شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کوچ جمهوری اسلامی از تلگرام پس از خروج رهبر ایران از این پیام‌رسان

 

نهاد‌های دولتی و حکومتی ایران یکی پس از دیگری از پیام رسان تلگرام خارج می‌شوند. این پس از آن اتفاق افتاد که کانال رسمی تلگرام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی از پایان‌یافتن فعالیتش در این رسانه‌ اجتماعی خبر داد.

در پیام کانال تلگرام رهبر جمهوری اسلامی ایران که ۲۹ فروردین‌ماه منتشر شد، دلیل پایان یافتن فعالیت این کانال، «پاسداشت منافع ملی» و «رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام» عنوان شده است. در بخشی از این پیام آمده که این اقدام، پیش از شروع برنامه‌ رسمی نهادهای کشور در توقف استفاده از تلگرام انجام می‌گیرد.

در همین راستا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران نیز در پیامی در کانال تلگرام خود نوشت که «در چارچوب قوانین و مقررات کشور»، از امروز در این کانال، مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس، انتشار اخبار برنامه‌های معاون اول رییس جمهوری، ازطریق «پیام‌رسان‌های داخلی» صورت می گیرد.

 

به نظر می‌‌رسد که با توجه به بسته‌شدن صفحه تلگرام رهبر جمهوری اسلامی ایران، دیگر نهادهای حکومتی و دولتی نیز فعالیت‌‌های خود را در این شبکه متوقف کنند، چنانکه فعالیت کانال تلگرامی شورای نگهبان هم از امروز متوقف شد.

در آخرین پیام روابط عمومی شورای نگهبان در کانال این شورا در ۲۹ فروردین گفته شده در راستای پاسداشت منافع ملی و «حمایت از کالای داخلی» این شورا فعالیت خود را در تلگرام متوقف می‌کند و از کاربران خواسته شده اخبار این شورا را در پیام‌رسانهای داخلی «سروش»، «ایتا» و«آی گپ» تعقیب کنند.

 

 

هم‌چنین روز چهارشنبه ، دولت دوازدهم در بخشنامه‌ای با امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تمامی دستگاه‌های دولتی و همچنین قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد که از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به مدت یک هفته تمامی فعالیت و ارایه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند. دراین بخشنامه نام تمامی نهادهای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، مؤسسات دولتی شرکت‌های دولتی همچنین استانداری‌ها، ودیگر نهادهای عمومی غیردولتی به چشم می‌خورد که تمامی آن‌ها مشمول این بخشنامه خواهند شد.

 

  • ۵ شرط دادستانی برای فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران

هم‌زمان عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، شروطی برای ادامه فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خرم‌آبادی روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، گفته است که هیچ پیام‌رسان خارجی در ایران حق فعالیت ندارد، مگر این‌که پنج شرط را رعایت کند:

۱) از مراجع ذی‌صلاح قانونی در ایران، مجوز فعالیت دریافت کند

۲) داده‌های مربوط به کاربران ایرانی را در داخل کشور ذخیره و پردازش کند

۳) داده‌ای را در اختیار بیگانگان قرار ندهد

۴) ضوابط قانونی مربوط به صیانت از حریم خصوصی کاربران را رعایت کند

۵) «نماینده رسمی و تام‌الاختیار» جهت پاسخ به استعلامات مراجع قضایی در داخل ایران داشته باشد

خرم‌آبادی همچنین اضافه کرد که پیام‌رسان‌های خارجی، ملزم‌به تبعیت از قوانین کیفری ایران مرتبط با ممنوعیت انتشار مصادیق محتوای مجرمانه‌ و موظف‌اند که «به‌محض آگاهی از انتشار مصادیق محتوای مجرمانه در سامانه‌های رایانه‌ای خود»، از انتشار آن جلوگیری کنند.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفته است که اگر پیام‌رسان خارجی فعال در ایران، دستور مقام قضایی این کشور را درخصوص حذف محتوای مجرمانه در کانال‌های عمومی اجرا نکند، مجرم است. به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های جدید اعمال‌شده بر تلگرام را باید در این راستا فهمید.

پیشتر در خبرها آمده بود که شبکه تلگرام از ساعت ۷ صبح چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۹۷، در ایران با اختلال مواجه شده و حتی با فیلترشکن هم آپدیت نمی‌شود.

در روسیه نیز سازمان دولتی دیده‌بان ارتباطات، روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از شرکت تله‌کام این کشور خواسته تا دسترسی به تلگرام را در روسیه مسدود کند.

 

گزارشی از کوروش صحتی در باره بسته شدن تلگرام آیت‌الله خامنه‌ای
گفتگو با رضا علیجانی تحلیلگر سیاسی از پاریس درباره بسته شدن تلگرام آیت‌الله خامنه‌ای
گفتگو با نیما فاطمی کارشناس امنیت سایبری
اختلال در شبکه تلگرام
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More