شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آیت‌الله خامنه‌ای: مسلمانان باید در حج درخصوص دخالت‌های امریکا در منطقه اعلام موضع کنند

 

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز (یکشنبه) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج امسال، حج را یک ظرفیت بی نظیر معنوی و اجتماعی و بهترین موقعیت برای ابراز عقیده و بیان موضع امت اسلامی دانستند و با تأکید بر اینکه ما حوادث فاجعه بار حج ۹۴ را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد، گفتند: مطالبه جدی و همیشگی جمهوری اسلامی، حفظ امنیت و عزت و رفاه و آسایش همه حجاج بویژه حجاج ایرانی است و امنیت حج نیز برعهده آن کشوری است که حرمین شریفین در اختیار او قرار دارد.

آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز یکشنبه ۸ مردادماه، در دیدار با مسؤولان و دست‌اندرکاران حج امسال، یکی از ویژگی‌های ممتاز فریضه‌ی حج را «ظرفیت بی‌نظیر اجتماعی» آن دانست و تأکید کرد که حج، مظهر «عظمت، وحدت و یک‌پارچگی و قدرت امت اسلامی» است.

رهبر جمهوری اسلامی، مراسم حج را «بهترین زمان و مکان برای اعلام مواضع امت اسلامی درخصوص مسائل مهم جهان اسلام» دانست؛ او «دخالت‌ها و حضور شرارت‌آمیز امریکا در کشورهای اسلامی و منطقه و ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری» را یکی از موضوعات مهمی دانست که باید ملت‌های مسلمان در حج، درخصوص آن اعلام موضع کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین در ادامه، «خودِ رژیم آمریکا» را «شرارت‌آمیزتر و خبیث‌تر از همه‌ی جریان‌های تروریستی» دانست.

رهبر جمهوری اسلامی، موضوع «برائت از مشرکان» را نیز به‌طور خاص، فرصتی برای اعلام مواضع در «موضوعات مورد قبول امت اسلامی» دانست و تأکید کرد که مراسم حج، بهترین جا برای اظهار عقیده و بیان مواضع ملت‌های مسلمان درخصوص فلسطین و مسجدالاقصی است «که این روزها، به‌علت گستاخی و وقاحت و خباثت رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی، بیشتر از قبل مطرح و مورد توجه است».

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به حوادث مرگ‌بار حج ۹۴ و نگرانی‌ها در مورد اعزام زائران ایرانی در سال جاری، گفت: «مسؤولان از قوای محترم، در شورای عالی امنیت ملی، همه‌ی جوانب موضوع را سنجیدند و به این تصمیم رسیدند که حج برگزار شود». او در ادامه با تأکید بر امنیت و ایمنی حجاج، گفت: «البته معنای امنیت و ایمنی، ایجاد محیط امنیتی نیست».

مراسم حج تمتع، هرسال در دهه‌ی اول آخرین ماه قمری(ذی‌الحجه)، با حضور مسلمانانی از سراسر جهان، در شهر مکه در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

امسال بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی، برای حج به عربستان اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین کاروان‌های ایرانی حج تمتع ۹۶، شامل حدود ۸۰۰ زائر ایرانی، امروز از استان‌های هرمزگان، اردبیل و همدان، عازم شهر مدینه در عربستان سعودی می‌شوند.

در جریان برگزاری مراسم حج سال ۱۳۹۴، سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام، چندین کشته و همچنین، ازدحام جمعیت حین برگزاری مراسم رمی‌جمرات در روز عید قربان در منا، کشته‌های زیادی برجای گذاشت. براساس اعلام مقامات جمهوری اسلامی، بیش از ۴۶۰ نفر از کشته‌شدگان حادثه‌ی منا از زائران ایرانی بودند. در پی این حادثه در مهرماه ۹۴ و حمله به سفارت عربستان در ایران و قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در دی‌ماه سال ۹۴، سال گذشته زائران ایرانی برای مراسم حج، به عربستان سعودی اعزام نشدند.

 

  • هنوز دیه و غرامت قربانیان حوادث حج ۹۴ پرداخت نشده است

 علی قاضی‌عسکر

امروز پیش از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، علی قاضی‌عسکر، نماینده‌ی ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی، با اشاره به کشته‌سدن جمعی از حجاج ایرانی در حوادث حج سال ۹۴، گفت: «اگرچه تاکنون گزارش نهایی آن حوادث منتشر نشده و دیه و غرامت نیز به بازماندگان شهدا پرداخت نشده است، ولی ما تا رسیدن به نتیجه‌ی نهایی، موضوع را دنبال خواهیم کرد».

قاضی‌عسکر با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی هرگز به‌دنبال تعطیل کردن حج نبوده است، افزود: «در سال جاری، پس از چند دور مذاکره و پذیرش شروط جمهوری اسلامی، زمینه‌ی انجام حج عزت‌مندانه فراهم شد و اگر در سال گذشته نیز شرایط ما را می‌پذیرفتند، حج برگزار می‌شد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More