شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های جهانی به هشتگ اعتراضی #اعدام_نکنید؛ حکم اعدام معترضان آبان پیام اسفناکی برای دنیاست

با ادامه به طوفان توییتری اعتراض به احکام اعدام در ایران به ویژه حکم‌های اعدام صادر شده در مورد معترضان آبان، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک و آن لینده، وزیر خارجه سوئد، ضمن حمایت از هشتگ اعتراضی «اعدام نکنید»، خواهان توقف احکام اعدام معترضان آبان شدند.

از عصر سه‌شنبه، توییتر شاهد یکی از بزرگترین طوفان‌های توییتر فارسی با هشتگ «اعدام نکنید» بوده است، طوفانی که تا بامداد پنج‌شنبه همچنان ادامه دارد و با نزدیک به هفت میلیون هشتگ «اعدام نکنید»،  اکنون به گفته برخی کاربران، بزرگترین تظاهرات مجازی علیه جمهوری اسلامی توصیف کردند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در توییتی به زبان فارسی و با هشتگ «اعدام نکنید»، حکم اعدام سه نفر از معترضان آبان را محکوم کرد و آن را پیام اسفناکی به دنیا توصیف کرد و تاکید کرد که اعدام سه معترض نباید انجام شود.

ترامپ در صفحه  توییتر خود نوشت: «سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده‌اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود. اعدام نکنید.»

 

 

از سوی دیگر یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، نیز در توییتی اعلام کرد که عمیقا از تایید حکم اعدام سه معترض آبان نگران است. او در ادامه صدور احکام اعدام در ایران و نقض پیوسته حقوق بشر در این کشور را محکوم کرد و خواستار بررسی این پرونده‌ها شد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز از اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام برای سه نفر  از معترضان آبان ماه، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دولت سوئد به شدت با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز در صفحه توییتر خود همراه با هشتگ «اعدام نکنید»، نوشت: «علی خامنه‌ای، باید حکم اعدام سه معترض- امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی- را سریعا لغو کند. دادگاه آنها منصفانه نبود، آنها گفته‌اند که با کتک خوردن، شوک الکتریکی و سروته آویزان شدن شکنجه شده‌اند.»

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک نیز با اشاره به اینکه حکومت ایران پس از کشتن هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان مسالمت‌جو در جریان اعتراضات آبان ماه، ۱۱ نفر از معترضان را به اعدام محکوم کرده است، گفت که سه نفر از معترضان هر لحظه ممکن است اعدام شود. او گفت که  در نامه‌ای به وزیر خارجه بلژیک خواستار واکنش جدی نسبت به این احکام اعدام شده است.

علی احساسی‌، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان کانادا، نیز ضمن همراهی با هشتگ «اعدام نکنید» در صفحه توییت خود از اینکه بالاترین مرجع قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام سه نفر را به دلیل شرکت در اعتراضات  آبان ماه تایید کرده، ابراز تاسف کرد.

اردلان شکرابی، وزیر بیمه ایرانی‌تبار سوئدی نیز در صفحه توییتر خود از هشتگ اعتراض «اعدام نکنید» حمایت کرد.

مارگوت والستروم، وزیر خارجه پیشین سوئد نیز ضمن بازنشر گزارشی از نیویورک‌تایمز، درباره کشتار معترضان در آبان و احکام اعدام برای شماری از معترضان، خواهان توقف اعدام در ایران شد.

نت‌بلاکز که شامگاه سه‌شنبه از کاهش سرعت اینترنت در ایران خبر داده بود، روز چهارشنبه اعلام کرد که اختلال در اینترنت و کاهش سرعت از سوی چند سرویس دهنده اینترنت در ایران دست‌کم سه ساعت طول کشیده و همزمان با ترند شده هشتگ «اعدام نکنید» بوده است.

کاربران روز سه‌شنبه ۲۴ تیر پس از آن اعتراض خود به اجرا و صدور احکام اعدام را با هشتگ «اعدام نکنید» آغاز کردند که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه نفر از معترضان اعتراضات آبان ۹۸ را تایید کرده است.

ساعاتی قبل از این سخنان غلامحسین اسماعیلی حکم اعدام صابر شیخ عبداللە و دیاکو رسول زادە، دو زندانی سیاسی کُرد نیز که از سال ۸۹ بازداشت و زندانی شده بودند، طی نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه در زندان ارومیه نیز اجرا شده بود.

کاربران در جریان طوفان توییتری از عصر سه‌شنبه آغاز شده و تا بامداد  پنج‌شنبه بیست و ششم تیر ماه همچنان ادامه دارد با هشتگ «اعدام نکنید» به صدور حکم اعدام و اجرای آن از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعتراض کرده و به مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص اعدام معترضان آبان از جمله امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، هشدار دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More