شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمودصادقی از رد ۱۰ گزینه پیشنهادی وزارت علوم توسط رهبر ایران خبر داد

 

پیرو افزایش انتقادها به حسن روحانی برای تأخیر در معرفی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و یک روز بعد از آن‌که محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، وعده داد که وزیر پیشنهادی علوم بعد از تعطیلات به مجلس معرفی می‌شود، محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، امروز، سه شنبه ۲۵مهر، در توییتی خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای ۱۰ گزینه پیشنهادی وزارت علوم را رد کرده است.

 

 

محمود صادقی در توییتی دیگر از  دفتر رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا "برای رفع شبهات در خصوص نحوه هماهنگی رییس‌جمهوری با رهبری در انتخاب وزیر علوم توضیح دهد".

 

روز گذشته، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با انتقاد از تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت، از حسن روحانی خواست کسی را که خودش اصلح می داند، معرفی کند و منتظر اعلام رضایت دیگران نباشد.

 

مطهری تاکید کرد: "علت طولانی شدن معرفی وزیر علوم به روش آقای روحانی بر می گردد. ایشان می خواهد رضایت همه نهادها را جلب کند و چنین چیزی ممکن نیست. در واقع حق مجلس ضایع می شود. تنها نهادی که باید نظر بدهد، مجلس است. رئیس‌جمهور باید گزینه پیشنهادی خود را معرفی کند و مجلس باید نظر بدهد."

مطهری تاکید کرده بود: "نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی نباید در کار یکدیگر دخالت کند. شبیه این اتفاق در انتخاب استانداران هم ر خ می‌دهد. برای انتخاب یک استاندار همه اعم از امام جمعه و نماینده مجلس و نهادهای نظامی و غیره وارد می شوند. اگر صرفا پیشنهاد بدهند اشکالی ندارد اما پیشنهاد می دهند و می گویند باید همین معرفی شود و الزام ایجاد می کنند و دست وزیر کشور و دولت را می بندند."
علی مطهری با طرح این پرسش از حسن روحانی که چرا کار را معطل کرده‌اید؟، وی را با محمود احمدی‌نژاد مقایسه کرده و گفته: "آقای احمدی نژاد در اینگونه موارد مستقل تر عمل می کرد و کمتر اجازه دخالت می داد."

روز گذشته نیز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت تاکنون گزینه‌ای به صورت رسمی به مجلس برای این دو وزارتخانه معرفی نشده است اما احتمالا «منصور غلامی»، رییس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به‌ عنوان وزیر پیشنهادی علوم و «رضا اردکانیان» عضو هیات‌ علمی دانشگاه شریف به‌ عنوان وزیر پیشنهادی نیرو مطرح هستند.

 

حسن روحانی هنگام معرفی کابینه، وزیر پیشنهادی علوم را معرفی نکرد و اعلام کرد که علی خاکی‌صدیق، گزینه پیشنهادیش برای تصدی این سمت در آخرین ساعت‌ها انصراف داده است.
از زمان شروع‌ به‌کار دولت دوازدهم، وزارت علوم، تحت سرپرستی ضیاء هاشمی، معاونت پیشین فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اداره می‌شود.
۲۵شهریور سال‌جاری الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در سه‌سال نخست دولت یازدهم و دستیار ویژه‌ی حسن روحانی در امور حقوق شهروندی، در آخرین سال ریاست‌جمهوری او، از آماده‌سازی برنامه‌ای مدون برای آن وزارت‌خانه خبر داد و گفت که بعید می‌داند علما و مراجع مخالفت خاصی با معرفی وزیر زن داشته باشند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وزارتخانه‌های پرمناقشه و چالش‌برانگیز در جمهوری اسلامی است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده که درباره این وزارتخانه «حساسیت‌هایی» دارد.

محمود صادقی نیز در توییت دیگری به حساسیت‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و نوشته است: "رهبرانقلاب درخصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، حساسیت‌هایی دارند اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها ورود نمی‌کنند."

 

با توجه به رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی ۱۶ وزارتخانه در تاریخ ۲۹ مردادماه، مهلت سه ماهه سرپرستی دو وزارتخانه بدون وزیر، در تاریخ ۲۹ آبان ماه پایان می‌یابد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More