شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج‌های گرما می‌آیند تا کار ۸۰ میلیون نفر و سالانه جان ۳۸ هزار نفر را بگیرند

تخمین‌های سازمان ملل می‌گوید که در دهه ۲۰۳۰ میلادی، یعنی ۱۱ سال دیگر، استرس‌های گرمایی ناشی از گرمایش زمین ۸۰ میلیون نفر را از کار بی‌کار می‌کند و در پی آن، به اقتصاد جهانی سالانه ۲۴۰۰ میلیارد دلار ضرر می‌زند، همچنین هر سال عامل مرگ ۳۸ هزار نفر خواهد شد.

سازمان جهانی کار وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که افزایش ۱/۵ درجه سانتیگرادی دمای میانگین زمین و استرس گرمایی ناشی از آن به کاهش ۲/۲ درصدی ساعات کاری منجر خواهد شد. 

این معادل ۸۰ میلیون شغل تمام‌وقت است و به اقتصاد جهان ۲۴۰۰ میلیارد دلار ضرر خواهد زد. 

هم‌زمان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است استرس‌های گرمایی ناشی از گرمایش زمین، از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد، سالانه بانی دست‌کم  ۳۸ هزار مرگ خواهد شد. 

استرس‌های دمایی بیشتر از همه به جوامع در حال توسعه و فقیرتر صدمه خواهد زد. کشاورزها و روستایی‌ها، به‌ویژه زنان روستایی، از سایرین آسیب‌پذیرترند. 

به گفته سازمان ملل، از سال ۲۰۳۰ میلادی، به‌خاطر شدت گرمای هوا، کار در ۶۰ درصد از ساعت‌های کاری عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های اقلیم‌شناس‌های سازمان ملل، با روند رشد کنونی تولید گازهای گلخانه‌ای، انسان تا ۱۱ سال دیگر شاهد عبور از آستانه گرمایشی ۱/۵ درجه سانتیگراد خواهد بود. این در حالی است که قرار بود پیمان پاریس جلوی عبور از این آستانه را بگیرد و گرمایش زمین را به ۲ درجه سانتیگراد محدود کند.

اگر با روند کنونی، دمای میانگین زمین بیشتر شود، پس از روستایی‌ها نوبت به شاغلان در بخش کشاورزی، حمل‌ونقل، گردشگری، ورزش و سپس صنایع خواهد رسید و بیشترین آسیب‌ را از استرس دمایی خواهند دید.

این خبر در حالی اعلام شد که در ماه ژوئن، کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آسیایی از جمله ایران، هند و عراق، شاهد امتداد موج گرما بودند. در اروپا، موج گرما در این ماه ۴ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین موج‌های گرمای یکصد سال پیش بود. 

درعین‌حال، گرمایش زمین، که نتیجه فعالیت صنعتی و سبک زندگی انسان است، بر آن تاثیر گذاشته است. بر اساس یافته‌های پژوهشی، گرمایش زمین دست‌کم پنج برابر بر احتمال شکل‌گیری، شدت و احتمال بروز موج گرمای ماه ژوئن افزوده است.  

در گذر هفته‌های ماه ژوئن (خرداد و تیر)، در فرانسه رکورد دمایی ۴۵/۹ درجه سانتیگراد شکسته شد. هنوز تعداد دقیق مرگ‌‌و‌میر ناشی از این موج گرما مشخص نیست، اما در سال ۲۰۰۳ میلادی، موج گرمایی مشابه جان دست‌کم ۷۰ هزار نفر را در اروپا گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More