شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: برای مقابله با تحریم‌های تازه‌ی آمریکا، سپاه قدس را تقویت می‌کنیم

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب (۱۱مردادماه)، ‌مصوبه‌ی کنگره‌ی آمریکا درخصوص تحریم‌های جدید علیه ایران را «نقض برجام» خواند و گفت: «برای مقابله با این طرح، قوه‌ی قضائیه را وارد میدان کردیم و سپاه پاسداران و نیروی سپاه قدس تقویت خواهند شد».

عباس عراقچی، در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ شبکه‌ی یک سیمای جمهوری اسلامی، در تشریح این استراتژی گفت: پیش‌نویس مجلس، «تدابیری را برای تقویت نیروهای مسلح ما و نیروی قدس اندیشیده است» و افزود: «پس از تصویب این پیش‌نویس، بقیه‌ی مصوبات هیأت نظارت بر اجرای برجام عملی خواهد شد که برخی به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود و شامل بعضی اقدامات سیاسی و حقوقی است؛ برخی هم به سازمان انرژی اتمی و برخی به نهادها و دستگاه‌های دیگر مربوط می‌شود».
رئیس ستاد پی‌گیری اجرای برجام، با اشاره به امضای مصوبه‌ی تحریم‌های تازه‌ی آمریکا از سوی دونالد ترامپ، تصریح کرد: «تلقی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا این است که ایران در پی برجام، قدرتمندتر شده و به‌وسیله‌ی آن، قدرت زیادی پیدا کرده و رفتار کشورمان، از نظر آنها در منطقه و در مقابل آمریکا تغییر نکرده است. بنابراین تصور عمومی در واشنگتن بر این است که باید دوباره ایران را در فشار قرار دهند؛ اما برجام مانع بزرگی در مقابل آنان برای برگرداندن دوباره‌ی تحریم‌های نفتی و بقیه‌ی تحریم‌های سنگین قبلی است».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱مرداد، طرح جامع تحریم روسیه، ایران و کره‌ی شمالی را که در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت مطلق آرا به تصویب رسیده بود، امضاء کرد. اکنون این مصوبه لازم‌الاجراست.
عراقچی درخصوص واکنش کشورهای اروپایی درخصوص اقدام آمریکا گفت: «آنها مخالفت خود را با تحریم‌های یک‌جانبه و فرامرزی آمریکا اعلام کردند و پیام‌های مختلفی فرستادند که به تعامل اقتصادی خود با ایران، ادامه خواهند داد». با این حال، او تصریح کرد که روی پای‌بندی طرف مقابل حساب نمی‌کنیم، بلکه روی توانایی‌های خود حساب می‌کنیم و برای هر سناریویی، آمادگی داریم.
بریتانیا، فرانسه و آلمان، همراه با آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱مردادماه، به سازمان ملل متحد هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران با آزمایش یک موشک ماهواره‌بر، برای قرار گرفتن در فضا، گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شدند. نمایندگان این چهار کشور، ازآنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواسته‌ بودند که گزارش کامل و جامعی درباره‌ی فعالیت موشکی بالستیک و برنامه‌ی فضایی ایران به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه کند.
 

  • بهرام قاسمی: در مقابله با تحریم‌های تازه‌ی آمریکا سکوت نمی‌کنیم

 

 

در همین زمینه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران نیز روز پنجشنبه ۱۲مرداد، نسبت‌به امضای مصوبه‌ی تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و از اقدمات متقابل تهران در این زمینه سخن گفته است. او تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران، حق پاسخ به اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا را برای خود محفوظ می‌دارد و با صبر، طمأنینه و تدبیر لازم و با خردورزی تمام و در راستای منافع مردم و امنیت ملی کشور اقدام خواهد کرد».
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی با محکوم کردن این اقدام آمریکا، آن‌ را مغایر با تمامی اصول انسانی و قوانین بین‌المللی و خصومتی دیگر علیه مردم  ایران خواند.
قاسمی به جلسه‌ی اخیر کمیسیون نظارت بر برجام و تصمیمات متخذه در مقابله با قانون اخیر آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مقابل نقض برجام توسط آمریکا سکوت اختیار نخواهد کرد و به‌زودی، سلسله اقدامات مقابله‌ای کشور، توسط مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More