شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هلند سفیر خود را از تهران فراخواند

 

دولت هلند اعلام کرد در واکنش به اخراج دو تن از دیپلمات‌های خود از ایران در ماه گذشته در ارتباط با پرونده ترور دو فعال ضد حکومت ایران، سفیر خود را از تهران فراخوانده است.

استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند، در نامه‌ای به پارلمان هلند نوشت: «تصمیم گرفته‌ایم سفیر هلند در تهران را برای رایزنی فرابخوانیم.»

 

بلوک در نامه خود تصمیم ایران را به اخراج دو دیپلمات هلندی «غیرقابل‌قبول»  خواند و تاکید کرد این موضوع بر توسعه روابط بین دو کشور اثر «منفی» خواهد داشت.

در ماه ژانویه گذشته، دولت هلند اعلام جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در ترور دو فعال ضد حکومت در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی در این کشور اروپایی کرده بود.

وزیران امور خارجه و کشور هلند در نامه‌ای در ماه ژانویه خطاب به پارلمان این کشور نوشته بودند: «دستگاه‌های اطلاعاتی هلند ادله محکمی مبنی بر دست داشتن ایران در قتل دو شهروند هلندی ایرانی‌تبار دارند.»

طبق نامه مذکور، یکی از قتل‌ها در سال ۲۰۱۵ در شهر آلمیره و دیگری در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه روی داده است.

براساس اسناد منتشر شده از سوی پلیس هلند، مقتولین به ترتیب علی معتمد و احمد نیسی نام داشتند و هر دو ۵۶ ساله بودند؛ در پی انتشار این خبر، دو دیپلمات ایرانی از هلند اخراج شدند.

علی معتمد در تاریخ  ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵سال هنگام بازگشت به منزل با شلیک گلوله به سرش در شهر آلمیره کشته شد.. بعدا دادگاهی در هلند هویت واقعی این فرد را محمدرضا کلاهی اعلام کرد که متهم اصلی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ بوده است.

همچنین در نهم نوامبر سال ۲۰۱۷، احمد نیسی، از رهبران گروه جدایی‌طلب «جنبش آزادی‌بخش الاحواز»، در شهر لاهه به قتل رسید.

جمهوری اسلامی ایران هر گونه دست داشتن در دو فقره قتل را رد کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More