شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده آمریکایی: خامنه‌ای در موضع ضعف و دفاعی قرار گرفته است

 

اندیشکده آمریکایی «انستیتوی واشنگتن برای مطالعات خاورنزدیک» در تحلیلی پیرامون مواضع اخیر آیت‌الله خامنه‌ای درمورد سیاست‌های داخلی و خارجی رژیم جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد باتوجه به محتوای سخنرانی نوروزی او در مشهد، خامنه‌ای در صحنه سیاست ایران، در موقعیت ضعیف و دفاعی قرار گرفته است.

در این گزارش تحلیلی آمده است:

مهم‌ترین سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در طول سال، نطق‌های طولانی او به‌مناسبت نوروز در شهر مذهبی مشهد است. در طول سال‌های اخیر، محتوای سخنرانی‌های او در مشهد بیانگر افکار و اهداف خامنه‌ای درمورد مسائل جاری مملکتی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده است و این‌که او آینده این امور را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کند.

از آن گذشته، خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود در مشهد، با جمعیت متفاوتی روبرو می‌شود که خود را با آن‌ها نزدیک‌تر احساس می‌کند؛ زیرا در حال حاضر، بسیاری از مراکز و حوزه‌های مذهبی کشور با افکار و سیاست‌های او هم‌خوانی ندارند و برای آن، احترامی قائل نمی‌شوند. او از دیدن جمعیت زیادی که به خرج آستان قدس رضوی برای شنیدن سخنرانیش گردهم آورده می‌شود نیز همیشه احساس رضایت می‌کند.

این مقاله تحلیلی، در ادامه به محتوای سخنرانی‌های سه سال گذشته خامنه‌ای در مشهد می‌پردازد و می‌نویسد:

خامنه‌ای در سال ۲۰۱۵ سخنان چندانی درمورد سیاست خارجی ایران مطرح نکرد و تنها به گفتن این بسنده کرد که ایران در گذشته، مورد سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ بوده، ولی انقلاب اسلامی به این امر خاتمه داده است. بحث اصلی او در آن سال، اصرار بر پیشرفت اقتصادی با اتکا به تولیدات داخلی و دوری گزیدن دولت و مقامات از وابستگی به غرب بود.

ازسوی دیگر، خامنه‌ای در سال ۲۰۱۶، بر روی سیاست خارجی ایران تکیه کرد و هشدار داد که کوتاه آمدن در مقابل «فشارهای آمریکای قلدر»، غرب را در مقابله با رژیم جمهوری اسلامی ایران، تقویت می‌کند. بر همین مبنا بود که جمهوری اسلامی ایران، در تمام سال گذشته به دخالت‌های خود در کشورهای منطقه ادامه داد.

اما سخنان امسال خامنه‌ای که از هر سال نیز طولانی‌تر بود، به وجود آزادی و دموکراسی و عدالت اجتماعی و استقلال کشور اشاره می‌کرد؛ اما طرح یک‌چنین مسائلی ازسوی خامنه‌ای، بیانگر این واقعیت است که او در همه این امور، از موضع ضعف و به حالت دفاعی صحبت می‌کند و این نشان می‌دهد که مردم ایران هیچ مشروعیت سیاسی برای رژیم او قائل نیستند. آن‌ها در اعتراضات اخیر و جاری خود، این موضوع را به‌روشنی بیان کرده‌اند و حکومت را منبع فساد و بی‌عدالتی در کشور می‌شناسند.

از آن هم مهم‌تر این‌که، خامنه‌ای در نطق امسال خود، هیچ اشاره‌ای به توافق هسته‌ای و آینده آن نکرد. او همواره گفته است که آمریکا هیچ‌وقت به توافق‌های خود پای‌بند نبوده است. او در سخنان خود، حتی تهدیدی هم برای خروج احتمالی از این توافق، متوجه آمریکا  نکرد؛ زیرا حتی بیان این تهدید، می‌تواند فشارهای جاری بین‌المللی بر ایران را بیشتر کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More