها شدند و در نهایت «کاسبان حصر کروبی را وادار کردند تا آن نامه را بنویسد و مقصر عدم رفع حصر آنها هستند».

او در ادامه گفته بود پس از نامه مهدی کروبی «تمام گشایش‌هایی که در خلال رفع حصر در حال صورت‌پذیری بود به بن‌بست خورد».

اشاره ذوالنوری به نامه‌ای است که مهدی کروبی تابستان امسال خطاب به اعضای مجلس خبرگان و نوشته و خواستار اصلاح قانون اساسی «به‌نفع حاکمیت و نظارت مردم» شده بود. او همچنین از مجلس خبرگان خواسته بود از آیت‌الله خامنه‌ای درباره «نتایج سیاست‌های راهبردی در سه‌دهه گذشته که کشور را به اینجا رسانده، پرسش کند».

حسین کروبی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد در واکنش به ادعاهای ذوالنوری گفت: «اگر نامه‌های آقای کروبی موجب كند شدن روند رفع حصر شده است، چرا حصر آقای مهندس موسوی و خانم دكتر رهنورد برداشته نمی‌شود؟ اين دو بزرگوار كه نامه يا بيانيه‌ای پس از آغاز حصر منتشر نكرده‌اند.»

او در اظهارات ذوالنوری را «فرار رو به جلو» خواند و افزود: «اساسا موضوع رفع حصر هیچ‌گاه به صورت جدی در میان مقامات عالی‌رتبه نظام و شورای عالی امنیت ملی که مسئول پیگیری این موضوع شده، مطرح نشده است».

حسین کروبی همچنین در واکنش به سخنان حسام‌الدین آشنا، مشاورحسن روحانی، که گفته است تا برداشته شدن حصر «یک پوسته مانده است» گفت: «مقصود ایشان از رسیدن حصر به پوسته دیدار‌های اعضای خانواده بدون اجازه قبلی پس از گذشت سال‌ها حصر است. به عقیده من حرف‌های آقای آشنا معنای دیگری نمی‌دهد».

موسوی، کروبی و رهنورد از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ و به دنبال انتشار فراخوان برای راهپیمایی در حمایت از اعتراض‌های مردم تونس و مصر، بدون تشکیل دادگاه یا حکم قضایی در حصر هستند.

طی سال‌های اخیر بارها خبرهایی مربوط به رفع حصر آنها منتشر شده، اما هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفته است. رفع حصر از جمله وعده‌های حسن روحانی در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More