شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موضع‌گیری حامیان و مخالفان حکومت ایران در چهلمین سالگرد انقلاب

گروه‌های سیاسی حامی و مخالف حکومت ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب با انتشار بیانیه‌ای موضع‌ خود را در قبال حکومت جمهوری اسلامی بیان کرده‌اند.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، از احزاب اصلاح‌طلب، در بیانیه خود اشاره کرده که اکنون اعتماد متقابل مردم به نظام و نظام به مردم «در نازل‌ترین وضعیت نسبت به چهل سال گذشته» است.

در بیانیه اتحاد ملت همچنین تاکید شده است اگرچه این حزب به برخی رویکردهای حکومت انتقاد دارد، اما همچنان خواهان «تداوم قدرتمندانه نظام جمهوری اسلامی» است.

حزب اتحاد جمهوری‌خواهان، از احزاب مخالف جمهوری اسلامی، اما در بیانیه خود بر «نقش جامعه مدنی و تشکل‌های مدنی در مبارزات دموکراتیک و عدالت‌خواهانه‌ مردم ایران» تاکید کرده است.

در این بیانیه آمده است «تردیدی نیست که شکل‌گیری و گسترش نهادهای مدنی امکانِ گذار جامعه به دموکراسی و استقرار آن را فراهم‌تر می‌کند.»

اعضای حزب اتحاد جمهوری‌خواهان در بیانیه‌ خود نوشته‌اند که «تاریخ جمهوری اسلامی تاریخ مقابله‌ قهری با خواست‌های حق‌طلبانه‌ مردم، ایجاد تشکل‌های وابسته به حکومت، از قبیل شوراهای اسلامی، گسترش سرکوب خشن تا اعماق جامعه است. اما در عین حال، تاریخ مقاومت مدنی مردم در برابر قهر و سرکوب و تبعیض نیز هست».

به اعتقاد اعضای این حزب، «اکنون سال‌هاست که سد‌ و‌ باروی سرکوب حکومت در مقابل مقاومت مدنی مردم شکاف برداشته است و امکانات آحاد مردم برای متشکل شدن روز‌به‌روز افزایش یافته است».

در همین حال، شاهزاده رضا پهلوی نیز در بیانیه‌ای چهل سال حکومت جمهوری اسلامی را به‌عنوان سال‌های «خیانت در دیانت و دستبرد در امانت و جعل در هویت و تخریب در اعتماد» معرفی کرده است.

او در بیانیه خود ضمن تاکید بر این‌که ایران طی ۴۰ سال گذشته جایگاه طبیعی خود را از دست داده است، خواهان فروپاشی هدایت‌شده نظام در فرایند مبارزات مدنی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More