شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه بریتانیا توقیف نفتکش این کشور از سوی ایران را «‌دزدی دریایی» خواند

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که این کشور می‌خواهد با همکاری اروپا نیرویی دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در خلیج فارس ایجاد کند.

هانت روز دوشنبه ۳۱ تیر ماه بعد از جلسه اضطراری مجلس برای بررسی توقیف نفتکش این کشور هشدار داد؛ «اگر ایران مسیر خطرناکی را که در پیش گرفته ادامه دهد با خطر حضور بیشتر نظامی غرب در آب‌هایش مواجه خواهد شد.»

او با توصیف کردن توقیف نفتکش بریتانیا به «‌دزدی دریایی دولتی»، ضمن تاکید برای آزادی  آن گفتکه اقدام ایران در تلافی توقیف نفتکش آن کشور از سوی بریتانیا بوده است. 

هانت گفت باید اقدامات لازم برای تردد امن نفتکش‌ها در تنگه هرمز اتخاذ شود.

مهم‌ترین بخش‌های اظهارات جرمی هانت را در رشته توییت ایران اینترنشنال بخوانید

او با این حال تصریح کرد که اقدام  برای حفاظت دریایی از نفتکش‌ها، بخشی از کارزار فشار حداکثری آمریکا نیست چون بریتانیا می‌خواهد در برجام باقی بماند.

نشست مجلس عوام بریتانیا، به دنبال توقیف نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» از سوی نیروهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز برگزار  شد و موضوع اصلی آن، حفظ امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج‌فارس است.

در روزهای گذشته، رسانه‌ها و مقامات بریتانیایی از احتمال وضع تحریم‌هایی علیه ایران، به دنبال توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» خبر داده بودند.

توبیاس الوود،  معاون وزیر دفاع بریتانیا، نیز روز یکشنبه ۳۰ تیرماه در گفت‌وگو با شبکه اسکای تاکید کرد که این کشور باید «برای باز نگه داشتن تنگه هرمز در خاورمیانه حضور نظامی داشته باشد».

نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» عصر جمعه ۲۸ تیر ماه هنگام عبور از تنگه هرمز از سوی یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز شنبه  ۲۹ تیرماه اعلام کرد کشتی بریتانیایی به دلیل «تصادم با یک شناور صیادی در تنگه هرمز» برای «بررسی شکایت شناور صیادی» توقیف شده است.

با وجود این توضیح، اغلب برآوردها حاکی از این است که توقیف نفتکش‌ بریتانیایی یک اقدام تلافی‌جویانه نسبت به توقیف نفتکش ایران از سوی بریتانیا در جبل‌الطارق است. 

دولت جبل‌الطارق روز جمعه ۱۴ تیر ضمن اعلام خبر  توقیف نفتکش گریس۱ که حامل ۲/۱ میلیون بشکه نفت ایران بود گفت که این اقدام «مستقیما ناشی از شواهد مستدل مبنی بر اینکه شناور مذکور ناقض تحریم‌های اعمال‌شده از سوی اتحادیه اروپا علیه سوریه است»

هانت در اظهارات روز دوشنبه ۳۱ تیر خود گفت بریتانیا نفتکش ایران را نه به خاطر درخواست آمریکا بلکه به خاطر نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد.

او تاکید کرد که اگر ایران تضمین دهد نفت کشتی توقیف‌شده‌اش را به سوریه نفرستد، آن را آزاد می‌کند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More