شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
علیرغم پیش‌بینی برخی تحلیل‌گران؛

قیمت نفت تحت تاثیر تحریم‌ ایران بالا نرفت

 

با تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران،‌ واکنش بازار جهانی و کشورهای خریدار نفتِ ایران، علی‌رغم پیش‌بینی صاحب‌نظران با کاهش قیمت نفت و تلاش خریداران برای جایگزینی ادامه یافت.  

خبرگزاری رویترز در گزارشی که دوشنبه نهم اردیبهشت منتشر کرده، از تداوم کاهش قیمت نفت که از جمعه هفته پیش آغاز شده بود خبر داده است. این خبرگزاری با مرتبط دانستن این تغییر با درخواست ترامپ برای افزایش تولید از سوی اوپک،‌ از کاهش حدود ۱ درصدی قیمت نفت خام برنت خبر داده است. آخرین قیمت هر بشکه نفت برنت بر اساس این گزارش ۷۱/۵۹ دلار اعلام شده که کاهش ۵۶ سنتی را نشان می‌دهد.  

بر اساس این گزارش، همین اتفاق در مورد نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، که مبنای قیمت‌گذاری نفت در سطح جهانی محسوب می‌شود، افتاده و با کاهش ۳۷ سنتی روبرو شده است.   ‌

درخواست ترامپ از اوپک

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا،‌ جمعه گذشته گفته بود که از اعضای اوپک خواسته قیمت نفت را کاهش دهند. وی در همین رابطه به خبرنگاران گفت: «قیمت گازوئیل در حال پایین آمدن است. من از اوپک خواستم که قیمت را پایین بیاورند، به آن‌ها گفتم باید آن را پایین بیاورید.» دونالد ترامپ همچنین در توییتر اعلام کرد که «با عربستان سعودی و بقیه درباره افزایش جریان نفت صحبت کردم. همه آن‌ها در این مورد اتفاق‌نظر دارند.»     

گزارش رویترز می‌افزاید که سخنان دونالد ترامپ «ماشه را برای افزایش فروش نفت کشید» و همچنین لغو معافیت‌های خرید نفت از سوی او به خصوص برای کشورهای آسیایی، باعث تکان خوردن رقابت نفتی در ماه آوریل (اردیبهشت)‌ شده است. در همین رابطه بانک ING  اعلام کرد که «عربستان سعودی میزان تولید را از ماه می (اردیبهشت) افزایش خواهد داد، هرچند که احتمال این افزایش در آستانه تابستان از قبل وجود داشت.»

این بانک تخمین می‌زند که این افزایش تولید به میزان ۵۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود که انتظار می‌رود همچنان مطابق توافق اوپک پلاس (توافق اوپک با کشور روسیه) ‌باشد. همچنین،‌ روسیه نیز اعلام کرده که آمادگی تامین تقاضای نفت چین را، که در حال جست‌وجو برای جایگزین ایران است، دارد.  

کره جنوبی به دنبال جایگزین

از سوی دیگر، خبرها از تلاش کره‌جنوبی برای تامین جایگزین نفت ایران حکایت دارد. به گزارش نشریه صبح چین جنوبی، احتمالا کره‌‌جنوبی وارد «بازی آشنای» جایگزینیِ فروشنده نفت خواهد شد. این گزارش اشاره می‌کند که کره جنوبی به عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران بوده، چرا که پالایشگاه‌های آن کشور نفت سبک آن را برای پتروشیمی خود استفاده می‌کنند.  

گزارش این نشریه می‌افزاید که پالایشگاه‌های بزرگ و اصلی کره‌جنوبی مجددا به دنبال جایگزین خواهند گشت اما این برای آن‌ها گران‌تر خواهد بود. سال گذشته، کره جنوبی ۹ میلیارد دلار خرج و ۲۳ نوع از میعانات گازی را از ۱۵ کشور مختلف آزمایش کرد تا جایگزین مناسب برای ایران را پیدا کند.  

کاهش قیمت نفت در حالی اتفاق می‌افتد که هفته گذشته تعدادی از صاحبنظران چینی و آمریکایی در گفت‌وگو با اسپوتنیک، از عدم توقف خرید نفت ایران از سوی چین و هند و حتی امکان افزایش قیمت نفت در بازار جهانی سخن گفته بودند.

دستور لغو معافیت‌ها از سوی آمریکا برای تمام هشت کشور استفاده‌کننده از آن اتفاق افتاده و علی‌رغم تلاش چین، هند و ترکیه برای رایزنی با آمریکا برای تمدید معافیت‌ها، مقام‌های کاخ سفید از «تصمیم جدی برای عدم تمدید معافیت‌ها» سخن گفته و این قانون را برای همه کشورها الزامی دانستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More