شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبری که مخالف نظارت است

 

«خیلی از مسائلی که به رهبری منتسب می‌شود به جهت نهادهایی مانند سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، صدا و سیما، تولیت‌های آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه در قم و حرم حضرت عبدالعظیم و … و مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان است که تحت‌نظر رهبری هستند… مجلس خبرگان از مسئولان برای پاسخ‌گویی دعوت کرد. در ابتدا از هرکسی که دعوت می‌کردیم، خوشحال می‌شد و تشکر می‌کرد و می‌گفت: من آماده می‌شوم، می‌آیم و گزارش می‌دهم. بعد از چند روز می‌دیدیم که می‌گوید نمی‌آیم. از مسئولان دیگر دعوت کردیم که هیچ‌کدام نپذیرفتند. متوجه شدیم که این قبول دعوت و سپس رد آن، یک مسئله عادی نیست… هیچ‌یک از مسئولان مورد نظر، حتی رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که آسان‌ترین‌اش بود نیامد. علت را که از وی جویا شدیم گفت: «دفتر رهبری گفته است نروید!» تعجب کردم و از خود آقا پرسیدم؛ ایشان تایید کرد. من گفتم: «این قانون خبرگان است و ما هم مسئولیت داریم که اجرا کنیم.» ایشان گفتند: «من مخالف تصویب این قانون بودم، ولی نخواستم آن موقع بگویم، و الان که می‌خواهد عملی شود نظرم را می‌گویم.»

این‌گزارش مهم هاشمی رفسنجانی از مناسبات رهبر جمهوری اسلامی با مجلس خبرگان رهبری است. رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌صراحت از نظارت‌گریزی و رفتار خلاف قانون آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید.

با چنین کیفیتی از رابطه شخص اول نظام و نهادی که باید ناظر و نقاد عملکرد وی باشد، از امروز پنجمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری به مدت دو روز (۱۳ و ۱۴ شهریور) آغاز خواهد شد. نهادی که مطابق قانون دو وظیفه اصلی دارد: انتخاب رهبر جانشین پس از درگذشت وی و نظارت بر کارنامه و عملکرد رهبری.

اما اجلاس جدید خبرگان رهبری قرار است «میزان تحقق مطالبات رهبری» را در مورد وضع اقتصادی و مشکلات معیشتی بررسی کند. بی‌آنکه این نهاد هیچ تمایلی به بررسی نقش شخص اول نظام  و نهادهای زیرمجموعه وی در بحران اقتصادی موجود داشته باشد.

اجلاس جدید درحالی برگزار خواهد شد که دو روز پیش، مهدی کروبی در نامه‌ای از حصر خانگی، خطاب به اعضای مجلس خبرگان تأکید کرد: «خبرگان اگر خبرگان باشد باید از نتایج سیاست‌های راهبردی رهبر در سه دهه گذشته که کشور را به اینجا رسانده پرسش کند. خبرگان اگر خبرگان باشد باید گزارشی جامع از نظارت خود بر رهبر و نهادهای زیر مجموعه وی که دامنه ناتمام آن تمامی ابعاد کشور را در بر گرفته ارائه کند. فقدان نظارت مؤثر خبرگان بر رهبری و نهادهای زیر نظر این مقام (از جمله شورای نگهبان، سپاه پاسداران، بسیج، قوه قضائیه، صدا و سیما، و بنیادها و نهادهای اقتصادی) در سه دهه گذشته خسارات جبران‌ناپذیری به کشور و مردم وارد کرده است. صریحاً می‌گویم، با این شیوه مدیریت، کشور به دوران پیش از مشروطه یعنی به زمان قاجار برگشته است.»

کروبی خواستار اصلاح قانون اساسی شده و ابراز امیدواری کرده بود که «انحصار قدرت در ید یک فرد برای همیشه در این سرزمین کنار گذاشته شود.»

پیشتر نیز آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، عضو سابق و منتقد مجلس خبرگان  و از همدلان جنبش سبزدر نامه‌ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان تصریح کرد: «شکی در پاسخ‌گویی ولی‌فقیه در قبال مسئولیت‌های قانونی و شرعی» وی وجود ندارد. او خواستار «نظارت صحیح و دقیق این نهاد بر حوزه اختیارات رهبری» شده بود.

با تمام این‌ها، قابل پیش‌بینی است که در اجلاس جدید خبرگان نیز هیچ اشاره‌ای به نقش آیت‌الله خامنه‌ای نشود. نه رهبری به نظارت خبرگان باور دارد و نه خبرگان مایل به نقد کارنامه رهبری است.

 

 

مرتضی کاظمیان
ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More