شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آلودگی هوا دو سال از سن هر آدم کاسته است

 

تحقیقی تازه می‌گوید که آلودگی هوا به‌شکل میانگین، ۱/۸ سال از زندگی هر انسان کاسته و تبدیل به بزرگ‌ترین خطر زندگی آدمی شده است.

پژوهشگران مرکز سیاست‌گذاری‌های انرژی در دانشگاه شیکاگو، به‌طور متمرکز بر ریزگردها و آلودگی‌های ناشی‌از استفاده سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه و صنعت تحقیق می‌کنند.

تحقیق آنها می‌گوید در مناطقی که بدترین آلودگی هوا را شاهدند، مانند کشورهای چین و هند، به‌‌طور میانگین، شش‌سال از طول عمر مردمان کاسته شده است.

در این پژوهش، اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت افراد در معرض آلودگی هوا، باتوجه به نقشه‌های آلودگی هوا بررسی و این نتیجه حاصل شده است که آلودگی هوا بدتر از سیگار یا ایدز، از طول عمر انسان می‌کاهد.

در این تحقیق، درنهایت کاهش عمر بر اثر تنفس هوای آلوده، در مقابل دیگر خطرهای زندگی آدمی قرار گرفته و با آن‌ها مقایسه شده است.

بعد از آلودگی هوا، سیگار ۱/۶ سال از عمر انسان کاسته؛ الکل و موادمخدر، ۱۱ ماه؛ آب ناسالم و دسترسی نداشتن به بهداشت و توالت، ۷ ماه؛ تصادف‌های جاده‌ای، ۴/۵ ماه؛ اچ‌آی‌وی/ ایدز، ۴ ماه؛ ابتلا به مالاریا، ۴ ماه؛ ابتلا به سل، ۳/۵ ماه و درنهایت تروریسم و درگیری‌های نظامی، ۲۲ روز از میانگین عمر انسانی کم کرده است.

همراه با این تحقیق، وب‌سایتی به راه افتاده است که افراد با مراجعه به آن، می‌توانند براساس محل زندگی خود، حساب کنند که اگر آلودگی هوا در آنجا درحد تطابق با معیارهای سازمان جهانی بهداشت کاهش می‌‌یافت، چقدر بیشتر زنده می‌ماندند.

به‌تازگی، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که ۹۰ درصد مردم زمین هوایی ناسالم تنفس می‌کنند و هر سال هفت‌میلیون نفر به‌واسطه آلودگی هوا می‌میرند.

البته اگر تاثیرگذاری ریزگردها بر جان آدمی را نیز لحاظ کنیم، براساس تازه‌ترین بررسی‌ها، آلودگی هوا و ریزگردها بر روی هم، جان دست‌کم ۹میلیون نفر را در سال می‌گیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More