شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح غیر الزام‌آور اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی در بریتانیا تصویب شد

به‌ دنبال نافرمانی مدنی جنبش «شورش علیه انقراض» در شهر لندن و سخنرانی جنجال‌برانگیز گرتا تونبرگ در پارلمان بریتانیا، نمایندگان مجلس، طرح غیر الزام‌آور اعلام  وضعیت اضطراری اقلیمی را بدون رای‌گیری تصویب کردند.

پارلمان بریتانیا نخستین مجلس جهان است که در مقابل شدت گرفتن گرمایش زمین، تغییر رفتارهای آب‌وهوایی و به‌دنبالش تغییر اقلیم، وضعیت اضطراری اعلام می‌کند.

پیش‌تر نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده بود و از لندن تا بریستول در بریتانیا تا ونکوور در غرب کانادا، شهرداری‌های چندین شهر جهان هم درمورد شرایط اقلیمی، اعلام وضعیت اضطراری کرده‌ بودند.

این اقدام پارلمان در حالی رخ داد که در همان روز یازدهم اردیبهشت‌ماه، قضات دادگاه در لندن، پنج شکایت علیه طرح توسعه فرودگاه هیترو را رد کردند.

کاهش پروازها یکی از اقدامات ضروری برای کاستن از سرعت گرمایش زمین است. البته به‌رغم اینکه پیمان کیوتو از دولت‌های جهان خواسته بود تا تعدد پروازها را کاهش دهند، در فاصله امضای آن پیمان و پیمان پاریس، تعداد پروازهای جهان دست‌کم سه برابر قبل شده بود.

 

 

هم‌زمان در همین هفته، در شهر نیوکاسل در شمال بریتانیا، به پروژه استخراج معدن زغال‌سنگ دولی هیل (Dewley Hill) چراغ سبز داده شد. این در حالی است که پژوهشگران همواره گفته‌اند که استفاده از زغال‌سنگ از اصلی‌ترین دلایل شدت گرفتن گرمایش زمین است و طومار اعتراضی با ۱۶هزار امضا هم نتوانست جلوی راه‌اندازی این معدن را بگیرد که تنها ۵۰ شغل به‌همراه می‌آورد.

 

 

به‌رغم اینکه طرح وضعیت اضطراری پارلمان بریتانیا الزام‌آور نیست، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، می‌گوید این اقدام پارلمان منجربه موجی از تصمیم‌های مشابه در سراسر زمین خواهد شد.

در روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، کمیته تغییر اقلیم پارلمان بریتانیا گزارش تازه خود را از وضعیت اقلیمی این کشور منتشر خواهد کرد. اعضای این کمیته گفته‌اند که از دولت خواهند خواست تا پیش از ۲۰۵۰ میلادی مصرف سوخت‌های فسیلی و کربن  را در بریتانیا به صفر کاهش دهد.

در همان روزی که پارلمان بریتانیا طرح غیر الزام‌آور اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی را تصویب کرد، تازه‌ترین داده‌ها از غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین منتشر شد. هم‌اکنون غلظت دی‌اکسید کربن بیشتر از هر زمانی در سه میلیون سال اخیر است و در ۱۱ اردیبهشت‌ماه، به بیش از ۴۱۳ ذره دی‌اکسید کربن در هر یک میلیون ذره اتمسفر رسید.

براساس داده‌های ناسا، این رقم تا اواخر قرن نوزدهم میلادی، برای دست‌کم ۶۵۰هزار سال گذشته، کمتر از ۲۸۰ بوده است.  

فعالیت صنعتی و سبک زندگی آدمی، موجب شده است تا غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، سریع‌تر از هر زمانی در سه میلیون سال اخیر، افزایش یابد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More