شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش وزارت خارجه ایران به سفر ولیعهد عربستان سعودی به بریتانیا

 

وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به سفر شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به بریتانیا، ریاض را «اصلی‌ترین منبع، مروج و حامی افراط گرایی، تروریسم و جنگ افروزی در خاورمیانه و جهان»، خواند.

ولی‌عهد پادشاهی عربستان سعودی و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه شانزدهم مارس، اعلام کردند که درباره ضرورت مقابله با «دخالت‌های ایران در منطقه»، اتفاق نظر دارند.

بن سلمان روز چهارشنبه، در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی تلگراف بریتانیا از نگرانی‌های ریاض درباره ایران و دیگر مسائل امنیتی منطقه کاملا حمایت می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۶ اسفند به نقل از روزنامه مصری «الشروق»، گزارش کرد که شاهزاده محمد‌ بن سلمان با متهم کردن ترکیه به تلاش برای احیای امپراتوری عثمانی، آن را به همراه ایران و افراط‌گرایان اسلامی بخشی از «مثلث شرارت» توصیف کرده است.

از سوی دیگر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمایت سیاسی و تسلیحاتی بریتانیا و آمریکا از عربستان سعودی را «تهدیدی علیه امنیت، صلح و ثبات کل منطقه» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی گفت: «انگلیس و دیگر کشورها باید در اقدامی مسئولانه ریاض را برای توقف خونریزی در یمن و صدور اندیشه‌های تروریستی تحت فشار قرار دهند و منافع اقتصادی‌شان را با صلح و امنیت جهانی، معامله نکنند».

دفتر نخست‌وزیزی ترزا می روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف تاکید کردند کهدو طرف بر ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران یمن و همچنین ارسال کمک‌‌های انساندوستانه به این کشور توافق دارند.

سفر سه روزه ولیعهد عربستان سعودی، از لندن که چهارشنبه ۱۶ اسفند آغاز شد، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است.

جمعی از حامیان سیاست‌های عربستان و مداخله نظامی آن در یمن با حمل پرچم‌های سعودی به استقبال محمد بن سلمان رفتند. در حالی گروه های مدافع حقوق بشر به دلیل آن‌چه «دخالت در یمن» خواندند، به این سفر اعتراض کردند.

در مارس ۲۰۱۵، کشور عربستان سعودی، برای بازگرداندن دولت قانونی یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، علیه گروه حوثی‌ها که از سوی ایران حمایت می‌شوند، وارد جنگ شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More