شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوشیدنی‌های حاوی قند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند

به گفته پژوهشگرها، افرادی که روزانه مقدار قابل‌توجهی نوشیدنی‌های حاوی قند مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. هرچند با اتکا به شواهد موجود نمی‌‌شود ارتباط مستقیم میان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و خطر ابتلا به سرطان را اثبات کرد.

یافته‌های پژوهشگرهای فرانسوی که به‌تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که کاهش میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند در کاهش چشمگیر موارد ابتلا به سرطان موثر است.

در دهه‌های گذشته، مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند از جمله آبمیوه‌ها افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. پیش از این، بارها نسبت به تبعات نوشیدنی‌های حاوی قند و نقش آن در افزایش وزن هشدار داده شده است، عاملی که خود خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

سازمان جهانی بهداشت به مردم جهان توصیه می‌کند میزان مصرف قند را به زیر ۱۰ درصد کل کالری مصرفی روزانه کاهش دهند. به‌طور معمول، دست‌کم ۵ درصد نوشیدنی‌های شیرین از قند تشکیل شده است. به عبارت دیگر، مثل این است که به ۱۰۰ میلی‌لیتر آب پرتقال بدون قند حدود دو حبه قند اضافه کنیم؛ در نکتارها این میزان بیشتر است.

اگر میزان قند مصرفی به زیر ۵ درصد یا حدود ۲۵ گرم در روز برسد، افراد از سلامتی بیشتری برخوردار خواهند بود.

در سال ۲۰۱۰، طبق برآورد گروهی از پژوهشگرها، از کل مرگ‌ومیر‌های ناشی از دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان، ۱۷۸ هزار مورد ناشی از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند بود. 

یافته‌های اخیر پژوهشگرهای فرانسوی، که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، نتیجه مطالعه روی بیش از ۱۰۰ هزار شهروند فرانسوی بالای ۱۸ سال است. میانگین سنی شرکت‌‌کننده‌ها ۴۲ سال، ۲۱ درصد آن‌ها مرد و ۷۹ درصد دیگر زن بودند. در این مطالعه، میزان قند مصرفی آن‌ها طی یک بازه زمانی ۹ ساله، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، بررسی شد تا میزان احتمال ابتلای آن‌ها به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات سنجیده شود.

در این مطالعه، محقق‌ها ۱۰۹ نوع نوشیدنی دارای قند طبیعی و افزودنی‌های شیرین را به‌عنوان نوشیدنی‌های حاوی قند در نظر گرفتند.

در جریان این پژوهش، ۲۱۹۳ مورد از شرکت‌کننده‌ها به‌طور میانگین در ۵۹ سالگی به سرطان مبتلا شدند.

محقق‌ها در این پژوهش سایر عوامل اجتماعی و سبک زندگی نظیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه خانوادگی، مصرف الکل، استعمال دخانیات و میزان فعالیت بدنی را نیز در نظر گرفتند.

به گفته ماتیلد توویه، مدیر این گروه تحقیقاتی، یافته‌ها حاکی از آن است که افزایش مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند به میزان ۱۰۰ میلی‌لیتر در روز (معادل یک‌سوم قوطی‌ نوشابه) در مجموع، خطر ابتلا به سرطان را ۱۸ درصد و خطر ابتلا به سرطان سینه را ۲۲ درصد بالا می‌برد.

تفکیک نوشیدنی‌های حاوی قند به آبمیوه‌ها و دیگر نوشیدنی‌هادر نتیجه تفاوت چندانی ایجاد نکرده است. به عبارت دیگر، هر دو گروه مصرف‌کنندگان بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند.

هرچند بین مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ ارتباط مشخصی دیده نشده است، پژوهشگرها دلیل آن را بیشتر ناشی از پایین بودن تعداد افراد مبتلا به این نوع سرطان‌ها در نمونه‌های مورد بررسی می‌دانند.

آن‌ها با تایید این‌که نمی‌توان با قطعیت مواد قندی را عامل ابتلا به سرطان دانست، تاکید کرده‌اند که باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

این پژوهش با ترسیم تصویری کلی از وضعیت موجود، اهمیت کاهش میزان مصرف قند در برنامه‌های غذایی را بیش از پیش خاطرنشان می‌‌کند.

طبق این پژوهش، کاهش مصرف انواع نوشیدنی‌های حاوی قند در کنار اعمال محدودیت بر تبلیغ این محصولات و اخذ مالیات می‌تواند در کاهش تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و احتمالا سرطان موثر باشد.

شماری از کشورها از جمله بریتانیا، بلژیک، فرانسه و مجارستان در این زمینه گام‌هایی جدی برداشته‌اند و با هدف ارتقای سلامت عمومی، برای محصولات حاوی قند مالیات‌ ویژه وضع کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More