شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار از مناطق زلزله‌زده: از تلاش‌ها قانع نیستم

 

یک هفته پس از وقوع زلزله مرگ‌بار در استان کرمانشاه که به کشته شدن ۴۳۷ تن و مجروح شدن ۱۰هزار نفر انجامید، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۹آبان، به این استان سفر و از مناطق زلزله زده و آسیب‌دیده شهر سرپل ذهاب بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، او در جمع مردم سرپل ذهاب در سخنانی از کمک‌های ارتش و سپاه تجلیل کرد اما در عین حال گفت که او از این تلاش‌ها قانع نیست و باید تلاش‌های مضاعفی برای کمک به زلزله‌زدگان صورت گیرد: «مسئولان به ویژه در برخی بخش‌ها در این حادثه خوش درخشیدند و کار و تلاش کردند و در همان ساعات اول حادثه، ارتش در شهرها و سپاه در روستاها با حضور موثر، به یاری افرادِ زیرِ آوارمانده شتافتند اما من به این حد از تلاش‌ها قانع نیستم بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف باید تلاش و مجاهدت خود را مضاعف کنند.»

هم‌زمان خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که آیت‌الله خامنه‌ای با ارائه برخی از تسهیلات به سربازانی که در حادثه زلزله دچار مشکلاتی شده‌اند، از جمله اعطای مرخصی و انتقال به مقرهای نزدیک به محل سکونت این افراد، موافقت کرده است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷/۳ درجه، در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه یکشنبه ۲۱ آبان ماه در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب رخ داد که کانون آن ازگله در استان کرمانشاه گزارش شد. براثر این زلزله  تاکنون ۴۳۷ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌‌اند. همچنین ده‌ها هزار نفر خانه و سرپناه خود را از دست داده‌اند.

گرچه رسانه‌ها و ازجمله تلویزیون ایران از کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان گزارش می‌دهند اما بسیاری از نحوه کمک‌رسانی و امداد به زلزله‌زدگان انتقاد دارند و می گویند مشکلات اساسی کماکان پابرجاست.

کُندی روند امدادرسانی و پخش تصاویر از این حادثه در فضای مجازی، بسیاری از مردم ایران را به تکاپو انداخته است تا خود برای کمک به هموطنان آسیب دیده خود اقدام کنند.
این درحالی است که حرکت گسترده مردم به سوی مناطق زلزله زده برای رساندن کمک‌ها، موجب ایجاد تراکم و بی‌نظمی در روند کمک‌ها شده و امور مربوط به امداد و نجات را با تاخیر مواجه کرده است.

امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس روز جمعه در بازدید از مناطق زلزله‌زده گفته بود: «ستاد مدیریت بحران کشور بحرانی شده و موضوع رسیدگی به زلزله‌زدگان از دست آن خارج شده است.»
«غلامعلی جعفرزاده» نماینده رشت در مجلس، نیز اظهار تاسف کرده است که پس از ۳۹ سال مردم می‌گویند اعتمادی به نهادهای حاکمیت ندارند و خودشان می‌خواهند به مناطق آسیب دیده کمک رسانی کنند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More