شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا با تحریم ۲۰ نفر از مقامات  بلاروس موافقت کرد 

 

اتحادیه اروپا با  تحریم ۲۰ نفر از مقامات رسمی بلاروس که مظنون به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات دست داشتند، موافقت کرد و اعلام کرد که احتمالا الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، نیز به این فهرست افزوده خواهد شد. 

توماس پتریچک، وزیر خارجه جمهوری چک، روز جمعه ۷ شهریور در برلین به خبرنگاران گفت که درباره ساختار فهرست تقریبا توافق شده اما بررسی جزئیات حقوقی دست‌کم یک هفته دیگر زمان می‌برد، او همچنین گفت که «الکساندر لوکاشنکو نیز، دیر یا زود به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهد شد». 

 اتحادیه اروپا قصد دارد افراد موجود در فهرست خود را شامل تحریم مسافرتی به اروپا کرده و سرمایه‌های آن‌ها را مسدود کند. 

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، روز جمعه ۷ شهریور، قبل از اعلام موافقت اتحادیه اروپا با تحریم‌ها، تهدید کرده بود که در صورت اعمال هرگونه تحریم علیه این کشور بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری با تمهیدات متقابل دست به تلافی خواهد زد. مخالفان می‌گویند در انتخابات ریاست‌جمهوری  ۱۹ مرداد در بلاروس تقلب شده است.

لوکاشنکو این سخنان را ضمن بازدید از یک کارخانه لبنیات در شرق کشور بیان کرده  و هشدار داده بود که در صورت اعمال تحریم علیه بلاروس، خطوط ارتباطی در کشور را قطع می‌کند و مانع ارسال کالاهای همسایگان اروپایی خود به روسیه از مرز بلاروس می‌شود و بنادر لیتوانی را تحریم خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی بلتای بلاروس به نقل از لوکاشنکو نوشت:‌ «به دولت گفته‌ام تا پیشنهاد تغییر مسیر تمامی جریان‌های تجاری از بنادر لیتوانی را به نقاط دیگر ارائه دهند.»

لوکاشنکو که در حال حاضر با بزرگ‌ترین چالش سیاسی در دوران حاکمیت ۲۶ ساله‌اش مواجه است، همچنین دستور داده که ارتش این کشور نه ونیم میلیون نفری، برای واکنش به آنچه که او تهدید غرب توصیف کرده، آماده باشند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۶ شهریور کار بررسی اعمال تحریم‌ها بر بلاروس برای فشار به لوکاشنکو در برگزاری انتخابات جدید را آغاز کردند. 

لوکاشنکو تقلب در انتخابات و درخواست مخالفان برای برگزاری انتخابات جدید را قویا رد کرده است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در حال حاضر با تحریم ۲۰ نفر از مقامات رسمی که مظنون به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و در سرکوب تظاهرکنندگان معترض به نتیجه انتخابات دست داشتند، موافقت کرد.

اتحادیه اروپا از قبل بلاروس را تحریم تسلیحاتی کرده است اما در سال ۲۰۱۵ و در تلاش برای بهبود روابط با لوکاشنکو، اروپا تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در سال ۲۰۰۴ علیه بلاروس را تسهیل کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More