شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: اگر هم گفت‌وگویی با آمریکا در جریان باشد، من خبر ندارم

 

یک روز پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، موضع‌گیری‌ها در این‌باره همچنان ادامه دارد: وزیر امورخارجه آمریکا از متحدان این کشور خواسته است به تحریم‌ها بپیوندند؛ چین و ترکیه گفته‌اند به روابط اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهند؛ نخست‌وزیر عراق از اجرای همراه‌با «بی‌میلی» تحریم‌های آمریکا سخن گفته است؛ وزیر امورخارجه آلمان وضع مجدد تحریم‌ها را باعث بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرد و محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، گفت: «تا جایی که خبر دارد»، مذاکره‌ای میان ایران و آمریکا در جریان نیست.

وزیر امورخارجه در گفت‌وگویی با روزنامه ایران، درمورد مذاکره با آمریکا گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، چنین اتفاقی نیفتاده است و فکر می‌کنم اطلاعات من هم خیلی بد نباشد.» او افزود که اگر هم گفت‌وگویی میان دو کشور در جریان باشد، او «خبر ندارد». اشاره او به گمانه‌زنی‌ها در هفته‌های اخیر پیرامون گفت‌وگوهای پنهانی میان ایران و آمریکا و احتمالاً با واسطه عمان است. اتفاقی که یک‌بار در سال ۹۱ نیز رخ داده بود.

ظریف در این گفت‌وگو که روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه منتشر شد، خبر داد که اروپاییان نه فقط در محدوده اتحادیه اروپا، «بلکه خارج از اتحادیه هم کارهای گسترده‌ای انجام داده‌اند»، ازجمله این‌که آن‌ها «جداگانه و تک‌به‌تک با کشورها صحبت کرده‌اند که خرید نفت خود را از ایران افزایش دهند یا از برخی کشورهایی که تاکنون خریدار نفت ایران نبوده‌اند، خواسته‌اند از ایران نفت بخرند». اقدامانی که به گفته ظریف «درجهت صحیحی» است، اما «در حد انتظار» نبوده است.

در همین زمینه، سخن‌گوی دولت آلمان گفت تحریم‌های آمریکا از آن‌جا که خارج از مرزهای این کشور را هدف قرار می‌دهد، «ناقض قوانین بین‌المللی» است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، هم گفت بازگشت تحریم‌ها علیه ایران ممکن است باعث بی‌ثباتی در خاورمیانه شود.

پیش از این، اتحادیه‌اروپا اعلام کرده بود که از قوانین بازدارنده خود برای حفاظت از شرکت‌های فعال در ایران، در مقابل تحریم‌های آمریکا استفاده می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، روز چهارشنبه در توییتی از «متحدان» آمریکا خواست که به تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی بپیوندند و «تأمین مالی سران ایران را متوقف کنند». او نوشت که حکومت ایران «با صلح جهانی سر ناسازگاری دارد».

 

 

 

 

هم‌زمان دو کشور چین و ترکیه اعلام کرده‌اند که با وجود تحریم‌های آمریکا، به رابطه اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهند. وزارت امورخارجه چین در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از آمریکا، نوشت که با ایران روابطی «باز و شفاف، معقول، متعادل و قانونی» دارد که ناقض قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.  وزیر انرژی ترکیه هم گفته است که این کشور به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد.

اما ازسوی دیگر، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، سه‌شنبه شب اعلام کرد که این کشور با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است، اما با «بی‌میلی» مفاد این تحریم‌ها را رعایت خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More