شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شورش علیه انقراض در دهمین روز به تحصن لندن پایان می‌دهد

فعالان محیط‌زیست در لندن خود را به بازار سهام و یک قطار شهری چسباندند

به‌دنبال آن که جنبش «شورش علیه انقراض» اعلام کرد روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت به تحصن ده روزه خود در نقاط مختلف لندن پایان می‌دهد، اعضای آن خودشان را به ورودی بازار سهام لندن و یک قطار شهری در منطقه اداری «اسکله قناری لندن» چسب زدند.

حساب توییتری این گروه خطاب به پلیس لندن نوشت: «قناری‌ها را بازداشت نکنید». پلیس با این حال اعضای معترض این گروه شامل یک فرد کهنسال را از سقف قطار پایین کشید و فردی که خودش را به قطار چسبانده بود، جدا کرد و برد.

 

 

 

 

تا پایان نهمین روز اعتصاب این جنبش‌، پلیس لندن دست‌کم ۱۰۸۸ نفر از اعضای آن را بازداشت کرد. بیشتر فعالان محیط‌زیست پس از چند ساعت آزاد شدند ولی پلیس لندن برای ۶۹ نفر پرونده تشکیل داد و آن‌ها را به جرایم مختلف از جمله اختلال در حمل و نقل شهری به دادگاه فرستاد.

در نهمین روز تحصن، جنبش «شورش علیه انقراض» اعلام کرد به تحصن در ماربل آرچ، میدان پارلمان و دیگر نقاط لندن خاتمه می‌دهد ولی با موج تازه‌ای از نافرمانی‌های مدنی بازخواهند گشت.

در فاصله این ۹ روز، تعداد داوطلب‌های این جنبش از ۱۰ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر افزایش یافته است. همچنین این جنبش بیش از ۳۶۵ هزار پوند کمک مردمی دریافت کرده که بخش عمده آن، بین ۱۰ تا ۵۰ پوند بوده‌ و مردم نقاط مختلف بریتانیا آن را پرداخت کرده‌اند.

این جنبش می‌گوید افزایش داوطلب‌ها و کمک‌های مردمی نشانه‌ای از آگاهی بیشتر مردم به خطرهای اقلیمی است.

جنبش شورش علیه انقراض در ۲۰۱۸ میلادی و از چند داوطلب شکل گرفت. آن‌ها نافرمانی مدنی به شیوه «جنبش اشغال وال استریت» را شیوه عمل خود قرار دادند.

این جنبش از دولت بریتانیا و شهرداری‌های این کشور از جمله شهرداری لندن خواسته‌اند تا در موضوع گرمایش زمین و ششمین عصر انقراض بزرگ حقیقت را به مردم بگویند و برای خطرهای محیط‌زیستی، وضعیت اضطراری اعلام کنند.

آن‌ها همچنین می‌خواهند بریتانیا تا شش سال دیگر و تا سال ۲۰۲۵ به مصرف سوخت‌های فسیلی خاتمه دهد و شوراهای مردمی بر روند تغییر به‌نفع حفظ تنوع زیستی بر زمین نظارت کنند.

تاکنون در چندین شهر جهان از جمله ونکوور در غرب کانادا، وضعیت اضطراری در موضوع تغییر اقلیم اعلام شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More