شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کابینه آلمان جنس سوم را به‌‌رسمیت شناخت

 

به‌دنبال حکم دادگاه و تایید کابینه آلمان، «جنس سوم» از ماه نوامبر امسال، به مدارک هویتی آلمانی وارد می‌شود.

هم‌اکنون در مدارک شناسایی آلمان، افراد بیناجنسی (intersexual) و دیگر افرادی که خود را جنس سوم می‌شناسند، یعنی مرد یا زن نیستند، می‌توانند انتخاب کنند تا گزینه هویت جنسی‌ مدارکشان خالی باقی بماند.

سال گذشته، دادگاه قانون‌اساسی آلمان حکم داده بود که نظام فعلی، حقوق فردی اشخاص و همچنین قوانین ضدتبعیض را نقض می‌کند و بایستی تغییر کند.

این حکم پس از آن صادر شد که یک فرد بیناجنسی با یک کروموزوم ایکس (X) و عاری از کروموزوم جنس دوم، تلاش کرده بود هویت جنسی‌اش را در مدارک شناسایی از «زن» به «جنس سوم» تغییر دهد و مقامات دولتی این درخواست او را رد کرده بودند.

زنان دو کروموزوم ایکس دارند، درحالی‌که مردها یک کروموزوم ایکس و یک کروموزوم وای (Y) دارند.

تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۸۰ هزار نفر در آلمان بیناجنسی باشند.

کانادا به‌تازگی به شهروندان خود اجازه داده است تا در مدارک شناسایی و گذرنامه‌هایشان گزینه جنس سوم را انتخاب کنند، اما در ماه ژوئن امسال، دادگاهی در بریتانیا قبول نکرد تا جنس سوم به مدارک شناسایی و گذرنامه‌های بریتانیایی وارد شود.

درمقابل، در هلند نیز امسال دادگاهی به دولت دستور داد تا جنس سوم را به مدارک شناسایی این کشور وارد کند و تایوانی‌ها هم به‌زودی می‌توانند جنس سوم را وارد مدارک شناسایی خود کنند و در گذرنامه‌هایشان، هویت جنسی را خالی بگذارند.

همچنین کشورهای دانمارک، استرالیا، مالت، نیوزیلند، پاکستان، هند، ایرلند و نپال هم درحال بررسی قوانینی برای وارد کردن جنس سوم به قوانین کشوری‌اند تا این افراد برابر هویت جنسی خودشان، مدارک شناسایی و گذرنامه دریافت کنند.

سازمان ملل، جنس سوم را برای پروازهای هوایی تایید کرده است، ولی برخی منتقدان می‌گویند افرادی که با این گذرنامه‌ها سفر می‌کنند، در کشورهایی همانند ایران یا عربستان سعودی که برخی هویت‌های جنسی را مجازات می‌کنند، ممکن است دچار مشکل شوند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More