شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمخانی: هرگونه توافق جدید آمریکا و اروپا بر سر برجام را رد خواهیم کرد

 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به مذاکرات اروپا با آمریکا و احتمال تغییراتی در برجام، اعلام کرد که هرگونه تغییری در برجام، مردود است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شمخانی، روز سه‌شنبه ۵ اردی‌بهشت‌ماه، در «نشست مسؤولان عالی امنیتی پنج‌قاره جهان در شهر سوچی» در روسیه گفت: «هر توافقی که اروپا و آمریکا درمورد آینده برجام و آینده برنامه هسته‌ای ایران برای دوره بعد از محدودیت پیش‌بینی‌شده در برجام، در نظر بگیرند، از نظر ما بی‌اعتبار و فاقد ارزش است».

شمخانی ضمن تأکید بر پای‌بندی طرفین به تعهداتشان در برجام، افزود که «گفت‌وگوی مجدد در مورد پایان دوره محدودیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، به‌معنای نابودی برجام است».

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، قبلاً با دادن ضرب‌الاجل به اتحادیه اروپا، خواهان اصلاح برجام شده بود.

ترامپ در این زمینه گفته بود: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم، بایستی شامل چهار مؤلفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد؛ دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، برخلاف این توافق هسته‌ای، مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دست‌یابی به بمب، نه برای ده‌سال، بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت -برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود».

کشورهای اروپایی و در رأس آن‌ها فرانسه، بریتانیا و آلمان، در تلاشند تا آمریکا را به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کنند. یکی از محورهای اصلی سفر امانوئل مکرون، رییس‌ جمهوری فرانسه به واشنگتن نیز که هم‌اکنون در جریان است، مذاکراه در این رابطه است.

 

هر گونه تغییر در برجام، با نابودی آن، تفاوتی ندارد

علی شمخانی، روز سه‌شنبه چهارم اردی‌بهشت‌ماه، قبل از سفر خود به روسیه برای شرکت در «نشست مسؤولان عالی امنیتی پنج قاره جهان» نیز در تهران، در جمع خبرنگاران، با اشاره به خروج ایران از ان‌پی‌تی و برجام، درصورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، گفت: «زمانی که توافقات بین‌المللی به‌دلیل رفتارهای غیرقانونی کشورهای مدعی، کارکردش را از دست می‌دهد، دلیلی برای متعهد ماندن سایر کشورها باقی نمی‌ماند».

او افزود که اروپا تسلیم «باج خواهی» آمریکا شده و برای جلب نظر ترامپ، از خطوط قرمز ایران عبور کرده‌اند و به‌طور حتم، «بازنده اصلی» خواهند بود.

شمخانی همچنین گفت که هر گونه تغییر در برجام، به معنی «فروپاشی» ارکان آن بوده و با نابودی برجام تفاوتی ندارد.

او همچنین با اشاره به حمله اخیر اسراییل به پایگاه تی‌فور سوریه، اعلام کرد که اسراییل قطعاً تنبیه خواهد شد و باید منتظر پاسخ ایران باشد.

شمخانی گفت که وقتی اسراییل به خود حق می‌دهد تا به حریم هوایی سوریه «تجاوز» کند، به‌طور حتم، باید به تبعات آن نیز فکر کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «تنبیه متجاوز قطعی است»، اعلام کرد که زمان، مکان و نحوه پاسخ‌گویی «در اختیار و اراده» جمهوری اسلامی است. او افزود که اگر اسراییل متوجه نشده دوران «بزن درو» پایان یافته است، بنابراین باید هزینه‌های «این نفهمی» را پرداخت کند.

 

گزارشی از علی مهتدی درباره واکنش حسن روحانی به اظهارات تهدیدآمیز ترامپ درخصوص برجام و موضع رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر ایجاد یک توافق جدید با ایران
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More