شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
می‌توان یک‌دهه زودتر از شروع نشانه‌های آلزایمر، ابتلا به آن را تشخیص داد

فشار خون در گردن با ابتلا به زوال عقل مرتبط است

 

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن می‌گویند که اگر فشار خون در گردن افراد برای پنج‌دقیقه اسکن شود، یک‌دهه زودتر و پیش از شروع نشانه‌های بیماری، می‌توان از ابتلای فرد به زوال عقل یا دمانس (dementia) خبر داد.

تحقیق روی این موضوع، از چندین سال پیش آغاز شد. پژوهشگران در سال ۲۰۰۲ میلادی، فشار خون گردن ۳۲۰۰ نفر را اسکن کردند. این افراد، آن زمان بین ۵۸ تا ۷۴ ساله بودند و سپس برای مدت ‍۱۴ سال، کارکرد مغزی‌شان بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ تحت‌نظر محققان باقی ماند.

از میان این افراد، کسانی که در ۲۰۰۲ میلادی، بیشترین فشار خون و جریان غیرعادی خون را در گردن داشتند، در سال‌های آینده، ۵۰درصد بیشتر از بقیه دچار مشکلات کارکرد مغزی شدند.

پیش‌تر مشخص شده بود که استفاده از موادمخدر، نوشیدنی‌های الکلی، رژیم غذایی بد و خواب ناکافی بر ابتلای فرد به زوال عقل تاثیر می‌گذراد.

برابر این تحقیق تازه، حالا با بررسی شیوه انتقال خون در گردن و مقدار و چگونگی رسیدن خون به مغز، می‌توان به افراد هشدار داد تا برای مبتلا نشدن به زوال عقل، سبک زندگی خود را تغییر دهند. به‌عنوان مثال، دست‌کم هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابند، کمتر الکل مصرف کنند و وعده‌های غذایی منظم‌ و سالم‌تر مصرف کنند.

زوال عقل که در ایران بیشتر با نام یکی از انواعش، «آلزایمر» شناخته می‌شود، هم‌اکنون در دنیا دست‌کم ۵۰ میلیون نفر را زمین‌گیر کرده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۵۰ میلادی، یعنی ۳۲ سال دیگر، دست‌کم ۱۵۲ میلیون نفر به این بیماری دچار شده باشند.

بیماری زوال عقل همراه با ازدست رفتن حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت در فرد ظاهر می‌شود و به‌تدریج کارکرد مغز را کاهش می‌دهد. این بیماری بیشتر در کهنسالی ظاهر می‌شود و می‌تواند جان آدمی را بگیرد.

در بریتانیا اخیرا مرگ به‌علت ابتلا به زوال عقل، آمار مرگ با سکته قلبی را کنار زد و در آمریکا این بیماری، ششمین عامل مرگ درمیان افراد بالغ است.

هنوز درمانی برای این بیماری یا راه‌حلی جامع برای پیشگیری از آن، معرفی نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More